זה לא היה "רגע הספוטניק" של רוסיה, גם אם היא קיוותה לכך. ההודעה אתמול (ג') של הנשיא ולדימיר פוטין על כך שארצו היא הראשונה בעולם להעניק אישור לחיסון לנגיף הקורונה לא עוררה את אותן תחושות של תדהמה ופליאה כאשר ברית המועצות שיגרה לחלל את הלוויין הראשון בהיסטוריה, ב-1957. במקום זאת, ההכרזה של פוטין התקבלה בספקות בנוגע לבטיחות של החיסון שפותח במהירות בזק, וטרם עבר ניסויים מקיפים על אלפי נבחנים.

7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
רוצה זריקת מרץ, אבל לוקח סיכון. פוטין
(צילום: EPA)
ההודעה הרוסית מראה אולי שכמו המרוץ לחלל במאה הקודמת, מאחורי התחרות לפיתוח החיסון עומדים שיקולים גיאופוליטיים לא פחות משיקולים מדעיים. האומה הראשונה שתפתח דרך להביס את הנגיף שהדביק מיליונים, גרם למותם של מאות אלפים ושיתק את הכלכלה העולמית, תשיג ניצחון תודעתי עצום שיחזק מאוד את מעמדה בעולם.
ניצחון שכזה חשוב מאוד לפוטין, שהפופולריות שלו בארצו נחלשה על רקע חוסר שביעות הרצון של הרוסים מהמצב הכלכלי שבו הם שרויים וההשלכות הקשות של הנגיף, שברוסיה נדבקו בו כמעט 900,000 אלף איש ומתו יותר מ-15,000.
7 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
כמו ספוטניק? בקבוקונים של החיסון הרוסי החדש
(צילום: EPA)
"להיות הראשון בעולם עם חיסון לקורונה יהיה ממש כמו זריקת מרץ עבור הקרמלין", אומר טימות'י פריי, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קולומביה שמתמחה בפוליטיקה פוסט-סובייטית.
רוסיה אינה היחידה שמסתכלת על החיסון מבעד למשקפיים לא-מדעיות גרידא. סין, שבה הנגיף התפרץ לראשונה ושממנה הוא התפשט לרחבי העולם, מפתחת גם היא חיסון במהירות שיא. חברה בבעלות ממשלת סין התגאתה לאחרונה שעובדיה, כולל מנהליה הבכירים, קיבלו זריקות של החיסון עוד לפני שהוא קיבל אישור רגולטורי.
גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהאופן שבו הגיב למשבר שחוללה המגפה פגע בתמיכה בו בארצו והציב את סיכוייו להיבחר מחדש בסכנה, מקווה לקבל נקודות זכות מהפיתוח המואץ שמקדם ממשלו לחיסון מתוצרת אמריקנית – חיסון שהוא מקווה שיגיע עוד לפני יום הבחירות ב-3 בנובמבר.
בשלב זה מוקדם מדי לדעת אם פוטין הביס את טראמפ במרוץ לאבן הדרך הרפואית. נשיא רוסיה אמר כי משרד הבריאות במוסקבה אישר את החיסון רק לאחר שעבר את כל הבדיקות הנדרשות ואף ציין כי אחת משתי בנותיו הייתה אחת מהנסיינים שקיבלו זריקות שלו. "אנחנו צריכים להיות אסירי תודה עבור אלו שעשו את הצעד הראשון, שהינו חשוב ביותר עבור המדינה שלנו והעולם כולו".
7 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
(צילום: רויטרס)
פוטין לא סיפק הוכחות כלשהן לטענות שלו, וטרם פורסמו מחקרים מדעיים המצביעים על תוצאות הניסויים שבוצעו עד כה בחיסון הרוסי. למעשה, מדענים בתוך רוסיה אמרו כי נדרשים ניסויים נוספים לפני שניתן יהיה לקבוע אם החיסון החדש בטוח ויעיל.
למרות אזהרות אלו, ברוסיה אותתו כי כבר החודש יחלו רופאים לקבל זריקות של החיסון, בעוד ההפצה ההמונית שלו עשויה להתחיל באוקטובר.
מדענים ברחבי העולם הזהירו כי גם אם החיסונים שכעת מפותחים יוכחו כיעילים ביצירת הגנה מפני הנגיף, תידרש תקופה נוספת על מנת לקבוע כמה זמן הגנה שכזו תימשך.
"בשלב הזה מוקדם מדי להעריך אם החיסון יהיה יעיל, אם הוא הולך לעבוד או לא", מציין ד"ר מייקל הד, חוקר בכיר במרכז לבריאות עולמית באוניברסיטת סאות'המפטון.
חלק מהמומחים מזהירים מפני שלילה על הסף של החיסון הרוסי. לרוסיה, אף שכלכלתה תלויה בייצוא של משאבים טבעיים, יש היסטוריה של הישגים בתחומי המדע, הרפואה והחלל – כולל היותה הראשונה לשגר אדם לחלל, ב-1961.
"ייתכן שהם הצליחו למקד את המאמצים שלהם ולעשות את זה", אומר דניאל פרייד, דיפלומט אמריקני בכיר לשעבר. "אני לא לועג לזה, אבל זה לא אומר שהכלכלה הרוסית מתקדמת". פרייד, שבעבר כיהן כתת-מזכיר המדינה לענייני אירופה ואירואסיה, מציין כי אם רוסיה תוכל ליטול בהצלחה את תואר המדינה הראשונה שפיתחה את החיסון, הדבר יעניק לה יוקרה אדירה בזירה הבינלאומית.
אפשרות נוספת היא שרוסיה קיבלה "עזרה". ארה"ב, רוסיה וקנדה האשימו בחודש שעבר האקרים בשירות המודיעין הרוסי בניסיון לגנוב מידע על חיסונים לנגיף ממכוני מחקר שונים.
כך או כך, הציבור בעולם מצפה בכיליון עיניים לחיסון. "אני לא יכולה לעמוד בזה יותר, אני משתגעת", אומרת פרננדה הנדרסון בשעה שהיא חוגרת את התינוק שלה למושב ברכבה בפארק באחד מפרברי הבירה וושינגטון בארה"ב, אחרי יציאה ל"התאווררות" מהבידוד בבית. "אני לא חושבת שה-CDC או ה-FDA יאשרו משהו שלא הולך לעבוד".
אבל עבור וזנה צ'זיק, אימונולוגית בת 79 מקרואטיה שלקחה את נכדיה לאותו פארק, קצב הפיתוח המהיר של החיסון שעליו הכריז פוטין הוא סיבה לחשש רב. "אתה יכול להבין שאנחנו לא בוטחים בשום דבר שמגיע מרוסיה", אמרה.
גם בתוך רוסיה עלול פוטין למצוא ספקות בנוגע לחיסון שהוא מקדם. סקר משנת 2018 של מכון גאלופ מצא כי במדינות ברית המועצות לשעבר ישנם השיעורים הגבוהים בעולם של תושבים שמביעים התנגדות לחיסונים. "אם יתברר שזה לא עובד, זה יהיה כמו פנס בעין", מזהיר הדיפלומט האמריקני לשעבר פריי.