נזקי מתקפת הכופרה על חברת שעוני הכושר גרמין ממשיכים להצטבר. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת גרמין העולמית והיבואנית הבלעדית לישראל חברת רונלייט, בטענה כי פגעה בזכויות הקנייניות של הלקוחות בישראל ובפרטיות המידע שלהם. סכום התביעה הכולל: 52 מיליון שקל. אם יפסוק בית המשפט לטובת התובעים, יקבל כל לקוח גרמין בישראל 1,300 שקל: 300 שקל עבור הנזק שנגרם ממוצרים לא מתפקדים, ואלף שקל על עוגמת הנפש.
3 צפייה בגלריה
"העיניים והאוזניים של המתאמן"
"העיניים והאוזניים של המתאמן"
"העיניים והאוזניים של המתאמן"
(צילום: Shutterstock)
הבקשה לאישור הגשת תובענה ייצוגית הוגשה על ידי שי יום טוב, משתמש ותיק של גרמין, באמצעות משרד עו"ד גולן נפתלי, המתמחה בתביעות ייצוגיות. בשיחה עם ynet מתקומם נפתלי בעיקר על היעדר השקיפות של גרמין ורונלייט, שטענו בתחילה שמדובר בעבודות תחזוקה שגרתיות: "רק אחרי שאתרים בינלאומיים דיווחו על כך, לא נותרה לגרמין ברירה אלא להודיע שזו מתקפת כופרה. במהלך הימים שחלפו היא הרוויחה, כי הרי אף אחד לא היה קונה את המוצרים באותם ימים אם היו יודעים שכל הרשת הפנימית של גרמין נמצאת תחת מתקפת כופרה. אנשים המשיכו לקנות את המכשירים, להתחבר, לשים את הפרטים באתר".
בכתב התביעה נכתב: "השעונים והצמידים החכמים מהווים 'העיניים והאוזניים' של המתאמן, עת הם מודדים, מנטרים, אוספים ומסנכרנים נתונים ללא הרף, כגון: דופק, שינה, מיקום, מספר צעדים, מהירות, מספר בריכות ועוד ועוד... ללא יכולת להשתמש במכשיר ולסנכרן נתונים כיאות, נמנעת מהמשתמש זכותו הבסיסית לעשות שימוש סביר בקניינו הפרטי". ובהמשך: "המשתמשים נותרו מתוסכלים, כעוסים ואובדי עצות, עת נשללה מהם היכולת לבצע שימוש סביר ויומיומי במוצר ושירות עליו שילמו ומשלמים ממיטב כספם... הדבר הביא למשבר אמון קשה והותיר את המשתמשים אובדי העצות, להביע את תסכולם ברשתות המדיה החברתית".
3 צפייה בגלריה
עו"ד גולן נפתלי
עו"ד גולן נפתלי
עו"ד גולן נפתלי
(צילום: בוריס קוזנץ)
על פי כתב התביעה, התנהלות גרמין ורונלייט מהווה הפרת חוזה, הפרת חובה חקוקה, הטעיית צרכנים ועשיית עושר ולא במשפט. כתב התביעה מתייחסת גם לחשש שנתוני הלקוחות מצאו את דרכם לידי פושעי סייבר עלומים: "מי שנחשף לנתונים הפיזיים האישיים של המשתמש ואשר איננו המשתמש או מורשה מטעמו, זוכה להיחשף או לקבל לידיו מידע רגיש, אישי ויקר ערך, שלא יסולא בפז. חשיפת צדדי ג' בלתי מורשים למידעים הנ"ל, לא כל שכן ארגוני פשיעה שכל מטרתם הוצאת כספים במרמה ובניצול מצוקה, מהווה אירוע חמור ביותר הגורם פגיעה חמורה באוטונומיה של המשתמש".
3 צפייה בגלריה
גרמין פיי
גרמין פיי
גרמין פיי: מה קרה לנתוני כרטיסי האשראי?
(צילום: גרמין)
עו"ד נפתלי מציין כי על גרמין ורונלייט למסור מידע מלא לצרכנים על האירוע ותוצאותיו: "זכותנו כצרכנים לראות שהמידע שלנו מטופל כמו שצריך. אנחנו באמת לא יודעים אם דלף מידע ומדובר בנתונים מעין-רפואיים. הם צריכים לספר בדיוק מה קרה, מה עושים מעכשיו והלאה, איך מונעים דבר כזה, מה יקרה עם המידע וגם מה יקרה עם נתוני כרטיסי האשראי שהוזנו ב'גרמין פיי', אפליקציית התשלום".
האם תסכים חברת גרמין לשלם את הפיצוי ללקוחותיה בישראל? עו"ד נפתלי אומר: "תלוי עד כמה תרצה החברה לשים את זה מאחוריה מהר, או לריב". לדבריו, תביעות ייצוגיות מסתיימות פעמים רבות בפשרה, אבל בכל מקרה הדיון המשפטי עלול להימשך כמה שנים.
מחברת רונלייט נמסר בתגובה: "כאשר נקבל לידינו את המסמכים המשפטיים - נלמד את הדברים ונתייחס בהתאם כמקובל".