מתנה לחברות התעופה: ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את דחיית מועד הפיצוי של חברות התעופה לנוסעים שטיסתם בוטלה. החברות יחלו להחזיר כסף ב-1 באוקטובר במקום ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, אושרה בקשת הממשלה להגביל את הדחייה, ולהחילה רק על חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
מטוסי אל על בנתב"ג. החברה צריכה לפצות צרכנים בכ-300 מיליון דולר
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי אמר בתום הדיון, כי "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".
חלק מהחברות כבר החלו להחזיר כספים לציבור. לטענת חברות כמו אל על, אם לא יידחה מועד הפיצוי לא יהיה איך לפצות צרכנים. אל על, צריכה לפצות צרכנים בכ-300 מיליון דולר. עד 14 באוגוסט החברה אמורה הייתה לפצות ב-60 מיליון דולר (שכן מדובר בפיצוי בפעימות לפי מועד הטיסות של הנוסעים). באוקטובר תפצה ב-140 מיליון דולר. אל על אמורה לקבל ערבות מדינה של 75% להלוואה בגובה 250 מיליון דולר, או הלוואת גישור במטרה להחזיר כספים לרוכשי הכרטיסים. היא גם תנסה לגייס 150 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות.
2 צפייה בגלריה
ח"כ יעקב מרגי
ח"כ יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מוועדת הכלכלה נמסר כי הצעת החוק אושרה ברוב של שבעה חברי ועדה שתמכו, בהם היו"ר מרגי, ח"כ אסנת מארק, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ עמית הלוי, ח"כ שרן השכל, ח"כ אתי עטייה, ח"כ תהילה פרידמן. לעומתם שישה חברי ועדה התנגדו, בהם ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ עידן רול, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ אימן חטיב יאסין, ח"כ אוסמה סעדי וח"כ יבגני סובה.
בה בעת, ישראל מתכוונת לפתוח את השמיים ב-16 באוגוסט, עבור אלו הטסים אליה ממדינות ירוקות. מדובר בפתיחה חד צדדית, שכן מדינות אלו לא מאשרות לעת עתה לישראלים מחזיקי דרכון ישראלי להיכנס לשטחן. כניסה לארץ ממדינות אדומות - תמשיך להיות כרוכה בבידוד של 14 יום. המדינה גם פועלת להקמת מערך לבדיקות קורונה בנתב"ג שהתוצאות בה יתקבלו תוך פחות מיממה.