"אמרתי לעצמי או שאני נותנת לו להרוג אותי או שאני נלחמת, והתחלתי להילחם". ליאנה חזן, תושבת שדרות, מספרת כי במשך שנים נהג בעלה להתעלל בה. בסוף החודש שעבר החליט בן הזוג לרצוח אותה, אבל ליאנה הצליחה במאמץ רב לשרוד את האלימות הקשה שספגה. "הוא לא ריחם עליי", תיארה הבוקר (יום ד') ליאנה בריאיון בלעדי לאולפן ynet את מערכת היחסים המטלטלת עם הבעל ערן שהואשם בניסיון רצח.
בעדות גלויה, כשסימני כלי ניסיון הרצח עדיין ניכרים על פניה, ציינה ליאנה כי בעלה היה מקלל אותה, מזלזל בה, ניסה להפריד בינה ובין משפחתה ולבודד אותה מהסביבה. לאחר שנים של התעללות, היא החליטה להיפרד ממנו. בעקבות כך הגביר הבעל את ההטרדות והאיומים שהחריפו לניסיון הרצח.
לבעל ערן שורת הרשעות קודמות במעשי אלימות ובכללם גם נגד ליאנה. לפי כתב האישום שהוגש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, הבעל ביקש מליאנה להתלוות אליו ברכבו כדי שישוחחו על היחסים שלהם. כשערן הבין שליאנה נחושה בדעתה להתגרש ממנו, הוא חתך אותה בסכין יפנית ותקף אותה פעם אחר פעם חרף כל תחנוניה.
2 צפייה בגלריה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
"הוא לא ריחם עליי". ליאנה חזן מציגה את סימני האלימות
(צילום: רועי עידן)
ליאנה התייצבה באומץ מול המצלמה ושחזרה את הלילה שהסתיים באשפוזה בבית חולים. "הוא התחיל לקלל בלי סוף", סיפרה על הנסיעה המסויטת בדרך לאזור קיבוץ כפר עזה. "פתאום נפל לי האסימון, הוא אומר לי 'אני ארצח אותך'. פתאום אני שומעת רעש של ניילון, הוא הוציא את הסכין. הרמתי אמברקס והתחלתי לצפור. הוא חטף לי את הטלפון, לקח את הסכין היפנית, חתך אותי פעם ראשונה, נתן לי בוקס ושבר את ההגה ימינה לחורשה".
בשלב זה האלימות גברה. לדברי ליאנה, "הוא תפס אותי בשיער ופשוט התחיל לחתוך אותי עם היד השנייה. פה אמרתי לעצמי או שאני נותנת לו להרוג אותי או שאני אצטרך להילחם, והתחלתי להילחם איתו. באיזשהו שלב העפתי לו את הסכין והיא עפה. אחר כך, הוא לא שחרר, הוא לא הרפה. הוא נתן לי בוקסים לפנים וגרר אותי מהשיערות באוטו בחזרה.
"אני לא יודעת כמה זמן עבר, זה היה בין שעה לשעתיים שפשוט הוא הסתובב איתי. הוא גם המשיך להרביץ לי, הוא קילל בלי סוף. הילדה התקשרה בלי סוף, הוא איים 'אני אשרוף אותך, יש לי ליטר וחצי של דלק, יש לי עוד סכין, אני פשוט שורף אותך כאן ואחרי זה אני הולך לילדים ואשרוף גם אותם. אין לי מה להפסיד'".
2 צפייה בגלריה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
"ביקשתי שיוריד אותי, שהילדים צריכים אותי"
(צילום: רועי עידן)
ליאנה חשבה רק על ארבעת הילדים והבינה שהיא חייבת לשרוד כדי להגן עליהם. "הילדה לא הפסיקה להתקשר, הבן אדם כולו היה בדם, הידיים שלי עם דם. תפסתי אותו מהחולצה וניגבתי כי הוא שבר לי את האף. ממש דיממתי".
הבעל ערן המשיך בנסיעה בכבישי הנגב כשליאנה פצועה ומדממת. בכל פעם שהוא ראה אורות מולו, החליט הבעל לעשות סיבוב פרסה ולהמשיך בכבישים החשוכים. "עוד סיבוב ועוד סיבוב, בין שעה לשעתיים, כולי חתוכה ומדממת", תיארה ליאנה. "אני לא ברחתי, הוא שחרר אותי באיזשהו שלב. הוא פשוט רצה להרוג אותי וראה שאני בהכרה. אני ביקשתי ממנו שיוריד אותי, שהילדים צריכים אותי.
"הוא אמר 'למה לשחרר אותך? שתרוצי למשטרה?', אז אמרתי לו שישחרר אותי, שיבוא איתי הביתה ביחד, שייקח אותי לבית חולים. שום דבר. אחרי שעות שאנחנו מסתובבים הוא פשוט עצר". ערן הוביל את ליאנה סמוך לנקודה שבה תקף אותה. "לפני שמתחילים האורות של תחנת דלק, ממש בחושך של הכביש, הוא אמר 'יש לך שתי שניות לצאת מהאוטו או שאני שורף אותך באמת'. הוא אמר 'אם תצליחי להגיע לשם חיה אז אין בעיה ואם לא - יותר טוב. אני הולך עכשיו להתאבד או נכנס 10 שנים לבית סוהר'. הוא נתן גז ונסע".
ליאנה ביקשה סיוע ממוכרן בתחנת הדלק ולאחר מכן התקשרה לאימא שלה. "הזמינו לי אמבולנס, היה שם זוג וביקשתי מהם שיחת טלפון. התקשרתי לאימא שלי, אמרתי לך שתלך לבית כדי לראות שהילדים בסדר ושלא תפתח לאף אחד. אמרתי לה שאני עם ערן ושהוא חתך אותי. לא חשבתי על עצמי, חשבתי על הילדים".
עכשיו, כשהיא מתאוששת בבית מהטראומה, ביקשה ליאנה להעביר מסר לנשים שנמצאות במערכת יחסים עם גברים מתעללים פיזית או נפשית. "אם אתן מרגישות חשש ממשהו, אל תישארו שם! פשוט קומו ותלכו. אני עשיתי טעות שהחזרתי אותו עבור הילדים. הילדים גדלים עם יותר טראומות מכל דבר אחר. זאת לא אשמתי למה שקרה, אבל אני עדיין כועסת על עצמי שריחמתי עליו. הוא לא ריחם עליי".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית