את הנחישות וכוח הרצון שיש לדניאל דפור (21), צעיר לקוי ראיה מתל אביב, אין להרבה אנשים. דניאל נולד כפג במשקל 500 גרם "ולמרות הכל כנגד כל הסיכויים שרדתי", הוא מספר. "כשנולדתי התגלתה לי מחלה איומה ונוראית שנקראת R.O.P שפגעה לי מאוחר יותר בעיניים", הוא מסביר.


עד בר המצווה היה דניאל כשאר הילדים, אך באותה עת התחילו להתגלות אצלו בעיות עיניים חמורות. "כשבוע לאחר הבר מצווה שלי המחלה חזרה. ביצעו בי שבעה ניתוחים בעיניים כולל ניתוחי ממברנה, קטרקט והיפרדות רשתית", הוא משחזר. "בגיל 15 התעוררתי בבוקר עיוור לגמרי. באותו זמן לא ידעתי מה לעשות, רציתי לצרוח מרוב פחד, אך עם זאת ידעתי שאסור לי כי אני באתי לעולם עם מטרה שידועה רק לי".
המטרה של דניאל הייתה מאז ומעולם להתגייס לצה"ל. "המשאלה הגדולה ביותר שלי הייתה להתגייס לצבא הגנה לישראל", הוא משתף. אחרי תהליך ארוך שכלל התנדבות בת שנתיים בצבא, הוא גויס באופן רשמי לפני כשבועיים. "עכשיו כשהתגייסתי לצה"ל, אני ממש אבל ממש שמח, כי זה פתח לי דלת אל עולם התעסוקה ואל עולם הבוגרים", הוא מסביר.
2 צפייה בגלריה
דניאל דפור חייל עיוור
דניאל דפור חייל עיוור
"הגיוס פתח לי דלת אל עולם התעסוקה ואל עולם הבוגרים". דניאל דפור
תוכנית "גדולים במדים" נוסדה על ידי עמותת "יד לילד המיוחד" לפני כעשור, במטרה לשלב בצה"ל נערים עם מוגבלויות ובכך להביא לשילובם בחברה הישראלית. המטרה המרכזית היא לשלב אותם בסופו של דבר בתעסוקה אזרחית כדי שיוכלו לחיות חיים עצמאיים ככל האפשר.

"מהווים השראה לכולנו"

במהלך התוכנית מקבלים הנערים הזדמנות שוויונית להתנסות בעבודה יצרנית, יחד עם חיילים ללא מוגבלויות, כשהכול נעשה במסגרת הצבא – המהווה עבורם בית מוגן המקבל אותם כפי שהם. השילוב תורם רבות גם לשאר החיילים בבסיס, בכך שהוא מסיר את המחסומים שלהם לקבלת השונה והחריג.

2 צפייה בגלריה
דניאל דפור - חייל עיוור
דניאל דפור - חייל עיוור
דניאל דפור, לפני שאיבד את מאור עיניו
במהלך הזמן הוכיחה תוכנית "גדולים במדים" כי השילוב בצה"ל הופך את הנערים מתלותיים וחסרי ביטחון לנערים עצמאיים שמשתלבים בחברה ותורמים לה כמיטב יכולתם. בנוסף הוכח, שהשירות בצה"ל משפר פלאים את המיומנות החברתית שלהם, מעניק כישורי חיים בסיסיים, ומחדיר בהם אמונה ביכולותיהם.
"הצעירים המופלאים שהתגייסו לצה"ל לאחרונה הוכיחו לכולם שאין דבר העומד בפני הרצון והם מהווים השראה עבור כולנו", מספר מנדי בלינצקי ,יו"ר "גדולים במדים". "יש מאות צעירים נוספים שנמצאים ברשימות המתנה ובקרוב נערוך גיוסים נוספים. כל חברה עסקית בישראל שמאמצת יחידה צה"לית מאפשרת לנו להרחיב את המעגל". הוא מסביר.
"למרות העיוורון הגשמתי חלום והתגייסתי לצה"ל. יחי צבא הגנה לישראל, תחי מדינת ישראל, תחי תוכנית גדולים במדים, קק"ל ארה"ב, ועם ישראל חי", מסכם דפור הנרגש ונותן קרדיט לכל המסייעים לו בדרכו. כעת לאחר שמשאלתו התגשמה הוא מתחיל לפעול במרץ להגשמת החלום הבא – להפוך לקצין בצבא ההגנה לישראל.
לפרטים ותרומות לתוכנית "גדולים במדים" לחצו כאן.