גם בצל הקורונה - עשרות ישראלים טבעו השנה: מתחילת חודש מאי, בה נפתחה עונת הרחצה, טבעו 157 בני אדם ברחבי הארץ, 28 מהם טבעו למוות. במקרה האחרון טבע צעיר בן 27 באזור חוף אכזיב. מותו נקבע במקום לאחר פעולות החייאה ממושכות. בנוסף, דווח כי טבעו ארבעה גברים בחוף לא מוכרז דרומית לגן הלאומי אכזיב, והם פונו לבית החולים בנהריה במצב קל עד בינוני. מדובר במספר גבוה לעומת עונת הרחצה בשנה שעברה, בה עמד מקרי המוות בחודש אוקטובר 2019 על 27 בני אדם.
על אף הימצאותה של מדינת ישראל בשיא עונת הרחצה, הים מסוכן. גובה הגלים מגיע ליותר משני מטרים, תופעה שכיחה בחודשי יולי ואוגוסט. "מדובר במערכת סינופטית בשם 'אפיק פרסי' שנמצאת מעל אזורנו לכל אורך תקופת הקיץ", מסביר החזאי רם גולדנצוויג, "כשהיא מתעמקת, הרוחות מתחזקות וכתוצאה מכך גובה הגלים עולה גם למעלה מ-2 מטרים, כפי שמתרחש בימים האחרונים. הגלים הגבוהים צפויים להימשך עד יום רביעי לפחות".
רק בשבוע האחרון דווחו מקרי טביעה רבים. גבר בן 40 טבע בחוף לא מוכרז סמוך לאזור התעשייה בקריית חיים, ופונה כשהוא מורדם ומונשם לבית החולים רמב"ם. ביום שישי טבע צעיר בשנות העשרים לחייו בחורף ארבע העונות בנתניה, וצוות מד"א נאלץ לקבוע את מותו לאחר שכשלו נסיונות ההחייאה.
בשבוע שעבר נער בן 15 טבע בחוף לא מוכרז במעגן מיכאל. צוות מד"א שהוזעק למקום ביצע בו פעולות החייאה ופינה אותו לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב קשה. כמה שעות קודם לכן טבע למוות ילד בן 7 בכינרת.
1 צפייה בגלריה
חוף דור
חוף דור
ארכיון
(צילום: דוברות מד"א)
טביעה מוגדרת כמצב בו אדם שוקע בניגוד לרצונו על מתחת לפני המים באפיסת כוחות. בעגה הרפואית היא מחולקת באופן מסורתי לשתי קבוצות עיקריות: טביעה "יבשה" וטביעה "רטובה", מושג המתייחס לשאלה האם הייתה שאיפת נוזל לריאות או לא. בשני המקרים, המוות נגרם מחנק המוביל להפסקת אספקת חמצן סדירה לגוף.
בסיכון הגבוה ביותר לטביעה נמצאים תינוקות שעלולים לטבוע גם במים רדודים. זו גם לא חייבת להיות בריכה: ראשם של ילדים עד גיל חמש גדול וכבד יחסית לשאר הגוף, והם עלולים להתהפך בקלות לתוך אמבט, גיגית ואפילו שירותים מבלי שיוכלו לחלץ את עצמם.

כך תוכלו תצילו אדם מטביעה - שלב אחר שלב:

נסו למשות את הטובע מהמים במהירות האפשרית, אבל אל תסכנו את חייכם. במקביל הזעיקו את מגן אדום בטלפון 101 והשאירו את המוקדן על רמקול תוך שאתם מוסרים לו את המיקום המדוייק שלכם. המוקדן יזעיק מיד צוות נט"ן, וימשיך במקביל עמכם בשיחה למתן הנחיות טיפול.
אם יש לידכם אדם נוסף, בקשו ממנו לחפש את הדפיברילטור הציבורי הקרוב. לרוב הוא ימצא בסוכת המציל בים, או בחדר חובש או חדר עזרה ראשונה בבריכה. דפיברילטורים נמצאים על פי חוק בכל מקום ציבורי הכולל מעל 500 איש, במוסדות חינוך, וגם בדוכני פיס רבים ברחבי הארץ. הקשיבו להוראות מד"א בטלפון להפעלת הדפיברילטור באופן בטוח.
צפו: כך מבצעים החייאה באמצעות דפיברילטור
בעבר כאשר היה מדובר בטביעה בלב ים, מקובל היה להביא את הטובע אל החוף ואז להתחיל בהחייאה. אולם לפני כשלוש שנים שונו ההנחיות, וההחייאה מתבצעת, ככל האפשר, כבר על סירת ההצלה.
אם הטובע לא נושם, כלומר בית החזה שלו אינו עולה ויורד, יש להשכיב אותו על הגב הרחק מהמים ולהתחיל בהחייאה שכוללת עיסויי חזה בקצב של 100 פעימות בדקה (לפי קצב השיר "stayin' alive" של הבי ג'יז). לעולם אל תנסו להוציא מים מריאותיו של הנפגע: לא רק שזה בלתי אפשרי, אלא שהפעולה המסוכנת עלולה לפגוע בטובע.
אם הבחנתם בטובע חוזר להכרה, אין לאפשר לו להתהלך בכוחות עצמו, תמיד יש להתפנות לבית החולים להמשך מעקב ובדיקות, כיוון שלאחר טביעה צפויים שינויים מסוכנים ברמות המלחים בגוף שעלולים לסכן את חייו של הטובע, גם אם הוא עומד על רגליו.
אם אתם הורים לילדים, הקפידו להשגיח עליהם תמיד כשאתם בסביבת מים. אל תקראו ספר או עיתון, אל תשתמשו בסלולרי. העיניים צריכים להיות תמיד בהשגחה על הילד.
דאגו שהבריכה שלכם מוגנת בפני כניסת ילדים, ואל תשאירו ילדים קטנים לבד באמבטיה, בגיגית או בקרבת כל מקור מים, אף לא לרגע אחד, גם לא כדי לענות לטלפון או לקחת מגבת. מספיקות כמה שניות כדי לגרום לילד נזק מוחי בלתי הפיך.
חשוב מאוד לא לרחוץ בחוף בו אין שרותי הצלה, ולא להיכנס למים כשהדגל שחור או אדום. למדו את הילדים שחייה, מוקדם ככל האפשר, כבר מגיל כמה חודשים. הניסיון מלמד שפעוטות וילדים שהתרגלו "להתיידד" עם המים אינם נכנסים לחרדה, לומדים להתהפך בקלות ולצוף מעל פני המים מבלי לטבוע.