רצועה בנחל האסי (נחל עמל) שבעמק המעיינות נפתחה הבוקר (יום ד') לציבור, ואנחנו מיהרנו לשטח כדי לשוחח עם המשכשכים הראשונים ולראות כיצד העסק מתנהל. נחל האסי, נזכיר, נובע ממעיין עין עמל שמזין גם את הבריכות בגן השלושה (הסחנה), ועובר בשטח קיבוץ ניר דוד - שתושביו מתגוררים משני צידי הנחל.
פתיחת המשאב הציבורי נעשתה במסגרת הסכם עליו הודיעו אתמול ראש העיר בית שאן ז'קי לוי שמנסה להשכין שלום במאבק איתנים שמתנהל בין אנשי הקיבוץ - שבתחומו עובר תוואי הנחל - לבין מטיילים, ובכללם תושבי בית שאן, שרצו לרחוץ במימי הנחל.
הכניסה לרצועת הנחל, בסמוך למרכז הספורט ע"ש הולצר בקיבוץ, היא ללא תשלום ובאחריות "תיירות ניר דוד" ונעשית תחת מגבלות הקורונה (מרחק פיזי, כמות אנשים, שעות פעילות) ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. כדי להיכנס יש צורך להירשם מראש באתר, משימה לא פשוטה שכן הרשימות נסגרו כבר אתמול לשלושה שבועות קדימה.
ביום הראשון לאחר ההסכם, קיימות עדיין בעיות לוגיסטיות, כמו לדוגמה השירותים שנמצאים בינתיים במרכז הספורט הסמוך.
3 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
נחל האסי, הבוקר
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
נראה שנחמד שם בסך הכל
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
מתברר שיש גם חדי קרן בנחל
(צילום: עידו ארז)
"בחודשיים האחרונים מתנהל מסע מאוד פרוע של הסתה והשתוללות על הגדרות שלנו", אמר בשיחה עם ynet מזכיר הקיבוץ שלמה גלזנר. "הגענו להבנה עם ראש העיר בית שאן וראש המעוצה האזורית עמק מעיינות לפתוח את הנחל. אנחנו עושים את זה במגבלות הקורונה ולפי הכללים של ראשות הטבע והגנים, מספר האנשים מוגבל, ואנחנו מאוד מקווים שזה יעבוד כמו שצריך".
אתה מבין את הדרישה לפתוח את הנחל לציבור? "אני מבין את הכל, אבל עוד דבר אחד שלצערי הם לא מבינים, הוא שאי אפשר להפוך יישוב לפארק ציבורי. אין חניות וחונים על הדשאים ועל המדרכות, אין שירותים, אין אכיפה, אין שום דבר, זה בלתי אפשרי, אני חושב שכל בר דעת מבין את זה".
אולי הפתרון הוא להסדיר את החניה, ההצלה והשירותים? אי אפשר בתוך היישוב. אתן לך דוגמה, הסחנה שנמצא פה כמה קילומטרים מערבה, לפני הקורונה נכנסו לשם בסופי שבוע 5,000 מבקרים בתשלום של 49 שקלים לאדם. הקיבוץ שלנו מתוכנן לאלף איש. אין פה חניות, אין פה שירותים, אנשים שוכחים שבין המים - שהם ללא ספק שייכים לציבור - לבין השער של הקיבוץ שלנו חיים אנשים.


ההבנה הזאת היא סוף פסוק? "יש הליכים משפטיים ואני לא יודע מה זה סוף פסוק, אנחנו במאמץ יחד עם ראש העיר להוריד את הלהבות. עשינו מחווה וחלק מהחוף פתוח לציבור לתקופת הקיץ הקרוב, יגיע החורף ונצטרך לשבת עם גורמי המדינה השונים, ונראה לאן נגיע".
בקרב מובילי "המאבק למען האסי" לא נרשמה התלהבות יתרה, בלשון המעטה, מההודעה אתמול על ההסכם: "נתעלם מעוד סיבוב פוליטי. אנו מודים לקיבוץ ניר דוד על ה'מחווה' להקצות לנו 0.009 ס"מ מהנחל. באמת, תודה רבה, אבל אנחנו אנשי חוק - והחוק אומר שאזרחים במדינת ישראל רשאים לשחות בכל נקודת ציון שנמצאת בנחל".
לדבריהם, ביום שישי ב-12:00 הם יגיעו לשערי הקיבוץ "מכל הארץ", כדי "לדרוש להסיר את הגדרות לאלתר".
עוד נמסר: "הם מספרים לכם שברוב טובם הם וויתרו על חלק מהנחל לטובתכם. כל הכבוד להם, ממש 'ויתרו'. מסרו לכם חלק שהם מחויבים על פי חוק לאפשר גישה אליו. על מי בדיוק הם מנסים לעבוד? כל הכבוד להם, ראש עסקי חבל על הזמן".