משבר הקורונה גרם להרבה מאוד אנשים בתחומים שונים לעצור רגע, לחשוב ולשנות מסלול. שפים שבישלו עד לפני כמה חודשים בישול עילי עברו להמבורגרים או שיפודים; מסעדות עם צות מלצרים ושירות לשולחנות עברו לשירות עצמי; ומסעדות שמעולם לא הציעו שירות משלוחים - מגיעות היום עד בית הלקוח.
אבל עוד משהו קרה בתקופה המוזרה הזאת וקוראים לו זום. האפליקציה שאפשרה לנו להמשיך ללמוד, לעבוד ולבלות עם בני המשפחה במהלך הסגר, נכנסה גם למטבח ואומצה על ידי השפים - במקום סרוויס מעל להבות גז הם עומדים עכשיו מול מצלמה ומסך.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - בון מירי
סדנאות בישול בזום - בון מירי
סדנאות בישול בזום - בון מירי
(צילום: יפעת גולן)
אז איך זה עובד? ברוב המקרים לאחר רישום לסדנה תקבלו רשימת מצרכים וגם הוראות להכנה מקדימה, אם יש צורך. במהלך הסדנה כולם מבשלים יחד, כל אחד מהמטבח שלו ובסיום הסדנה, נשארת לכם על השיש במטבח ארוחה מלאה שזה עתה למדתם להכין מבלי לצאת מהבית. יש שפים שעושים את זה רק לקבוצות, יש כאלה שמלמדים עשרות אמריקאים בו זמנית איך מכינים שקשוקה, ויש כאלה שישמחו ללמד אתכם את סודות המטבח האיטלקי תמורת חמישה יורו.

כבר לא צריך לנסוע עד מתת

כשהשף ארז קומרובסקי עשה את רילוקיישן לפני 15 שנה למתת שבגליל העליון, כולם נדהמו לגלות כיצד אדם שכל הפעילות העסקית שלו במרכז הארץ מתרחק ככה. אבל המציאות הוכיחה שזה בכלל לא נורא, אפילו סוג של חלום בשביל רבים מאיתנו, ומי שרוצה לעשות אצלו במטבח הפרטי סדנה, היה נוסע שלוש שעות ונוחת בגן עדן. אבל במהלך הקורונה קומרובסקי עשה מהפך נוסף.
9 צפייה בגלריה
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי: "גיליתי שזה לא שד שאי אפשר לצלוח אותו"
(צילום: אפי שריר)
״לפני הקורונה לא היה עולה על דעתי לעשות משהו כזה, אבל היום אני מבין שזו פלטפורמה מעולה להעביר באמצעותה סדנאות בישול״, אומר קומרובסקי על זום. ״ראיתי את בן הזוג שלי מעביר סמסטר שלם בזום וראיתי שזה מאפשר תקשורת מהממת. אחרי זה ראיתי שיש אפילו סדנאות יוגה בזום והקסם הטכנולוגי ממש קסם לי״.
ארז קומרובסקי: "זה מלמד אותנו שכבר לא צריך לטוס וכבר לא משנה איפה אתה חיי"
מאז פרוץ משבר הקורונה קומרובסקי מעביר סדנאות בישול דרך זום גם לאנשים בארץ וגם בחו״ל. קהל היעד הוא בעיקר חברות הייטק. ״הם הבינו שכאשר כל העובדים עובדים מהבית, אין להם את האפשרות ליצור את החוויות המשותפות שאנחנו צריכים לשם גיבוש. אז קיבלתי כמה פניות ונעניתי לאתגר״.
ספר לי איך זה עובד.
"זה ממש מקסים. לפני הסדנה אני מעביר רשימת מצרכים ואם יש צורך גם הוראות לכל ההכנות שיש לעשות לפני תחילת הסדנה. כשמדובר על סדנאות מול מאות משתתפים, שגם זה היה, עובדים יחד איתי איש צילום, איש טכני שמעביר אלי את כל השאלות שהמשתתפים מפנים במהלך הסדנה ואיש מטבח שעוזר לי בבישול".
מה זה לימד אותך על עצמך?
"קודם כל גיליתי שזה לא שד שאי אפשר לצלוח אותו. בסך הכול אפשר לתקשר באמצעותו ממש מצוין וכן גם ליצור חוויית בישול עם הומור ולהעביר ידע עם תשוקה".
נראה לך שזה יהיה הטרנד הבא?
"אני לא יודע אם זה יהיה הטרנד הבא, אבל זה בטוח ילמד אותנו שכבר לא צריך לטוס וכבר לא משנה איפה אתה חיי ושאתה כבר לא חייב להיות בתוך מרכז הקלחת כדי להיות במוקד העניין. אפשר לגור באזורים מרוחקים ולתקשר עם כולם. אני חושב שהתקופה הזו מלמדת אותנו שאנחנו צריכים להיות גמישים מחשבתית ולהיפתח גם לדברים שבעבר חשבנו שלא נעשה אותם לעולם".
וקומרובסקי לא לבד: גם לשף יוגב ירוס תקופת הקורונה גרמה להתחבר לצד הדיגיטלי שלו. "זה התחיל בתקופת הסגר שבה היו הרבה מיני טרנדים וכשעקבתי אחרי ההתפתחויות ראיתי בהתחלה אנשים שבישלו מהבית, אחרי זה הגיעו הקיטים של המוצרים. לי ולצלם דן לב היה מיזם של סיורי אוכל בטוסקנה שנבלם, אבל כן נשארו לנו הסטודיו היכולת שלי ושלו ללמד בישול וצילום אז החלטנו להרים פרויקט חדש שהוא תוצאה של מחשבות ורעיונות ושילוב בין כל היכולות שלנו", מספר ירוס.

יוגב ירוס: "היום ברור לי שאם אתה רוצה להיות עדכני אתה חייב להיות באון-ליין"

לב וירוס יזמו את ciy - cook it yourself, מיזם שבמסגרתו הם שולחים לביתם של הנרשמים לסדנה קיט עם חומרי גלם הנחוצים למהלך הסדנה. לכל סדנת בישול יש את הקיט שלה והסדנאות מיועדות בדרך כלל לקבוצות אבל אחד לכמה זמן הם פותחים גם תאריך לנרשמים בודדים.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - יוגב ירוס ודן לב
סדנאות בישול בזום - יוגב ירוס ודן לב
יוגב ירוס ודן לב: לכל סדנת בישול יש את הקיט שלה
(צילום: יח"צ)
"יצרנו שיתוף פעולה עם חברת תיירות שהייתה מביאה לארץ קבוצות והיום כשאין תיירות במקום להגיע לכאן הם עושים סדנת בישול ויש כמה כאלה בשבוע, לפעמים אפילו 3-2 ביום אחד".
זה לא מרגיש לך מוזר?
"הרבה דברים עוברים לאונליין והפלטפורמה הזו מאפשרת לעשות סדנה ל-80 איש בו זמנית. את יודעת איך זה מרגיש בתום עבודה של שעה וחצי לראות על המסך 80 שקשוקות שונות?"
שקשוקות?
"כן, זה הדבר שכולם מבקשים ללמוד אף על פי שהצענו גם פלאפל וגם חומוס".
השניים מבשלים יחד ותוך כדי, כשיש את הרגע הנכון, דן עוצר ונותן קצת דגשים לגבי צילום עם סמארטפון, מראה כיצד בונים את הפריים ואיך עושים סטיילינג ואת התאורה הנכונה בתנאי בית. מלבד השקשוקה הקלאסית והשקשוקה הירוקה, לומדים להכין גם סלט ישראלי, טחינה ופיתה במחבת.
לא מוזר לך אחרי שעבדת בין הסירים פתאום לעבוד מול מסך עם מצלמה?
"אני כבר מזמן לא עושה סרוויסים במסעדות אבל אני כן מבשל פה ושם במטבחים ועושה פרויקטים שדורשים ממני להיות במטבח, אז אני כן מחובר לעולם האמיתי וכן, בהתחלה הזום היה מוזר מאוד".
מה הכי קשה בבישול אונליין?
"הפלטפורמה הזו דורשת ממך ללמוד כיצד למלא את הזמן ואתה צריך להתאמץ כדי ליצור עניין ולדרבן את האנשים לשתף פעולה ולהיות איתך כל הזמן. זה מצריך ממך ליצור ממשקים וחיבורים שונים עם אנשים. זה ממש שונה מלעמוד מול בן אדם לייב. חוץ מזה שהדינאמיקה מקבוצה לקבוצה שונה מאוד. אני בטוח שלהרבה טבחים ושפים זה יהיה מוזר והם לא יתחברו כי חייבים להיות מאוד אדיבים ותקשורתיים בסדנאות בישול בזום".
תמשיך לעשות את זה גם אחרי שנחזור לחיות כפי שחיינו לפני הקורונה?
"היום ברור לי שאם אתה רוצה להיות עדכני אתה חייב להיות באונליין. באותה המידה אני גם בטוח שגם אחרי שהכול יעבור, שערי האונליין שנפתחו כבר לא יסגרו כי אנחנו לא נחזור אחורה. מה שקרה עכשיו יצר אפיקים חדשים וזה מפתח אותנו, כי זו תוצאה של יציאה מחוץ לקופסה במטרה להבין כיצד אתה מתאים את עצמך לצרכים החדשים של העולם".

5 יורו לסדנה איטלקית

יש מי שמסביר את המעבר לעבודה דרך זום בתור גמישות מחשבתית ויש מי שעבורו מדובר על הישרדות של ממש. מיכל מילרד, שפית קונדיטורית שלמדה בפריז וברזומה שלה מסעדות מקומיות כמו "מסה" ומסעדות נוספות ביפן ובאיטליה, מתגוררת ברומא כבר חמש שנים. כבר כמה שנים שהיא מעבירה סיורי אוכל בעיר, לפרנסתה.
כשפרץ המשבר היא הספיקה לתפוס את הטיסה האחרונה לארץ כדי להעביר את הסגר כאן עם המשפחה, אבל כשחזרה לרומא הבינה שעליה להמציא את עצמה מחדש, כי המצב לא קל והתיירות לא צפויה לחזור בקרוב.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
מירי בון: ״דרבי״ של מטבח צפון איטליה ומטבח דרום איטליה
(צילום: שני תמרי רייכנברג)
"המון חברות תיירות באיטליה נסגרות וכמו רבים אחרים ישבתי בבית וחיפשתי מה לעשות אז החלטנו - אני ועמיתי מדריכי התיירות הישראלים שעובדים בחו"ל - להתאגד יחד ולהקים קבוצת פייסבוק 'רעבים בחו"ל'. החברות הטובה שנוצרה ביני לבין איתי נוביק, שהיום מתגורר ומעביר סיורים בברלין אבל בעבר חי במשך שש שנים במילאנו, הוליד שיתוף פעולה במסגרתו אנחנו מעבירים סדנאות בישול. אנחנו מכנים את הסדנאות הללו 'דרבי' של מטבחי צפון איטליה ומטבח דרום איטליה, אני מביאה את הדרום והוא את הצפון. התחלנו לפני חודשיים וזה ממש תפס תאוצה. נכון להיום יש לנו שלוש סדנאות בישול בזום בשבוע שההשתתפות שבהן עולה חמישה יורו", מספרת מילרד.
ואתם מצליחים להתפרנס מזה?
"עשירה אני לא אהיה מזה. זה אומנם סכום נמוך אבל יש הרבה נרשמים, ודווקא כיוון שהסכום נמוך יש הרבה מאוד אנשים שאחרי הסדנה הראשונה נרשמים לעוד אחת ועוד אחת. יש גם הרבה כאלה שמשלמים יותר מחמישה יורו דווקא בגלל שזה בסך הכול חמישה יורו".
בסדנאות של מיכל ואיתי יש מינימום 20 ומקסימום 50 משתתפים והן נמשכות שעה וחצי. יש סדנאות בוקר שמתחילות ב-11:00 ומסתיימות בדיוק לקראת ארוחת הצהריים ויש גם סדנאות ערב שמתחילות ב-18:00 ומסתיימות לקראת 20:00 בדיוק בזמן לארוחת ערב. בכל סדנה לומדים להכין מנה ראשונה, עיקרית, קינוח וקוקטייל ובכולן משולבים מתכונים של דרום וצפון ארץ המגף. חוץ מזה, במסגרת שיתוף פעולה עם חברת תיירות ישראלית גדולה השניים גם מעבירים סדנאות בישול לילדים והורים במסגרתן הילדים לומדים גיאוגרפיה דרך האוכל.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
סדנאות בישול בזום
(צילום: יח"צ)
מבחר הסדנאות שמציעים איתי ומיכל כולל גם סדנת פסטה מאפס וסדנאות פיצה שמתקיימות בשישי ושבת ובהן מלמדים כיצד להכין שלושה סוגים של פיצה: נפוליטנית, רומאית וג׳נובזי.
"מצד אחד לראות את רומא ריקה זה מדהים כי היא פתאום נקייה מאוד, ומצד שני זה מאוד משונה. אין לחץ כי הכול ברור מאוד, הממשלה מעדכנת את הציבור אחת לשבוע לגבי צו השעה, ולכולם ברור מאוד מה מותר ומה אסור. זה נקרא דיקרטו. כולם גם ממושמעים מאוד, כי איטלקים הם כמו ילד קטן שקיבל מכה ביד והוא לא יחזור שוב על אותה הטעות. מה שכן, האיטלקים לא יצירתיים כמונו, אז הם יעדיפו לסגור מסעדה שהייתה של סבא רבא שלהם מאשר לפתוח את הראש לעשות משהו אחר, כי הם לא יודעים לאלתר. הצעתי לשף איטלקי שאני עובדת איתו לעשות סדנאות בזום, והוא לא הבין על מה אני מדברת".
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
סדנאות בישול בזום - מיכל מלרד ואיתי נוביק
חציל ממולא בסגנון איטלקי
(צילום: יח"צ)
מתי להערכתך תוכלי לחזור לעשות את מה שעשית לפני הקורונה?
"כבר עכשיו יש סיורים פה ושם כי מגיעים ישראלים שחיים באירופה. ממשלת איטליה מדברת על חזרת התיירות רק באפריל".
ותחזיקי מעמד עד אז?
"לא קל ולא הכל מהמם, אבל להרים ידיים כשקשה זו לא המטרה שלנו בחיים".

מהמחשב לצלחת

כבר 13 שנה שמירי בון מעבירה סדנאות בישול. בון היא שפית בוגרת בישולים שלמדה מסעדנות ומלונאות באנגליה, ועד לפני שנתיים הייתה לה חווה אורגנית ברשפון אותה בנתה במקום שבו שכנה פעם רפת. בחווה הזו היא גם העבירה סדנאות בישול פארם טו טייבל, אבל בשנתיים האחרונות, בגלל קשיים מול המנהל הפעילות עברה לבית, באבן יהודה. היא עסקה בחקלאות אורבנית, גידלה ירקות הידרופוניים והעבירה סדנאות בישול בחצר הפרטית שלה.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - בון מירי
סדנאות בישול בזום - בון מירי
בון מירי במהלך הסדנה
(צילום: שני תמרי רייכנברג)
״מסעדה מעולם לא רציתי כי אני יודעת שזה שיעבוד ואני לא רוצה לוותר על הכיף", היא מודה.
את הסדנאות בזום היא התחילה להעביר כמו כולם בגלל הקורונה: "כשיצאתי מההלם, עשיתי חישוב מסלול מחדש וגיליתי פלטפורמה מדהימה שלא הכרתי קודם וגם לא היה סיכוי שאכיר. בהתחלה עשיתי סדנאות שבהן הסברתי איך מגדלים דברים בבית כי הרגשתי שכיוון שכולם היו תקועים בבתים התגעגעו לטבע והחל חיפוש אחר מידע כיצד לא להרוג נענע ועל איך לגדל ירקות בבית. אחרי זה עברתי לסדנאות בישול. עשיתי את זה בעלות מינימלית רק כדי שזה יהיה זמין לכל מי שבתקופת הסגר ישב בבית וחיפש איך להעסיק את עצמו. היום מחיר השתתפות בסדנה עומד על 70 שקלים ובכל אחת יש בין 50-25 אנשים כשההרשמה פתוחה לכולם. יש סדנה אחת לשבוע ולא צריך להיות קבוצה כדי להשתתף.
בון מירי: "כשיצאתי מההלם, עשיתי חישוב מסלול מחדש וגיליתי פלטפורמה שלא הכרתי"
אז מה החידוש כאן בעצם? רשימת המצרכים שאתם מקבלים אחרי ההרשמה לסדנה של מירי כוללת גם קישור לאתר שבו אפשר לקנות את הכל ולקבל את ההזמנה עם שליח עד הבית.
לחיצה על כפתור וסל הקניות שלכם מלא ובדרך אליכם. מבחר הסדנאות שלה כולל סדנת בישול תאילנדי, וייטנאמי, הודי, יווני ואיטלקי. בכל סדנה יש שלוש מנות והן מתחילות ב-18:00 ומסתיימות לקראת 20:00, בדיוק הזמן לארוחת ערב או לקבלת אורחים.
9 צפייה בגלריה
סדנאות בישול בזום - בון מירי
סדנאות בישול בזום - בון מירי
מירי בון: אפשר בכלל להעביר סדנת בישול בזום?
(צילום: יפעת גולן)
איך זה לעבור לעבודה מול מחשב?
"בהתחלה שאלתי את עצמי אם כל מה שאני מציעה בסדנאות הרגילות יכול לעבור דרך זום, כי חלק חשוב מהחוויה בסדנאות שלי הוא השפע, אבל עם הזמן מצאתי דרכים יצירתיות להעביר את השפע הזה עם המון טיפים שאני נותנת במהלך הסיור ועם הומור. תמיד חשבתי שאני מאותגרת טכנולוגית אבל ברגע שניסיתי, הבנתי שזה לא כזה נורא כמו שחושבים".

ללמוד ללוש בצק בזום

לא רק שפים שעוסקים בבישול עברו לזום. גם קונדיטוריות עושות חייל באפליקציה החדשה. "לפני הקורונה מעולם לא שמעתי על הדבר הזה, ולא דמיינתי שאני אעשה משהו כזה, אבל עכשיו, אחרי שגיליתי כמה זה קל ופשוט, אני לא יכולה להפסיק", אומרת שף קונדיטור ליאור משיח שמעבירה סדנאות אפייה בזום.
הכל התחיל ממש בתחילת הסגר, מהלייב שהיא עשתה באינסטגרם עבור העוקבים. היא הייתה מפרסמת בימי שישי איזה מצרכים צריך בשביל המתכון, ומלמדת להכין שלל דברים טעימים - מעוגות שמרים ועד חלות. הביקוש היה מטורף.
9 צפייה בגלריה
ליאור משיח: כולם רוצים את סדנת עוגות השמרים
ליאור משיח: כולם רוצים את סדנת עוגות השמרים
ליאור משיח: כולם רוצים את סדנת עוגות השמרים
(צילום: אוסף פרטי)
אז איך זה עובד אצלך?
"בהתחלה עשיתי סדנאות זום לקהל הרחב ולאט לאט קיבלתי גם הזמנות לעשות סדנאות לחברות. היום אני גם מעבירה סדנאות זום גם בעברית וגם באנגלית. עוגות שמרים היא הסדנה הכי פופולארית".
אז אצל משיח העבודה היא ממש מסביב לשעון כי היא מעבירה סדנאות בשעון ישראל, גם בשעון ארה"ב וגם בשעון הודו, אבל השאלה היא האם אפשר ללמוד אפייה מרחוק?
"בהתחלה חשבתי שיהיה קשה כי כל הסדנאות שלי אקטיביות מאוד, אבל הבנתי מהר מאוד שזה הרבה יותר מוצלח אפילו כי כל אחד במטבח שלו, עם חומרי הגלם שלו והכלים שלו והרבה יותר קל ללמוד ככה. תוך כדי הסדנה מראים לי דברים בזמן אמת ואני אומרת אם טוב או לא. בתום הסדנה אני גם שולחת לכולם את ההקלטה של הסדנה כדי שתישאר לנצח, וזה משהו למשל שלא היה בסדנאות הפרונטאליות", היא מסבירה.
עכשיו לקראת ראש השנה משיח פתחה תאריכים לסדנאות זום שבהן היא תלמד עוגות מיוחדות לחג: טארט דבש מלוח וקראמבל תפוחים. מחיר הסדנה 89 שקלים למשתתף.

גם בישול טבעוני אפשר ללמוד בזום

אורי שביט הגיע לסדנאות זום רק ממש לאחרונה אבל גם עכשיו, לדבריה, הביקוש בשיא.
"היום אני מעבירה שני סוגים של סדנאות, אחת היא סדנת בישול והשנייה היא סדנת אפייה", מסבירה שביט. "שתי הסדנאות מתאימות להורים ולילדים כי אני מלמדת במהלכן דברים מהירים וקלים להכנה. מחירן 60 שקלים לאדם".
למה לקח לך זמן עד שנכנסת לזה?
"כי רק עכשיו הבנתי שאי אפשר יותר להתחמק מזה. במהלך הסגר היו המון כניסות לאתר והיה ביקוש עצום לתוכן אז התעסקתי בלייצר את התוכן והעלתי סדנת בישול דיגיטלית להורדה. כולם שאלו אם יש סדנאות בזום ואמרתי שאני מתכננת לעשות את זה, ובשלב מסוים פשוט הבנתי שאי אפשר לדחות עוד כי יש יותר ויותר אנשים שמעוניינים בפלטפורמה הזאת".
אז מה דעתך מהחוויה?
"אני חייבת לומר שאין כמו הסדנאות הפרונטאליות כי יש בהן אינטימיות שאין בזום, אבל היום קצת קשה לעשות אותן אף על פי שאני כן מגיעה לבתים של אנשים לסדנאות בישול פרטיות. מצד שני, נדהמתי לגלות שגם בזום אפשר לייצר תחושה של יחד והאפליקציה מפצה על המפגש פנים מול פנים".
אבל רוב האינטראקציה בסדנאות האלה הן בטח בינך לבין המשתתפים ולא בינם לבין עצמם.
"להפתעתי גיליתי שגם מפגשים בזום יכולים ממש לקרב וליצור קרבה בין המשתתפים. הכי כיף לראות בסוף הסדנה את מה שכולם הכינו, כל אחד במטבח הביתי שלו".
תמשיכי לעשות את הסדנאות זום גם אחרי שהחיים שלנו יחזרו לקדמותם?
"אי אפשר לדעת עכשיו האם זה יקרה ואם כן מתי אבל להערכתי כן, אני אמשיך לעשות את זה כי זה עובד מצוין".