פינת הכביסה, שמרגישה כמו דבר זניח יחסית לתכנון בשלבי שיפוץ או בנייה, מתגלה כטעות גדולה ביומיום. למה חשוב לשים לב, מדוע חדר הרחצה של הילדים אינו פתרון אידאלי למיקום שלה, מהם הכלים הסניטריים שכדאי שיהיו בסביבתה? כל מה שצריך לדעת על הפינה, שלא מקבלת את הכבוד המגיע לה בבית.
"פינת הכביסה, אכן זוכה לתשומת לב פחותה במיוחד", אומר אלי הראל, מהנדס ויועץ לבנייה פרטית. "זו פינה שפעמים רבות אנחנו לא מקצים לה מקום, כי כל מטר בבית מוקדש ומקודש לצרכים אחרים, 'חשובים יותר'. אנחנו משכנעים את עצמנו שבסך הכול מכניסים את הכביסה למכונה, אחר כך למייבש וזהו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מיקום פינת כביסה בחדר הרחצה של הילדים: האם זה רעיון טוב?
"במקרים רבים, ממקמים את פינת הכביסה בחדר הרחצה של הילדים, בגלל שהוא גדול יחסית", אומר הראל. "בכך, חוסכים מקום שנדרש עבור חדר כביסה נפרד. כשהילדים קטנים אין בעיה, שכן תוכלו להיכנס לאמבטיה, להפעיל את המכונה או את המייבש, ואף אחד לא ימנע זאת מכם.
"הבעיה מתעוררת כאשר הילדים מתבגרים ורוצים פרטיות", מוסיף הראל. "אז, כבר לא תוכלו להיכנס לחדר הרחצה כדי להפעיל את המכונה או להוציא בגד מהמייבש בזמן שהמתבגרים נמצאים שם. תצטרכו להמתין עד שהבן או הבת יסיימו להתקלח, להתארגן ולצאת.
"לעתים, תצטרכו לחכות זמן רב. זה מגביל מאוד, ככל שמספר הנפשות בבית גדול יותר. לכן, בראייה ארוכה טווח, עדיף שפינת הכביסה תהיה נפרדת מחדר הרחצה של הילדים".
מהו הפתרון המומלץ?
הראל: "כדאי למקם חדר כביסה נפרד, לצד חדר הרחצה של הילדים, אשר יכלול דלת נפרדת. הכוונה היא לא לחדר הממוקם מאחורי חדר הרחצה, אשר למעשה הופך את חדר הרחצה לפרוזדור, אלא לחדר בסמוך אליו. כלומר, מהמסדרון רואים שתי דלתות סמוכות: האחת, חדר הרחצה של הילדים. השנייה, חדר הכביסה. מאחורי חדר הכביסה, כדאי שתהיה דלת יציאה נוספת למרפסת השירות, בה ימוקם חבל הכביסה.
לדבריו, "כדאי שהחלון בחדר הרחצה של הילדים יהיה גבוה יחסית, או עם זכוכית חלבית, למען פרטיות מלאה, שכן זהו אזור שסמוך למרפסת השירות, ואשר לרוב משקיף לכיוונו".
5 צפייה בגלריה
יהיה לכם נוח להשתמש ככה בצגי ההפעלה שלמעלה?
יהיה לכם נוח להשתמש ככה בצגי ההפעלה שלמעלה?
יהיה לכם נוח להשתמש ככה בצגי ההפעלה שלמעלה?
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי מיקום מכונת הכביסה ומייבש הכביסה?
"ישנו טרנד של חיסכון במקום ומיקום מכונות ומייבשי כביסה בתוך נישות", אומר אריאל אייזיקוביץ, טכנאי מכונות ומייבשי כביסה באתר "המקצוענים". "הבעיה היא, שחייבים לשמור על מרווח סביב המכשירים, כי לעתים בקושי ניתן למשוך אותם החוצה. במקרים של תקלות, זה הופך להיות בעיה של ממש לטפל במכשירים".
לדברי אייזיקוביץ, "המיקום האידאלי בבית פרטי שבו אין מגבלת מקום הוא מכונת כביסה ליד מייבש. אם אין ברירה וממקמים אותם אחד על השני, צריך לדאוג שהחדר יהיה מספיק מרווח שניתן יהיה להוריד את המייבש מהמכונה, לצורכי תחזוקה".

היכן למקם את סלי הכביסה, לצורך שימוש נוח?

שאלה נוספת שמתעוררת, היא היכן למקם את סלי הכביסה המלוכלכת: בחדר האמבטיה או בחדר הכביסה.
הראל: "אם הם בחדר האמבטיה, צריך לסחוב אותם למכונה, לפני כל הפעלה והפעלה. ישנו פתרון חכם ומאוד נוח: ממקמים את חדר הכביסה בצמוד לחדר האמבטיה, ובקיר הגובל בין שני החדרים, משאירים פתח מובנה, דרכו משליכים את הכביסה המלוכלכת אל הסלים שבצד השני.
"פתח זה, נסגר בעבודה נגרות, משני צדי הקיר, כך שהתוצאה אסתטית, יפה ומונעת ריחות לא נעימים. כמובן שניתן לתכנן שני פתחים, שמראש יסייעו במיון הבגדים המיועדים לכביסה: האחד לפריטים לבנים והשני לפריטים צבעוניים".
5 צפייה בגלריה
בטוחים שבא לכם להתרוצץ עם כביסה בין הקומות?
בטוחים שבא לכם להתרוצץ עם כביסה בין הקומות?
בטוחים שבא לכם להתרוצץ עם כביסה בין הקומות?
(צילום: shutterstock)

היכן למקם את פינת הכביסה: בקומת הקרקע או בקומה העליונה?

"אם הבית הוא בן שתי קומות ורוב בני הבית גרים בקומה העליונה, עדיף לתכנן את הבית כך שהכביסה תכובס ותיובש בקומה העליונה", אומר הראל. "זאת, בכדי שלא תצטרכו להתרוצץ בין שתי הקומות, ולכן כדאי שתהיה גם מרפסת לכביסה בקומה העליונה. ישנם מקרים שבהם, בשל היעדר מקום בקומה העליונה, נאלצים למקם את חדר הכביסה בקומת הקרקע".
אם הבית הוא בן שתי קומות, ומחוסר ברירה מכונת הכביסה ממוקמת דווקא בקומת הקרקע, כדאי לחשוב על עניין העברת הבגדים למכונת הכביסה בנוחות רבה ביומיום.
בכדי לא לסחוב מדי יום סל של כביסה מלוכלכת דרך המדרגות, ולמצוא את עצמכם מתכופפים להרים גרביים שנפלו בדרך, מעמיסים משקל מיותר על הגב והופכים את כל הפעולה הבסיסית הזו למסורבלת, היו יצירתיים.
"ניתן לתכנן פיר שדרכו ניתן יהיה להשליך את הבגדים ישירות מהקומה העליונה לתחתונה, אל תוך סל כביסה גדול שימוקם בתחתית הפיר בחדר הכביסה", מציע הראל. "כלומר, שבסמוך לחדר האמבטיה שבקומה העליונה, יהיה ארון במידות של 40 סמ"ר, אשר יהיה ללא תחתית, והוא ישמש כפיר שדרכו תשליכו את הבגדים למטה".
היכן ממוקם פתח זה?
הראל: "את הארון הזה מצמידים לאחד מקירות המסדרון, והוא פתרון סמוי ואלגנטי, שמונע טרחה רבה. כדאי שהפיר יהיה בקו של 90 מעלות מהרצפה, כדי שהבגדים לא יתקעו בתוכו. לשם כך יש לפתוח פתח מעוגל בתקרת הבטון, ולעשות פיר מעץ המצופה בפורמייקה, שהיא בעלת טקסטורה חלקה יחסית, וגורמת לבגדים להחליק בקלות רבה יותר.
"התכנון הזה, יחסוך טרחה מיותרת. כמובן, שזה לא ימנע מכם את הצורך להעלות את הכביסה בחדר לחדרים, אך לפחות חצי מהעבודה תיחסך מכם".
5 צפייה בגלריה
פתח יציאה למרפסת או לגינה, תחסוך סיבובים מיותרים בבית
פתח יציאה למרפסת או לגינה, תחסוך סיבובים מיותרים בבית
פתח יציאה למרפסת או לגינה, תחסוך סיבובים מיותרים בבית
(צילום: shutterstock)
באיזה צד כדאי למקם את המרפסת או את חבל הכביסה בגינה, שבה הבגדים ייתלו לייבוש?
הראל: "כידוע, שמש ישירה מייבשת והורסת את הבגדים. לכן, העדיפות היא למקם אותו בכיוון צפון, שם לרוב אין קרינה ישירה, והבית מצל על המרפסת. כך, הכביסה מתייבשת, מבלי שהצבע של הבגדים ידהה וסיבי הבד יתקשו".
עוד כתבות בנושא:

גובה מכונות הכביסה והייבוש

רבים ממקמים את מכונת הכביסה על הרצפה. בדגמים מסוימים, זה מצריך מכם להתכופף בכדי להכניס או להוציא בבגדים מהמכונה.
"אם יש לכם מספיק מקום בחדר הכביסה, ואתם ממקמים לצדה גם מייבש כביסה, תוכלו להגביה מעט את הריצוף באזור זה", מציע הראל. "כך, שתי המכונות יעמדו מעל מעין 'מדרגה בנויה', ישמרו על יציבות מלאה במהלך עבודתן, ויהפכו את החיים שלכם להרבה יותר קלים. חשוב שההגבהה תתוכנן מראש, תהיה עשויה ממשטח בטון, אשר יוצקים כבר בשלב השלד".
5 צפייה בגלריה
   הגבהה קטנה למכונות תקל על החיים שלכם
   הגבהה קטנה למכונות תקל על החיים שלכם
הגבהה קטנה למכונות תקל על החיים שלכם
(צילום: shutterstock)
מהו הגובה המומלץ ל'במה' זו?
אייזיקוביץ: " כדאי להגביה אותה לא יותר מגובה של 50 ס"מ מהרצפה. צריך גם לראות את צג ההפעלה בנוחות, וגם לא להגביל את עצמכם לדגמי מכונות עתידיים. בנוסף, אם יש תקלה בניקוז, מדובר במכשיר כבד מאוד להוריד, ולכן לא כדאי שההגבהה תהיה גבוהה מדי. כדאי להשאיר מרווח של 15-30 ס"מ מגב המכונה לקיר, וכן למקם את ברז המים באופן שיאפשר לפתוח ולסגור אותו בקלות. כלומר, במרחק של כ-20 ס"מ מהקיר שנמצא בזווית של 90 מעלות אליו, ולא להצמידו יותר מדי לפינה".
בכתבה הבאה נרחיב על מיקום נכון של הכיור, הכנת תשתית להזנת מים חמים לכביסה ויצירת פתח אוורור למייבש.
צריכים טכנאי מכונות כביסה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"