רשות האכיפה והגבייה תפעל להקל על חייבים בהוצאה לפועל המתגוררים באילת, בשל הטענה שהם מופלים לרעה כשתיקיהם מתנהלים בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון המרוחקת 300 ק"מ מאילת. לפי מכתב שהעביר בימים האחרונים מנהל רשות האכיפה והגבייה תומר מוסקוביץ לשר המשפטים אבי ניסנקורן, הוא לא ממליץ בשלב זה לפתוח מסלול חדלות פירעון בלשכה באילת, אך מציע מספר דרכים שיש בהן להקל על החייבים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מכתבו של מוסקוביץ נערך בעקבות פנייה שנעשתה בחודש שעבר מטעם הקליניקה המשפטית למימוש זכויות אדם באוניברסיטת חיפה ביחד עם האגודה לזכויות האזרח לשר המשפטים, במסגרתה התבקש להסמיך את לשכת ההוצאה לפועל בעיר אילת לדון בתיקי חדלות פירעון.
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)
על פי טענת הפונים, מתקיימת כיום אפליה בין חייבים המתגוררים באזור העיר אילת לבין חייבים המתגוררים בשאר אזורי הארץ. כך, חייבים שמתגוררים באילת עם חובות עד 150 אלף שקל נאלצים להגיש בקשה לחדלות פירעון בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון. "הנסיעות עצמן במסגרת ההליך הן יקרות מאוד ודורשות מהחייבים לפנות לכך ימים שלמים תוך פגיעה במרקם חייהם ועבודתם, וזאת בעוד אוכלוסיית החייבים היא אוכלוסייה מוחלשת שממילא יש בפניה חסמים רבים למימוש זכויותיה".

בקורונה: זינוק בשיעור המשפחות עם 2 מובטלים באילת

לפי הפניה המצב חמור במיוחד כיון שעל פי נתונים, בתקופת הקורונה שיעורן של משפחות באילת שבהן שני בני הזוג הפכו למובטלים הרקיע שחקים ועל רקע זה צפויה עוד עליה במספר החייבים ויש חשיבות גוברת לפעול להנגשת זכויותיהם, כאשר בראש ובראשונה יש להנגיש את ההליך מבחינה גיאוגרפית וכלכלית.
לפי נתונים שהציג מוסקוביץ במענה לפנייה, מאז ספטמבר 2019 אז נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוגשו 43 בקשות לצו פתיחת הליכים ע"י תושבי העיר אילת, מתוך 3,110 בקשות בכלל שהוגשו ומתוכן 572 בלשכת חדלות הפירעון באשקלון. היקף זה, אינו מצדיק הקצאת משאבים שעיקרם העמדת רשם להוצאה לפועל לענייני חדלות פירעון, טוען מוסקוביץ אך הוא הוסיף כי "לא מן הנמנע כי בעתיד ישקל הצורך מחדש".
יחד עם זאת, מוסקוביץ מצא כי גם בלי להקים לשכת חדלות פירעון ניתן לקיים באילת במקרים המתאימים ישיבות הסדר, המתקיימות על ידי נציג רשם. מדובר בשלב מקדים בתיקי חדלות פירעון המתקיים בפני נציג רשם, וכדי להקל על החייבים ועל אף שלשכת חדלות הפירעון הרלוונטית הינה אשקלון, ניתנה הנחייה לקיים ימים מרוכזים של ישיבות הסדר בלשכת ההוצאה לפועל בבאר שבע.
עוד נכתב כי מנהלת לשכת ההוצאה לפועל באילת תוסמך אף היא כנציגת רשם ותוכל לקיים ישיבות הסדר באילת כל אימת שבירור שיערך עם הזוכים מראש יעלה שאין בכוונתם להגיע לישיבה פיסית (לרוב הדיונים לא מתייצבים נושים).

חקירה אצל נאמן בזום

בנוסף מציין מנהל רשות האכיפה והגבייה כי גם האפשרות לחקירה אצל נאמן מתאפשר בתקופת הקורונה באמצעים טכנולוגיים חזותיים ויתכן שאפשרות זו תיוותר על כנה גם לאחר הקורונה.
בנוסף לתחום ההוצאה לפועל, פניות קודמות הסבו את תשומת הלב להליכי חדלות פרעון בבתי משפט למשל תיקי פשיטת רגל שתושבי אילת היו נדרשים לפתוח בבית המשפט בבאר שבע המרוחקת מהם.
בהקשר זה מתברר כי מזה מספר חודשים ניתן לנהל תיקי חדלות פירעון של יחידים המתגוררים באילת בבית משפט השלום בעיר. הממונה על הליכי חדלות פרעון ושיקום כלכלי, עו"ד סיגל יעקבי, סברה שיש ממש בטענות בעניין ונתנה הסכמתה לניהול ההליכים באילת. צו הסמכה נחתם ע"י שר המשפטים הקודם אמיר אוחנה בתחילת מרץ 2020 והוא בתוקף מאז 1 ביוני השנה. המטרה במהלך היתה להקל ולהנגיש את הליכי חדלות הפרעון גם לציבור החייבים המתגוררים במרוחק מבאר שבע והמהלך נעשה בתיאום עם נשיא ביהמ"ש השלום בדרום.