שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

שינוי בהנחיות: מתי בדיקה שלילית לקורונה משחררת מהבידוד?

משרד הבריאות מעדכן את כללי הבידוד והזכאות לבדיקת קורונה. בין היתר מתקצרים משכי הבידודים לאוכלוסיות שונות, מתווספת התייחסות לפתיחת השמים הצפויה בקרוב, וגם – האם יש צורך בבדיקת קורונה למי שנמצא חיובי בבדיקות הדם הסרולוגיות

 

שינוי בהנחיות הבידודים והבדיקות: משרד הבריאות הפיץ אמש (ב') נוהל חדש המקצר משכי בידודים לאוכלוסיות שונות, וקובע מתי נדרשת בדיקת קורונה, מתי לא, ולראשונה נקבעת התייחסות גם ליוצאים לחו"ל.

 

את מסמך ההנחיות כתבה הד"ר שרון אלרעי פרייס, מחליפתה של פרופ' סיגל סדצקי כראש שרותי בריאות הציבור.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

אישה מבודדת ועצובה (צילום: Shutterstock)
מתי אפשר לצאת מהבידוד?(צילום: Shutterstock)

 

על פי הנוהל החדש, כל מטופל שסובל מלפחות אחד מהתסמינים של מחלת הקורונה, ובהם חום גבוה של 38 מעלות ומעלה, קושי בנשימה, כאב גרון, שינוי חוש טעם או ריח, חולשת שרירים, או כל תסמין אחר שהופיע ומחשיד למחלת הקורונה, זכאי לעבור בדיקת קורונה, אם אישר זאת הרופא המטפל.

 

אולם בניגוד להנחיה שהייתה עד כה, לפיה אדם תסמיני (חולה מאומת) חייב להישאר בבידוד 10 עד 13 ימים, הרי שכעת קובעת ההנחיה כי ניתן באופן עקרוני לצאת מבידוד עם קבלת תוצאה שלילית. את היציאה מבידוד מאשר עדיין רק משרד הבריאות או הרופא המטפל, ואין לצאת מבידוד על דעת עצמכם.

 

עם זאת, אדם ללא תסמינים שבא במגע עם חולה מאומת, כמו למשל בן בית של חולה מאומת, או אדם שהוכנס לבידוד מאיכון השב"כ, יעבור בדיקת קורונה, אך עדיין מחויב להישאר בבידוד, זאת מתוך החשש שנדבק ועלול להמשיך להדביק אחרים – גם כשהוא אסימפטומטי והבדיקה שלילית.

 

 

 

קיצור הבידוד לצוותי רפואה

חידוש נוסף נוגע לעובדי מערכת הבריאות: נכון להיום ישנם אלפי רופאים אחיות ואנשי צוות נוספים בבידוד, לאחר שנחשפו לחולים מאומתים. כעת קובע הנוהל, כי הם לא יחויבו עוד בבידוד מלא, אלא יבצעו שתי בדיקות קורונה:  הראשונה 5 עד 8 ימים ממועד המגע האחרון, ובדיקה שניה ביום העשירי ממועד המגע האחרון עם החולה. שתי בדיקות שליליות במועדים אלו יאפשרו יציאה מבידוד וחזרה לעבודה.

 

בנוסף, גם מי שעובר בדיקת קורונה לפני פרוצדורות רפואיות אלקטיביות ונמצא שלילי, אינו צריך להימצא בבידוד. את הבדיקה מבצעים לרוב כ-72 שעות לפני הפעולה.

 

ההנחיות מתייחסות גם לתוצאות "חיובי גבולי" שמתקבלות לאחרונה אצל חולי קורונה רבים: מדובר בתוצאה לא חד משמעית, שממנה לא ניתן להבין בוודאות האם הנדגם נדבק בקורונה או לא. הסיבות לכך רבות – אם בשל נטילת דגימה באופן לא תקין, בשל ריכוז נמוך של נגיפי הקורונה, או בשל תקלה במכשיר הבדיקה. כך או כך, במקרה כזה קובע המשרד שאדם שאצלו נמצאה תוצאה כזו – צריך להישאר בבידוד, ולעבור בדיקה חוזרת.

 

ההנחיות החדשות נוגעות גם לסקר הסרולוגי שמתבצע מזה כחודשיים, באמצעות בדיקות דם. סקר זה בודק את נוכחות נוגדנים מסוג IgG נגד קורונה, המתפתחים כשבועיים לאחר הדבקה, ואמורים להעיד האם אדם נדבק בחודשים האחרונים או לא.

 

עד כה מצא הסקר שרק אחוז עד 2 אחוזים מתושבי המדינה נדבקו, ועדיין לא ברור האם נוכחות הנוגדנים מעידה על הגנה בפני הדבקה. כך או כך, קובע המשרד כי מי שעבר בדיקת דם כזו שנמצאה חיובית – אינו צריך להישאר בבידוד.

 

במשרד הבריאות מחדשים עוד, כי מעתה קופות החולים יממנו את בדיקות הקורונה ליוצאים לחו"ל, בהתאם לדרישת מדינת היעד. זאת כהיערכות לקראת פתיחת השמיים שאמורה הייתה להתבצע ביום ראשון הקרוב, אך צפויה להתעכב.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
שינוי בהנחיות הבידוד
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים