4 צפייה בגלריה
אונייתThe Arcadia cruise  מושבתת בבורנמות' שבאנגליה
אונייתThe Arcadia cruise  מושבתת בבורנמות' שבאנגליה
אוניית The Arcadia cruise מושבתת בבורנמות' שבאנגליה
(צילום: רויטרס)
"אם הייתם אומרים לי שנעמוד בפני מערך נסיבות שכזה, ואז שואלים אותי, 'פרנק, האם לקוחות עדיין יזמינו? הייתי צוחק עליכם. הייתי אומר, 'כמובן שלא, מי יזמין? זה משוגע'". את הדברים הללו אמר ביום חמישי האחרון לא פחות ממנכ"ל נורווג'יאן קרוז ליין פרנק דל ריו. ענקית השייט דיווחה על הפסד של 715 מיליון דולרים ברבעון השני של השנה, ודל ריו ניסה לשדר אופטימיות: "אנשים מזמינים. אנשים בטוחים שאנחנו נחזור. אנשים רוצים להפליג. הם מתגעגעים לזה. המצב הנוכחי הוא זמני. השאלה היא כמה זמני זה זמני".
לפי מגזין "פורבס", ההכנסות של נורווג'יאן ברבעון עמדו על פחות מ-17 מיליון דולרים, לעומת 1.7 מיליארד דולרים בתקופה המקבילה אשתקד. החברה, יחד עם ענקיות שייט נוספות כמו רויאל קריביאן וקרניבל קרוז, האריכה עד לחודש נובמבר, את השעיית ההפלגות שלה.
ועל אף כל זאת, דל ריו הביע כאמור אופטימיות ואמר כי בסיס הלקוחות של תעשיית הקרוזים הוא נאמן מאוד. דבריו מגובים במספרים, נכון ל-30 ביוני החברה דיווחה על מכירות כרטיסים להפלגות עתידיות בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולרים.
חברות קטנות יותר שכם מנסות להפליג חרף המגפה העולמית מגלות בדרך הקשה כמה הדבר בעייתי. 37 אנשי צוות ו-16 נוסעים חלו בקורונה על סיפונה של MS Roald Amundsen מליין הקרוזים הנורווגי הרטיגרוטן (Hurtigruten). בסוף השבוע שעבר דווח לראשונה על התפרצות קורונה בספינה. החברה מיהרה לבטל את כל הפלגותיה, וארבעה אנשי צוות פונו לבית חולים בנורוויגה. האוניה עוגנת כעת בנמל טרומסה בצפון נורווגיה.
4 צפייה בגלריה
אוניית MS Roald Amundsen עוגנת בנמל טרומסה נורווגיה
אוניית MS Roald Amundsen עוגנת בנמל טרומסה נורווגיה
אוניית MS Roald Amundsen עוגנת בנמל טרומסה נורווגיה
(צילום: AFP)
חדשות טובות יותר נמסרו מכיוונה של MS Fridtjof Nansen האונייה התאומה של אוניית הקורונה שעושה כעת את דרכה מהמבורג לנורווגיה לאחר הפלגה בת שבועיים. כל אנשי הצוות והנוסעים נבדקו ונמצאו שליליים. אמנם נוסעים לא נדבקו בקורונה, אך ספק אם הדרמה שהייתה על הסיפון תרמה לאווירת החופש של הנוסעים. ארבעה אנשי צוותו נכנסו לבידוד בשל סימפטומים, ובשל כך כל 162 אנשי הצוות נבדקו, כמו גם 168 מתוך 171 הנוסעים (שלושה סירבו להיבדק) . כולם יצאו בסופו של דבר שליליים.
הפלגה נוספת שהגיעה לכותרות הייתה של אוניית SeaDream של חברת SeaDream Yacht Club. לפי אתר USA Today, כל 112 הנוסעים ואנשי הצוות עברו בשבוע שעבר בדיקת קורונה ונמצאו שליליים. הבדיקה נעשתה לאחר שאחד מהנוסעים, מהפלגה קודמת, שב לביתו וערך בדיקת קורונה שיצאה חיובית. כתוצאה מכך כל הנוסעים ואנשי צוות לא חיוניים נכנסו לבידוד בספינה. הבדיקות נעשו בזמן שהספינה עגנה בנמל בכפר הדייגים הנורווגי בודו שממוקם מצפון לחוג הארקטי.
4 צפייה בגלריה
אוניית SeaDream עוגנת בנמל בודו נורווגיה
אוניית SeaDream עוגנת בנמל בודו נורווגיה
אוניית SeaDream עוגנת בנמל בודו נורווגיה
(צילום: EPA)
מקרה נוסף, אשר דווח בסוכנות הידיעות AP, אירע כש-Wilderness Adventurer, ספינת תענוגות קטנה של חברת UnCruise Adventures האמריקנית, נאלצה לשוב לנמל בעיר ג'ונו שבאלסקה לאחר שאחד מ-36 הנוסעים אומת כחולה קורונה. כל שאר הנוסעים הועברו למלון שם הם שוהים בבידוד. 30 אנשי הצוות נותרו בבידוד בספינה.
4 צפייה בגלריה
אוניית Wilderness Adventurer עוגנת באלסקה
אוניית Wilderness Adventurer עוגנת באלסקה
אוניית Wilderness Adventurer עוגנת באלסקה
(צילום: AP)
חברות הקרוזים הגדולות כאמור הפסיקו את פעילותן לפחות עד לחודש נובמבר, אך חלק מאנשי הצוות שלהם נותרו תקועים על הסיפון. על פי דיווח ב-USA Today, שמסתמך על נתונים של משמר החופים האמריקני, ישנם יותר מ-12 אלף אנשי צוות שנמצאים על אוניות במים הטריטוריאליים של ארצות הברית בלבד. מדובר בשיפור לעומת 70 אלף אנשי הצוות שהיו תקועים בים בחודש מאי, אך עדיין זו בעיה.
משמר החופים עוקב אחרי 57 ספינות תענוגות שעוגנות או שטות באזורים של נמלים אמריקניים. לא ברור כמה מתוך אותם אנשי צוות באמת עובדים וחיוניים וכמה מהם פשוט תקועים על הספינות. לאיגוד חברות השייט הבינלאומי (CLIA), שמייצג 95% מחברות השייט בעולם, ישנם נתונים שונים בנושא שמדברים על כ-5,000 אנשי צוות שנמצאים בים ומחכים לשוב למולדתם.
אחד מאותם עובדים שתקועים בים הוא אקאש דוחון, תושב מאוריציוס, שעובד באחת מאוניות סלבריטי קרוזס. דוחון דרך על היבשה בפעם האחרונה כשעגן עם אונייתו בניו זילנד בתחילת חודש מרץ. מאז סוף חודש מרץ הספינה שבה הוא עובד Celebrity Solstice ריקה מנוסעים, ובחודש מאי הוא ועוד אנשי צוות הועברו לספינת Voyager of the Seas של חברת רויאל קריביאן ושם הם שוהים מאז.

ומה קורה בישראל?

מאז מרץ פסקה פעילות הקרוזים בנמל חיפה, הן של נוסעים ישראלים באוניות של חברת מנו ספנות והן של תיירים. תחום הקרוזים רשם גידול של כ-150% בנמל חיפה, והיה אמור לרשום גידול נוסף השנה. נכון לעכשיו בוטלו כל ההפלגות עד לסוף אוקטובר, וסביר להניח שלא יחזרו עד מרץ 2021.
יחד עם זאת, לא נרשמו ביטולים לשנת 2021 שאמורה להיות שנת שיא עם 200 אלף ישראלים ו-180 אלף תיירים, שאוניות עבורם כבר הוזמנו למהלך 2021.

זוהר רום, מנהל תחום התיירות והקרוזים בנמל חיפה, אמר הבוקר ל-ynet: "אנחנו מנצלים כעת את הזמן כדי להכין את טרמינל הנוסעים לעלייה הצפויה החל משנת 2021 והלאה, לצד קבלת ביטולים כואבים לשנת 2020 שמסתמנת כשנה אבודה. אנחנו בקשר רציף עם ההנהלות של חברות הקרוזים ברחבי העולם, וגם הם מפנימים שהפעילות לא תחזור לסדרה לפני שחיסון יהיה נפוץ ומוכח.
"תחשבו על המסלול שעושה תייר אמריקני עד שהוא מגיע לרציף בנמל חיפה. הוא נוסע לשדה התעופה בארה"ב, צריך לטוס לאיטליה או לאתונה, לעלות על אונייה, להפליג ולהגיע לנמל חיפה. אלו אופרציות מאוד מורכבות, והתייר צריך להרגיש בטוח כשהוא עושה כל אחת מהן. אבל, וזה מה שחשוב, הקרוזים יחזרו לחיפה בגדול ברגע שהדבר יתאפשר, ונמשיך למצב את חיפה כיעד מרכזי עבור חברות הקרוזים המובילות בעולם. הנתונים עבור 2021 משקפים עלייה של 400% ביחס לשנת 2018, ואנחנו אופטימיים למימוש ההזמנות לשנים הבאות".