המרוץ לרכישת הפעילות האמריקאית של טיקטוק מתחמם: לצד ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, המתמודדת המובילה לרכישה, כעת מתברר כי גם טוויטר החלה במגעים ראשוניים עם בייטדאנס הסינית לטובת אפשרות של מיזוג. לפי הוול סטריט ג'ורנל, שווי השוק של טוויטר, קצת פחות מ-30 מיליארד דולר, עלול להוות לה מכשול בעת הרכישה, שכן הפעילות של טיקטוק בארה"ב בלבד מוערכת בכמה עשרות מיליארדים. בצד החיובי - העובדה שטוויטר קטנה משמעותית ממיקרוסופט עשויה להקל עליה להגיע להסכם שיעורר הרבה פחות התנגדות מונופוליסטית.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
לאחר שבועות ארוכים של איומים מטעם הבית הלבן, חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על צו נשיאותי שמגדיר את טיקטוק כאיום לביטחון הלאומי, ואוסר על חברות אמריקאיות לנהל איתה כל פעילות עסקית. הצו אמור להיכנס לתוקף בתוך 45 יום מרגע החתימה, ובפרק הזמן הזה אמורה בייטדאנס הסינית להוציא לפועל את רכישת הפעילות שלה בארה"ב כדי להציל את טיקטוק.
לפי NPR, בייטדאנס מתכוונת להגיש תביעה כנגד ממשל טראמפ, בטענה כי הצו הנשיאותי המחרים את טיקטוק הוא בלתי חוקתי. תביעה זו צפויה להיות מוגשת כבר בסוף השבוע הקרוב. הטענות העיקריות של בייטדאנס הן שטראמפ לא נתן לחברה זמן מספק להגיב לקיומו של הצו הנשיאותי, וכי אין בידי הבית הלבן ראיות המוכיחות כי החברה משתפת מידע עם הממשל הסיני. בבלוג הרשמי של טיקטוק נככתב: "הבהרנו כי טיקטוק מעולם לא שיתפה מידע עם הממשל הסיני, ומעולם לא צינזרה תכנים בהתאם לבקשות מבייג'ינג".
המעורבות של הבית הלבן בתהליך הרכישה של טיקטוק חורגת מהגבולות המקובלים. אחד מהתנאים השנויים במחלוקת שהציב טראמפ להמשך הפעילות של טיקטוק על אדמת ארה"ב, הוא שהמדינה תקבל "נתח משמעותי" מסכום הרכישה. אם זה לא מספיק, הוושינגטון פוסט מדווח כי טיקטוק מעוררת מחלוקת גדולה בחדר הסגלגל: בשבוע שעבר ניצת ויכוח קולני בין יועץ הסחר של טראמפ, פיטר נבארו, שטען כי טיקטוק צריכה להיות מוחרמת לחלוטין, לבין שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, שתומך ברכישת הפעילות על ידי חברה אמריקאית. נבארו האשים כי מנוצ'ין "רך מדי" מול סין, וטען כי עמדת ארה"ב צריכה להיות תקיפה יותר.

טיקטוק? "כוס של תרעלה"

גם מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, התייחס בריאיון למגזין Wired לרכישה המתהווה של טיקטוק. הוא כינה את הרשת החברתית "כוס תרעלה", והדגיש כי אם אכן תצא לפועל הרכישה, היא תאלץ את מיקרוסופט להתמודד עם זירה מאתגרת במיוחד - של רשתות חברתיות וסינון תכנים. גייטס אמר שכל תחרות מול ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק היא דבר חיובי, אבל הוסיף שהעובדה שטראמפ מחסל את התחרות הזו היא "מוזרה". גם לעניין הנתח שמבקש טראמפ להכניס לקופת המדינה התייחס: "עניין הנתח הוא מוזר כפליים", אמר גייטס, "אבל מיקרוסופט תיאלץ להתמודד גם עם זה".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
טיקטוק ואינסטגרם. "לחסל את התחרות"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
המשא ומתן בין מיקרוסופט ובייטדאנס
בינתיים פייסבוק לא מפספסת את ההזדמנות והשיקה בשבוע שעבר בארה"ב את Instagram Reels - העתק של טיקטוק שמשולב אל תוך אינסטגרם הפופולרית. למרות הבעת העניין מצד טוויטר, נראה כי מיקרוסופט היא עדיין מובילה מרכזית במרוץ, ויש הטוענים כי שיקולים פרסונליים יותר הם שיכתיבו את העסקה המתהווה. טראמפ הוא אחד הצייצנים הפופולריים בעולם אומנם, אלא שבחודשים האחרונים הוא מתכתש פומבית עם טוויטר, שהחלה לתייג ציוצים שלו כבלתי מהימנים או כמאדירי אלימות. מיקרוסופט לעומת זאת, נמצאת בצד הטוב של הבית הלבן, לאחר שכבר זכתה בשנה שעברה במכרז בשווי 10 מיליארד דולר מול הפנטגון.