עם בואו של הגל השני בתחלואת הקורונה, עמותת "חברות", המעניקה בשגרה סיוע לנפשם של חולים כרונים, החלה ללוות גם חולים במחלקות קורונה בבתי חולים שונים בארץ.
"חברות" נותנת שירותים של ליווי רוחני, נגינה, אומנות ויצירה מסוגים שונים, ככלי ללוות בתהליך החלמה של חולה ובהקלה על תהליך אשפוז ממושך.

צפו במתנדב עמותת "חברות" מנגן ושר:

איך זה עובד?
"העמותה מגייסת עובדים המגיעים לבתי החולים ללוות מטופלים שעוברים טיפולים ארוכים, כי מעבר לצרכים הרפואיים חלק מהטיפול הוא גם במענה לצורכי הנפש", מציינת המנכ"לית רחל פוקס אטון, שהקימה את העמותה לזכרה של רות, בתה שנפטרה.
ארגון "חברות" הוקם בשנת 2007 לזכרה ובהשראתה של רות אטון ז"ל שנפטרה ממחלת ה-CF בגיל 12. הארגון פועל באמצעות שפת הרוח והקשר האנושי לחיזוק ותמיכה במטופלים, בני משפחה ואנשי טיפול במרכזים רפואיים ובקהילה.

"צריך לשים לב גם לנפשו של החולה"

"במהלך כל האשפוזים והטיפולים מצאה רות מענה לנפשה בנגינה ובכתיבה", משתפת פוקס אטון, מלווה רוחנית ומדריכה ומטפלת משפחתית, ומוסיפה: "כעת, בצל הקורונה הבנתי שהסיוע שלנו יכול להתאים מאוד גם בתהליך החלמה של חולי קורונה. כיוון שחולי הקורונה סובלים גם מתסמיני המחלה וגם מבידוד חברתי, וחוסר המענה לנפש בגירוי עם הסביבה ונחמה לנפש יכול לעכב את ההחלמה. צריך לשים לב גם לנפשו של החולה, ו'חברות' עסקה בתמיכה מרחוק בצוותים ובמאושפזים הכרוניים שהיו מבודדים ממבקרים ומתמיכה".

4 צפייה בגלריה
מתנדבי עמותת "חברות"
מתנדבי עמותת "חברות"
מתנדבי עמותת "חברות"

עוד מסבירה פוקס אטון כי: "העמותה שמתמקדת לרוב בתמיכה בחולי סרטן, עושה טוב לכלל החולים ומנעימה טיפולים מסוגים שונים. אנו מפעילים מספר תוכניות, החל מליווי רוחני: סיוע מקצועי המחבר מטופלים ומשפחותיהם למקורות הכוח, למשמעות החיים ולהתחדשות לצד מוזיקה רפואית - מוזיקאים מקצועיים הנפגשים עם חולים ומתרפאים באמצעות הנגינה וההקשבה".

"עובד שלא מבינים כמה הוא חיוני"

"כשיצאנו לחל"ת, הרגשתי כמו עובד שלא מבינים כמה הוא חיוני". משתף אשר קרוגר מוזיקאי רפואי, מורה לספרות ומוזיקה, סטודנט חוקר שירה, וחבר בלהקת החתונות 'כפיים'.
"המוזיקה והנוכחות שלי בבית חולים הן לא רק לשמח או להנעים, יש למוזיקה גם תפקיד מכריע בבריאות הנפשית של המטופלים, בני המשפחה ואפילו יכולה לתמוך בצוות" הוא מסביר.
"בהוספיס, בתחנה האחרונה של אנשים, צלילים של פסנתר יכולים לתת הבעה לחוויה מורכבת שלפעמים אין לה מילים. פיוטי שבת יכולים להחזיר לאדם פגוע ראש שלא מסוגל לדבר את היכולת לשיר!" הוא נרגש.
"כל השירים שאנשים אוהבים יושבים על זיכרונות של מקומות, אנשים, תקופות שמרימות את הנפש למחוזות אחרים. ובעיקר, מחזירים את צלם האדם למטופל, מזכירים לו שהוא לא רק דיאגנוזה אלא אדם עם חלומות, רצונות, שאיפות, מחשבות, עולם תוכן עשיר שאנחנו רוצים להעיר, להשמיע וכמובן גם לשמוע".
4 צפייה בגלריה
מתנדבי עמותת "חברות"
מתנדבי עמותת "חברות"
מתנדבי עמותת "חברות"

קרוגר, נשוי ואב לשניים, מרחיב על התנדבותו בפרויקט: "כשהגיעה הקורונה והקשתה עלינו להגיע למחלקות, חשבתי על כל האנשים שפגשתי בבית חולים וראיתי במו עיניי שהמוזיקה חשובה לנפשם באופן קיומי".
פוקס אטון מוסיפה: "המוזיקה מהווה משאב משמעותי עבור כל המשתתפים בתהליך הריפוי - החולים, בני המשפחה והצוות הרפואי. השנה בנוסף, פתחנו ביחד עם המרכז האקדמי לסיעוד 'אסף הרופא-שמיר' את תוכנית 'רקמה' להכשרה בליווי רוחני לאנשי מקצוע מתחום הבריאות, הרווחה והחינוך".
הפעילות של "חברות" מתקיימת במרכזים הרפואיים בירושלים: בהדסה עין-כרם ובהר הצופים, במרכז הרפואי זיו בצפת ובביה"ח שיבא, עם רצון להרחיב את הפעילות למרכזים נוספים בכל הארץ ולהשפיע באופן משמעותי על איכות הרפואה בישראל.
בגל הקורונה הראשון שמרו המלוות הרוחניות על קשר עם המטופלים באמצעות שיחות טלפוניות או פגישות זום. בבית החולים "זיו" הפעילות הפיזית המשיכה במרכז הרפואי עצמו מתוך הבנה שדווקא בתקופה הזאת הצורך בתמיכה ובליווי הוא גדול יותר. גם בהוספיס הדסה הר הצופים, האחיות מייחלות ש"'התרופה הזאת' - המוזיקה הרפואית של עמותת 'חברות' - לא תיפסק ושהמתנדבים שלנו יגיעו עם הגיטרה והצלילים המרפאים".
במציאות החדשה של ימינו הליווי המוזיקלי מותאם גם למטופלי הקורונה. "המרחב הקבוצתי מהווה מקום לקבלת כוח וכלים להמשך ההתמודדות במסע הארוך והמאתגר של המגפה", היא מפרטת.

"'חברות' מביאה גם שפה של השראה וצמיחה בימי משבר אלו שבהם אנו עדים להגברת האלימות, התסכול והשיח התוקפני", מוסיפה פוקס אטון.

פרויקט "שמע קולי"

לאורך כל ימי הקורונה, העמותה מפעילה את פרויקט "שמע קולי" המחבר בין מאושפזים במחלקות האשפוז הכרוני, מחלקות הקורונה ובתי אבות, למוזיקאים מתנדבים מכל הארץ שמנגנים ושרים לחולים מאושפזים באמצעות הטלפון הנייד.
מאושפזים ודיירים המעוניינים בחיבור ממלאים טופס קצר שבו מציינים מתי נוח להם שיתקשרו ואיזה מוזיקה הם אוהבים. לאחר מכן הם מקבלים שיחת טלפון בווטסאפ בווידיאו עם מוזיקאי מתנדב שמשוחח איתם ומנגן להם את המוזיקה שהם אוהבים.

כיום "חברות" פועלת במלוא הכוח כדי לאפשר את הנגשת משאבי הרוח לכל המטופלים ואנשי הצוות, כך שלא ייווצר מצב שבו יסגרו שוב את בתי החולים והחולים והצוות ימצאו עצמם ללא תמיכה.
מוטי ניר דיין (40) התנגש כרוכב אופניים ברכבת הקלה בבירה. הוא מאושפז במחלקת שיקום בהר הצופים בעקבות פגיעת ראש.
רחל דיין, אמו, משתפת: "מוטי התעורר לאחר עשרה חודשים של תרדמת והועבר מבית החולים משגב לדך לשיקום בהר הצופים, שם פגשנו לראשונה את צוות הנגנים של עמותת 'חברות'. הנגנים הגיעו למוטי וניגנו לו, ומחולה שלא מרבה לזוז ולהגיב, התחיל מוטי למחוא כפיים לקול הנגינה ואף לתופף באצבעותיו לפי קצב המוסיקה", היא מחייכת. "אני עדה לצורך הזה שהתברר לי ככלי מסייע. המטופלים כולם צמאים לנגנים הרפואיים שבזכותם מתקדמת החלמתם", מוסיפה דיין.
"אנו מאמינים בכוחה של הרוח לסייע לאדם המתמודד עם קושי ומשבר", מסכמת פוקס אטון, "ועלינו לעשות כל שביכולתנו כחברה להוכיח שאנו מסוגלים לריצת המרתון הזו ששמה קורונה, ולהמשיך לקיים חברה ראויה, נדיבה ואחראית בישראל".