פורד הוא אחד המותגים הבודדים שאינו משווק בישראל גרסאות ספורטיביות לדגמים משפחתיים. קחו למשל את פוקוס ST הקודמת שנמכרה בארץ לתקופה קצרה, אך נעלמה לבלי שוב למרות שבדומה לגרסאות המכוונות לחובב ההגה של פיאסטה ופוקוס, היא זוכה באופן עקבי לשבחים בחו"ל. במקום, אנחנו נדרשים להסתפק בפוקוס ST-ליין, גרסת איפור-קרבי-עם-מעט-תוספות ושינויים למכונית הסטנדרטית. אכזבה, או אולי הפתעה?
השורה התחתונה: זו אמנם המכונית הבסיסית שפורד מציעה כאן, מעט מונמכת, אגרסיבית יותר למראה ומאופרת כנדרש. על פניו, מתכון לכבשה בעור זאב. בפועל מסתבר שה-ST היא סוג של הברקה, אולי אפילו שלא במתכוון. שכן לצד מגרעות כמו תיבת הילוכים בינונית והגה לא מתקשר, היא מציעה יכולת דינמית גבוהה במפתיע, והופכת עצמה בקלות לאלטרנטיבה צנועת-מחיר לדבר האמיתי. אין לה את פוטנציאל הביצועים של קומפקטיות לוהטות, אבל היא גם זולה מהזולה שבהן ב-100 אלף שקלים. ובעברית: אם אתם חובבי הגה ומגיע לכם רכב מהעבודה, אל תדלגו על האפשרות הזו.
חתיכת הופעה: פוקוס רגילה היא מכונית נאה, גרסת ST-ליין נראית מצוין. עם פגושים שונים וחישוקי "17 נהדרים באפור, סבכה אגרסיבית יותר וגם צבע כחול זועק ברכב המבחן. היא משפחתית ב-130 אלף שקלים, ומסובבת ראשים כאילו הייתה מכונית ספורט במחיר כפול. ההבדלים בפנים צנועים יותר, ומסתכמים בהגה שטוח בחלקו התחתון, מנופי שליטה - קטנים ופלסטיים למגע - ידנית מאחוריו, גימור מתכתי לדוושות ותפרים אדומים. חבל, אפשר היה להשקיע מעט יותר.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
מתחת למעטפת הנאה מסתתר שינוי משמעותי יותר מערך המתלים - קפיצים, בולמי זעזועים ומוטות מייצבים - הוקשח. חשוב מכך, את המתלה הרב-חיבורי המודרני של שאר גרסאות הפוקוס (גם בעבר), מחליפה כאן קורת מתח. הפתרון הפשוט יותר והמיושן יחסית נועד בדרך כלל להורדת עלויות ייצור. שלא במקרה, באירופה יש גרסאות עם מתלה אחורי רב-חיבורי - יקרות יותר.
בדגמים אחרים שעברו לתצורה דומה מאותן סיבות (עלויות), גילינו צניחה ברורה ביכולת הדינמית, למשל במאזדה 3. כאן ההבדלים קלים עד בלתי מורגשים למעט בנסיעה עירונית בה המערך הפשוט יותר מתקשה להתמודד עם שיבושים קלים והופך את הנסיעה לנוקשה שלא לצורך. מחוץ לעיר העסק פשוט עובד. בשילוב עם הנמכת המרכב בסנטימטר ושימוש בצמיגי קונטיננטל ספורט-קונטק דביקים, הפוקוס מרגישה ספורטיבית במפתיע, עם יכולת דינמית מרשימה.
יש לה יכולת נדירה יחסית למכוניות עממיות בהגדרתן, עם תגובה מהירה לשינוי כיוון ושמירה עיקשת על קו התקדמות. ההגה סובל ממחסור במשקל, אבל הוא מהיר ומדויק. מערך הבלמים טוב יחסית, גם אם אינו בעל רגישות ויכולת מינון שתמיד מבורכת בנהיגה מהירה.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
מה דומה: יחידת ההנעה זהה לפוקוס רגילה, עם מנוע לא סטנדרטי. רק שלושה צילינדרים מוגדשים, אבל 1.5 ליטר של נפח עם 182 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית - כמו בשאר דגמי פוקוס המשווקים כאן. פעולת המנוע חלקה ונעימה עם רצועת כוח רחבה, אם כי טהרנים יעדיפו מעט יותר כוח מתפרץ. בוודאי עם נתון הספק מרשים יחסית. הביצועים? זהים לכל פוקוס אבל נמוכים מכפי שרומז נתון ההספק.
לשם השוואה, סיאט לאון עם 150 כ"ס בלבד תסיים את המיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש מהר יותר. ולכך אחראית בין היתר אחת מנקודות התורפה העיקריות - תיבת ההילוכים. לא רק שגם ב-ST-ליין צריך להסתדר עם חוגת-הילוכים מיותרת ומסורבלת ממנה גם פורד - אחרי יגואר ולנד רובר - חייבת להיפטר, זו בעיקר התגובה האיטית להחלפת הילוכים במצב ידני בעזרת מנופי השליטה. זמן התגובה להורדת הילוך ארוך באופן לא מוסבר, אך גם נקודת החלפת ההילוך כלפי מעלה - הרבה לפני הקו האדום - מתסכלת. צריכת הדלק בממוצע המבחן המאומץ: 11 ק"מ לליטר.
כמו בפוקוס הרגילה, לוח המחוונים פשוט יחסית אך התצוגה בו איכותית. המושבים נוחים ותומכים, עם תנוחת ישיבה משובחת, בין היתר בזכות טווח כיוון רחב לההגה. אך מי שאינם זוכים לתשומת לב הם היושבים מאחור. מרחב המחייה שם טוב יחסית, אך הם נאלצים להסתדר ללא פתחי מיזוג נפרדים - פרט אבזור מתבקש במכונית משפחתית מודרנית. תא המטען עם 341 ליטר קטן במעט ממתחרות אירופיות וקוריאניות.
רשימת האבזור: מסך מגע בגודל "8 עם מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון נתיב כולל סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית עוקבת פניה.
3 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר
  • הספק: 182 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 24.4 קג"מ ב-1,600 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 438.7 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 144 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,444 ק"ג
  • נפח תא מטען: 341 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 220 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14 ק"מ לליטר, 134 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 130 אלף שקל