שתף קטע נבחר

התעללות בילדים: סימני אזהרה לאלימות

לא תמיד ניתן לזהות מהבעות הילד או מגופו התעללות שהוא עובר אך יש סימני אזהרה שחשוב להכיר. בעקבות חשיפת מקרי ההתעללויות ב"גן הזוועות" - אלו הם הסימנים הראשונים שעשויים לעורר חשד

החשש הגדול של כל הורה השולח את ילדו לגן הולך ונחשף עם עוד מקרי התעללויות שמתגלים ב"גן הזוועות" ברמלה: הבוקר במהלך דיון בהארכת מעצרה של בעלת גן הילדים "טולי" ברמלה, ליטל ברסי, נחשף כי המשטרה איתרה במצלמות האבטחה כ-200 אירועי אלימים שהופנו נגד הפעוטות בגן. מעצרה של ברסי הוארך בינתיים בשלושה ימים.

 

הפרשה הזו היא רק רכיב אחד בשרשרת מעשי אלימות בגנים שנחשפו בשנתיים האחרונות, כשראשיתה בכרמל מעודה, הגננת שנאשמה בשורה ארוכה של עבירות התעללות קשות בפעוטון "בייבי לאב". ההתעללות של מעודה שזעזעה את המדינה, נמשכה ככל הנראה חודשים ארוכים, בפעוטות בני שלושה חודשים עד שלוש שנים. חלק מההורים לא ידעו להסביר את תופעות הלוואי שחווים הזאטוטים, שהיו ככל הנראה תוצאה של ההתעללות שעברו.

כרמל מעודה מתעללת בילדים בגן (צילום: משטרת ישראל)
התעללות בילדים בגן(צילום: משטרת ישראל)
 

התופעה אינה חדשה ומוכרת כבר שנים: לחדרי המיון ברחבי הארץ מגיעים עשרות מקרים כל שנה החשודים בהתעללות קשה, מהבית, גן הילדים, המטפל או בן משפחה. הסימנים המחשידים האלה, מובילים לרוב לחשד אחד ויחיד: הילד עבר התעללות קשה.

 

לא תמיד ניתן לזהות מהבעות הילד או גופו את ההתעללות. לעתים האדם המתעלל בוחר באלימות "שקטה", כלומר זו שאינה מותירה סימנים ברורים על הגוף, אבל במרבית המקרים, בסופו של דבר נחשפת מסכת האלימות כנגד הזאטוט חסר הישע.

 

נציין כי לא כל פציעה, שריטה או בכי של תינוק צריכים להעלות חשד להתעללות או לעורר דאגה. אולם פגיעות חוזרות בפעוט, הידרדרות, פגיעות לא אופייניות או סימנים חריגים אצל הפעוט צריכים להוביל אתכם להמשך בירור בחשד להתעללות בילד שלכם.

 

סוגי התעללות

ההתעללות בילד עלולה להיות מכמה סוגים: התעללות רגשית מילולית: צעקות, השפלות, לגלוג, כליאת הילד, איומים, ענישות, ציפיות לא הולמות את גילו התפתחותו ומצבו הרגשי.

 

התעללות גופנית: פגיעה פיזית בילד, גרימת חבלות, או "מינכהאוזן ביי פרוקסי" – הפרעה קשה של הורה הגורר את ילדו לפרוצדורות רפואיות רבות ומיותרות כמו בדיקות דם מרובות, מתן תרופות שלא לצורך, הדמיות וניתוחים.

 

הזנחה: הרעבת הילד, אי שמירה על היגיינה, חוסר דאגה ללבוש מתאים, סירוב מתן חיסונים, אי הבאתו לטיפול רפואי נדרש

 

התעללות מינית: על ידי בן משפחה, מטפל או אדם זר.

 

אותות האזהרה שכדאי להכיר:

 

1. הפרעות פתאומיות בשינה

מעגלי השינה של הפעוט מגיעה לבשלות לקראת גיל שנתיים, אולם אם הבחנתם בשינויים קיצוניים במעגל השינה והערות, כמו יקיצות תכופות בלתי מוסברות, שינה ממושכת או קימה באמצע השינה בצעקות, הדבר צריך לעורר חשד ומצריך המשך בירור. ברוב המוחלט של המקרים, נדגיש, אין מדובר במצב חירום, והפרעות שינה עשויות לבטא תהליך התפתחות תקין.

האם חלו שינויים קיצוניים בשנתו של הילד? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האם חלו שינויים קיצוניים בשנתו של הילד?(צילום: shutterstock)

 

2. נסיגה בהתפתחות

כל תינוק ופעוט עובר בדיקות התפתחות במסגרת טיפת חלב אצל האחות והרופא. עם זאת, כאשר חלה נסיגה בהתפתחות באופן פתאומי, כמו פעוט שהפסיק לדבר או שדיבורו הפך לא מובן, ולחילופין פעוט שנעמד אך כבר אינו עושה זאת, אינו מחייך, אינו עוקב, או אינו זוחל, יש צורך בהמשך בירור.

 

3. פחד מצעקה חזקה או רעש פתאומי

אחד הרפלקסים הידועים של תינוקות הוא "רפלקס הבהלה". מדובר ברפלקס תקין, שנעלם בחודשים הראשונים לחייו. עם זאת, אם התינוק שוב חוזר ונבהל מקול רעש חזק או פתאומי, או שהוא "משתתק" בעקבות רעש, הדבר צריך לעורר חשד להתעללות.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

4. פחד מאנשים מוכרים

סביב גיל תשעה חודשים מתחיל הפעוט לפתח חרדת זרים. מדובר בתהליך נורמלי ותקין. עם זאת, אם הפעוט שלכם מראה חשש ובכי מפני אדם אחר, שבעבר לא חשש ממנו (כמו למשל הבייביסיטר, דודה קרובה או גננת), הדבר מעלה חשד לרתיעה ופחד אמיתיים.

 

5. סימני לפיתה בידיים

אלה סימנים קלאסיים המחשידים בהתעללות. סימנים אלה מופיעים על העור בעת טלטול הילד: המתעלל תופס בחוזקה את הילד בשתי זרועותיו או כתפיו ומטלטל את גופו. הלפיתה הזו מותירה כתמים דומים לאלה של מכה יבשה, ונראים לעתים כ"טביעות אצבעות" של המתעלל על זרועות התינוק. הכתמים הללו עשויים להיעלם תוך כמה דקות עד שעות, אך לעתים נותרים על גוף התינוק גם יותר.

 

6. נפיחות וחוסר תנועה בגפיים

שברים מתלווים לרוב מקרי ההתעללות. הם מותירים נפיחות של האיבר, לרוב בידיים או ברגליים, בעקבות לפיתה חזקה. כל תזוזה של הגפה הפגועה תגרור בכי עז, והתינוק עצמו יסרב להפעיל את הגף הפגועה. תינוק שעבר התעללות ממושכת, יראה בצילום הרנטגן סימני שבר בשלבים שונים, המעידים על חבלות רבות שעבר.

 

7. שינויים קיצוניים בהתנהגות

אם הילד שלכם שהיה מופנם הופך באופן פתאומי לאלים, או שהוא מסתגר, או פולט מילים ומשפטים חריגים, בעיקר כאלה בעלי אופי אלים או מיני, יש להעלות חשד חמור להתעללות. חשוב להדגיש כי התעללות עשויה להיות לא רק גופנית אלא גם נפשית. לעתים אלימות כזו מותירה טראומה גדולה הרבה יותר למשך כל חייו.

ילד אוטם אוזניים (צילום: Shutterstock)
לשים לב אם הילד הפך פתאום לאלים(צילום: Shutterstock)

 

8. סימני כף יד על העכוז

רוב המתעללים אינם סוטרים לתינוק, כיוון שסטירה קשה לביצוע בתינוק שראשו קטן. לפיכך, המתעללים נוטים להכות את התינוק בישבנו, מה שמותיר על העכוז סימני כף יד. שריריו הרכים של התינוק אינם חזקים מספיק כדי לעצור את מכת היד, ולפיכך ראשו נפגע פעמים רבות. הסימן הבולט הוא נפיחות בקרקפת.

 

9. משפטים מחשידים

מעל גיל שנתיים הילד כבר מתחיל לתקשר מילולית, ועשוי לבטא משפטים מחשידים כמו "כואב לי מהגננת" או "הסייעת עשתה לי דם", או "יש לי עקיצה מהשומר". גם אם הסיפור נשמע לכם הזוי, אל תזלזלו בילד. לעתים גם סיפורים הנשמעים כמו מעשיות בדיוניות, הם אמיתיים לחלוטין.

 

10. ציורי ילדים

מדובר באחד מהכלים היעילים לגלות מקרי התעללות. עם זאת, לעתים לא קל לפענח ציורים אלה, ובמקרים רבים הם בעצם אינם מעידים על מאומה.

 

ציורים קלאסיים של ילד שעבר התעללות הם לרוב בצבעים כהים. הילד יצייר את עצמו קטן יותר, בפינה או בצד הדף, מבוהל ומפוחד, כשהוא בוכה או שעיניו בזווית מטה כמראה עצוב, ולידו ניצבים מבוגרים גדולים עם ידיים ענקיות לא פרופורציונליות לגופם. בנוסף ציור של מבוגר עם איבר מין עלול להחשיד להתעללות מינית. אבל אל תמהרו להסיק מסקנות מהירות, תנו לאיש מקצוע לנתח את הציורים, אם אתם חושדים בהתעללות.

 

11. הפרעות בראייה

טלטול התינוק גורם לדימומים ברשתית ולעתים גם לדימומים במוח. אם הזאטוט מפסיק לעקוב, אינו מבחין בין אור לחושך או שאינו מבחין בעצמים סביבו או בכם, יש צורך בבדיקת עיניים לשלילת דימומים ברשתית בעקבות טלטול.

תינוק לא ישן (צילום: shutterstock)
שימו לב למבט של הילד(צילום: shutterstock)

 

12. סימנים מחשידים על הגוף

ישנן התעללויות המתבטאות באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים כאלימות. ביניהן סימני כוויה מסיגריה או מגהץ, או סימני נשיכה בגודל שמתאים לפיו של מבוגר. אם מצאתם כזה, גשו עם הילד מיד לבדיקת רופא בחדר מיון, דווחו למוקד 100 של המשטרה, ובמקביל גם צלמו את האזור הפגוע לשם תיעוד שלכם.

 

13. היגיינה ירודה

ילד המדיף ריח רע, לובש בגדים מלוכלכים, שערו לא מסורק או שמופיעות עליו קרחות, ציפורני ידיים ורגליים לא גזורות ומלוכלכות, מעלים חשד כבד להזנחה, שהיא חלק בלתי נפרד מהתעללות. על סימנים אלה צריכים להבחין הגננת, אחות טיפת חלב, הרופא המטפל וגם אנשים בסביבה המבחינים בכך, וצריכים להתריע בפני ההורים, או גורמי רווחה ברשות המקומית.

 

14. היעדרויות מפעילויות חברתיות

ילד שאינו משתתף בפעילויות חברתיות המקובלות בגן או בבית הספר, או שנעדר ממפגשים חברתיים או משפחתיים, צריך להדליק נורה אדומה לסביבה. במקרה כזה, הילד עצמו עלול לבקש להימנע מהמפגש החברתי, כשהוא יעדיף להסתגר בחדרו, או שהוריו המתעללים יכפו עליו את הבידוד החברתי, כחלק מההתעללות או החשש שהילד יגלה את דבר ההתעללות.

 

למי לפנות?

אם חשדתם בהורה או גננת מתעללים תוכלו לדווח לגורמים הבאים:

המוקד הערוני: שירותי הרווחה

המועצה לשלום הילד: 02-6780606

אל"י - האגודה להגנת הילד: 6935*

קו החירום של משרד הרווחה: 118

משטרת ישראל: 100

 

ד"ר איתי גל הוא כתב הבריאות של ynet ומומחה ברפואת ילדים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שימו לב לשינויים בהתנהגות הילדים
מומלצים