הודעה נוספת של משרד התחבורה על החלטה רבת משמעות של השרה רגב, גרמה לפרץ תגובות. "השרה רגב החליטה: הפתרון התחבורתי למעבר קריית המודיעין לנגב יהיה רכבת כבדה ורכבת קלה לליקית", כך הודיע משרד התחבורה אתמול (ב') במפתיע, וגרם להרמת גבות במשרדי ממשלה שונים. בהודעת המשרד הובהר כי לאחר שנים של דיונים ומחלוקות הכריעה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב על פתרון תחבורתי שישרת את המשרתים בקריית המודיעין החדשה שתוקם בליקית שבנגב.
1 צפייה בגלריה
חיילים בבאר שבע, התור לרכבת
חיילים בבאר שבע, התור לרכבת
חיילים בבאר שבע, התור לרכבת
(צילום: זהר שחר)
הפתרון לגביו הכריעה השרה: "שילוב של רכבת כבדה מתל אביב לבסיס אמ"ן שבליקית, ורכבת קלה מבאר שבע לליקית... כחלק מחזונה לחיבור ישראל מצפון לדרום". לפי ההודעה, מעבר החיילים לבסיס אמ"ן שבליקית אמור להתבצע ב-2026 והמשמעות היא הסעת אלפי חיילים מדי יום ממרכז הארץ אל הבסיס.

לא צפויה לקום רכבת

אולם לצד הצהרות המשרד האופטימיות שלפיהן חיילים יעשו את דרכם לבסיס ב"רכבות במהירות של עד 250 קמ"ש", יש לזכור כי תוכנית הרכבת הכבדה לאזור שנויה במחלוקת במשרדי הממשלה. המחלוקת כה עמוקה, עד כי אין לה כל תקציב. זאת ועוד, היא חלק מתוכנית אסטרטגית שצפויה לצאת לדרך רק בשנת 2040 וגם זאת, רק בתרחיש אופטימי ללא העיכובים הצפויים בביצוע. במילים אחרות: הרכבת המובטחת תצא לדרך 14 שנה לאחר שחיילים כבר יגדשו את כלי התחבורה הציבורית בדרך לבסיס.
עד כמה אפילו תוכנית 2040 תיאורטית אפשר ללמוד מחלקיה האחרים, בהם חיבור מסילות רכבת ללבנון, ירדן, מצרים והגדה המערבית. גורם המעורה היטב בפרטים אמר אמש ל-ynet כי "לא תהיה לרכבת כזו תדירות או ביקוש אמיתי, שלא לדבר על כך שבעוד שני עשורים יהיו לבטח טכנולוגיות חדשות".
בהתאם להנחות בסיס אלה, במשרדי הממשלה השונים הוחלט למעשה לקדם במקביל פתרון הסעת המונים מהיר ויעיל לבסיס העצום. ל-ynet נודע כי לא צפויה גם לקום רכבת קלה בין באר שבע לבסיס ומה שיהיה היא מטרונית חשמלית המבוססת על טכנולוגיית ART (בדומה לקו החום בגוש דן, א"ז). זאת מאחר שבחברת נתיבי ישראל מקדמים כבר היום נת"צ (נתיב העדפה לתחבורה ציבורית) על התוואי, פתרון שאינו דורש עבודות תשתית משמעותיות וניתן לסיימו במהירות ובסכומים צנועים בהרבה מהצהרות השרה.

"קשר רופף"

מקור אחר אמר בשיחה עם ynet כי הקשר בין הודעת משרד התחבורה ובין הדיונים הממשלתיים בנושא - רופף. לדבריו "הפתרון של הרכבת הכבדה לא משתלם כלכלית וכרגע אין תכנון להתקדם עם זה אלא לקדם פתרון אחר. מדובר בחלופה יקרה ולא טובה תפעולית. הסעת החיילים לבסיסים תבוא על חשבון הסעת אנשים למקומות עבודה, על חשבון הכפלת מסילת החוף והקמת תחנת רכבת נוספת בירושלים, כל זאת כשמונח על השולחן פתרון זול ויעיל בהרבה. ובכלל, רכבת כבדה לא מצדיקה את כמות הנוסעים". לדברי אותו גורם, המטרונית שתוקם תוכל להסיע כ-5,000 נוסעים בשעה ולאורכה יתפתחו אזורי מסחר.
עוד נודע ל-ynet כי הפתרון לא אושר על ידי מערכת הביטחון וטרם תוקצב אפילו תכנון המטרונית מבאר שבע לבסיס צה"ל. זה לא מנע מראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', להצטרף לברכות כנראה עוד לפני בדיקת הפרטים, תוך שהוא חוזר על הפרטים הלא מדויקים שפורסמו . "הודיתי לשרה רגב על ההחלטה ההיסטורית בעלת משמעות אסטרטגית, כלכלית, חברתית וטכנולוגית למדינת ישראל המבססת את ב"ש כמטרופולין מוביל, מרכז ידע בינ"ל".
במשרדי הממשלה נעו התגובות להודעת משרד התחבורה בין חוסר אמון לגיחוך. "השרה נמצאת בקמפיין בחירות שבו החלה למעשה מיומה הראשון בתפקיד" אמר אחד המקורבים להחלטות ואילו אחר טען: "השרה באה לגזור סרטים ולהפריח כותרות לאוויר, לא ראיתי דבר כזה".
במשרד התחבורה אמרו בין היתר ל-ynet: "הפתרון התחבורתי למעבר בסיס המודיעין של צה"ל לנגב מסכם שנים של אי הסכמות בין משרד התחבורה ומשרד הביטחון. סוכם כי שני המשרדים יפעלו מול משרד האוצר לקבלת תקציב ייעודי למימוש הפתרון. מסילת 'גורל' אשר עוקפת את באר שבע היא חלק מהתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 שאושרה על ידי משרד התחבורה והאוצר. המסילה העוקפת נדרשת לצורך הסטת מטענים ואפשרות לתוספת רכבות נוסעים, על המסילה הקיימת. לאור החלטת השרה, תשמש המסילה העוקפת באופן דו-תכליתי גם לנוסעים, עם תחנה בסמוך לבסיס. לעניין מערכת הסעת ההמונים המתוכננת אישרה השרה את המלצת גורמי המקצוע, והנחתה לבצע בחינת חלופות לטכנולוגיה בה תפעל המערכת - בין אם רכבת קלה ובין אם מערכת ART".

בהכנת הכתבה השתתפה אילנה קוריאל