במשך קרוב לשש שנים התלוננה מ' ז"ל בפני רופאי המשפחה שלה בסניף קופת החולים מכבי בחולון על כאבים עזים ותפיחה באזור הבטן. לטענת בני משפחתה, במשך כל פרק הזמן הזה התמהמהו בקופה ולא הפנו אותה לבדיקות המתאימות, עד שלבסוף התגלה בקיבתה גידול סרטני אלים, שהספיק לשלוח גרורות לאזורים אחרים בגופה ובהם בשחלות. שנה לאחר מכן, ב-2016 וכשהיא בת 35, הלכה לעולמה.
כעת תובעים בני משפחתה של מ', באמצעות עו"ד גלית קרנר, מומחית לרשלנות רפואית, את קופת החולים מכבי. "היא ביקשה מאיתנו שלא נשכח את המקרה שלה", סיפרה קרנר. "היא ביקשה שנתבע את קופת החולים ושנטפל במקרה הזה".
כתב התביעה מגולל את התאריכים ואת הרצף הטיפולי שעברה האישה. נכתב כי "אין ספק שקופת החולים מכבי או מי מטעמה כשלו במתן טיפול רפואי נאות למנוחה, אשר לא מצאו לנכון לברר את תלונותיה, תסמיניה וממצאי בדיקות המעבדה בסמוך להופעתם ובעקבות כך, בפועל, גרמו למחלתה ובהמשך בנוסף לכך כשלו והתרשלו במתן טיפול מתאים ומניעתי או למצער טיפול מוקדם וראשוני למחלה בשלביה הראשונים או טיפול תרופתי נאות וסביר, וכמצופה וכנדרש עת הגיעה המנוחה לרופאי הנתבעת כשהיא סובלת מתסמינים ברורים למחלתה ובידי קופת החולים ממצאי בדיקות מעבדה אובייקטיבים שהעידו כי המנוחה מאבדת דם במשך שנים ארוכות".
על פי כתב התביעה, כבר בשנת 2009 פנתה לרופאי המשפחה שלה בסניף הקופה, אז הופנתה לבדיקות מעבדה. בהמשך אובחנה גם עם חוסר בברזל, ואף נמצאה חיובית לחיידק ההליקובקטר. גם בשלב הזה לא הופנתה לבדיקת גסטרוסקופיה, למרות שאובחנה גם עם דם מיקרוסקופי בשתן.
3 צפייה בגלריה
"חשבה שהעומס של העבודה מחליש אותה, רופאת המשפחה אמרה לה שהיא בחורה בריאה"
"חשבה שהעומס של העבודה מחליש אותה, רופאת המשפחה אמרה לה שהיא בחורה בריאה"
"חשבה שהעומס של העבודה מחליש אותה, רופאת המשפחה אמרה לה שהיא בחורה בריאה"
(צילום: shutterstock)
כך, עד לשנת 2015, כפי שעולה מכתב התביעה, לא הופנתה לרופא גסטרואנטרולוג. לטענת חוות הדעת הרפואיות שצורפו לתביעה, כבר בשנת 2009 היה מקום לערוך ל-מ' בדיקות גסטרואנטרולוגיה ודם סמוי בצואה, וכך גם בשנת 2013. "אילו ננקטה הפרקטיקה המקובלת, קרי, הייתה מופנית לביצוע גסטרוסקופיה בינואר 2013, שנתיים וארבעה חודשים טרם האבחון בפועל, סרטן הקיבה היה עשוי להיות מאובחן ומטופל בשלב התחלתי – שלב אחד עם הישרדות ל-5 שנים ובין 88%-94% עם סבירות לריפוי מלא", נכתב.
"אחותי ניגשה להתלונן אצל רופאת המשפחה שלה כשהיא לא מרגישה טוב באופן חריג", מספרת אחותה של מ'. "היא הרגישה חולשה מעבר לרגיל, חוסר תיאבון והתנפחה לה הבטן. עוד לפני כן היא הלכה לאורתופד מספר פעמים, שעשה את כל הבדיקות שהיה צריך לעשות מבחינה אורתופדית, נתן לה משככי כאבים אבל זה לא ממש היה יעיל. היא עבדה בזמנו בתור חשבת שכר, והיא הגיעה למצב שבגלל שהכאבים לא חלפו, היא התפטרה מהעבודה.
"היא חשבה שהעומס של העבודה מחליש אותה, אך למרות שהתפטרה התופעות לא חלפו. היא ממש הגיעה למצב שהיא מתמוטטת, אך רופאת המשפחה שלה אמרה לה שהיא לא צריכה צילומים ושהיא בחורה בריאה. היא נפנפה אותה אבל היום אנחנו יודעים ששם הייתה ההתחלה של המחלה. אצל אחותי הופיעו כל מיני סימנים שהרופאה שלה הייתה אמורה לשים לב אליהם, אך כל בעיה נפתרה באמצעות פלסטר".
3 צפייה בגלריה
סרטן קיבה בטן צילום
סרטן קיבה בטן צילום
אבחון מוקדם של סרטן קיבה: בין 88%-94% סבירות לריפוי מלא
(ShutterStock)
"הרופאה לא שאלה למה חסר לה ברזל בגוף או למה, למשל, התחילו לאחותי עצירויות", מוסיפה אותה של מ'. "היא פנתה לעזרה ולאורך כל השנים הללו לא קיבלה הפנייה לשום בדיקה שיכולה הייתה למנוע את גילוי המחלה בשלב מאוחר מדי".
בהמשך חלה הידרדרות משמעותית במצבה של מ'. "בשנת 2015 היא התחילה להרגיש ממש לא טוב", מספרת אחותה. "היא לא הגיעה לעבודה בגלל כאבי בטן, חולשה וחוסר תיאבון, ושוב הבטן התחילה להתנפח. היא ניגשה לרופא משפחה אחר שגם הוא, למרות שפנתה מספר פעמים, לא הפנה אותה לשום בדיקה רצינית. גם הוא אמר לה שהיא בחורה בריאה, שאין לה מה לדאוג וסירב לשלוח אותה לרופא גסטרו".
"בסופו של דבר הוא נתן לה את ההפנייה, חודש לפני שהיא גילתה את המחלה. בשלב הזה היא כבר מבינה שהיא לבד במערכת ולכן החליטה להפעיל ביטוח בריאות פרטי. יומיים לאחר מכן היא אובחנה עם סרטן גרורתי בדרגה 4. המחלה כבר הייתה בכל הקיבה וזה התפשט לה לשחלות. במשך כל השנים הללו, שבמהלכן התלוננה על כאבי בטן, עצירויות קשות וחולשות – המחלה פשוט החמירה".
ב-20 באוגוסט 2016 הלכה לעולמה מ' בבית החולים איכילוב בתל אביב. "היא ממש אמרה לנו שהיא מבקשת שנתבע את קופת החולים בעקבות המקרה הזה. היא ידעה שהמצב שלה לא טוב והיא ממש ביקשה שלא נשכח אותה ושנטפל במקרה הזה", מספרת האחות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד גלית קנר
עו"ד גלית קנר
עו"ד גלית קרנר
(צילום: אילן ספירא)
לדבריה של עו"ד קרנר, מדובר על "אחד המקרים המצערים ומכמירי הלב של מות אישה צעירה שטרם הצליחה לממש חלק גדול מחלומותיה, להינשא ולהביא לעולם ילדים, וזאת אך ורק בשל יהירות לב של רופאיה המטפלים שלא ביצעו ייעוץ מתבקש עם מומחה גסטרו וזלזלו בתובעת ובתלונותיה עד אשר נאלצה לבסוף, כשהיה מאוחר מדי, לפנות לאבחון במסגרת רפואה פרטית".
מקופת החולים מכבי נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער שהתרחש לפני כמה שנים. קיבלנו את כתב התביעה, אנו לומדים את פרטיו ונמסור התייחסות מפורטת בבית המשפט".