החברה למתנ"סים קיימה הבוקר (יום ד') את עצרת "מיליון כיסאות ריקים" במטה הארצי בלוד, במחאה על הפסקת התוכניות של משרד החינוך. הפגנות נוספות התקיימו מול משכן הכנסת ומוקדים ברחבי הארץ.
עשרות תוכניות הוקפאו בשל אי אישור תקציב המדינה, בהן "היל"ה" לנוער בסיכון, "קרב" לצמצום הפערים בפריפריה ו"רעים" למתמודדים עם קשיי תקשורת.
דניאל טפרה, בוגר "היל"ה", סיפר על משמעות התוכנית עבורו: "זה מקום שלימד אותי על ערכים, על מוסר, על מה זה להיות בן אדם. זה כואב לי להבין שרוצים לסגור את התוכנית". טפרה הוסיף: "אני סיימתי אבל מה עם הדור הבא? מה איתם? מה עם 8,000 הילדים שייזרקו לרחוב, מה עם ההורים לילדים שלא מצליחים להכיל אותם?".
עטרה, תלמידת י"ב שנוטלת חלק בתוכנית, אמרה כי "היל"ה" הצילה אותה: "באתי מבית חרדי, לא האמנתי שאצליח ללמוד, לא מצאתי את עצמי במערכת חוץ מב'היל"ה'. אסור לסגור את התוכנית". עטרה אמרה עוד עוד כי היא חוששת מפגיעה במשתתפי התוכנית: "רוב החברים שלי פשוט לא יעשו בגרות ולא יחכו למסגרת אחרת, זה ילדים שחייבים לעבוד, חלקם לא גרים בבית והם ייזרקו לרחוב בלי מעטפת".
3 צפייה בגלריה
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
מחאת "מיליון כיסאות ריקים"
(צילום: דנה קופל)
אבי אור, מנהל תוכנית "היל"ה", זעק את כאבו בעצרת: "מה הילדים האלה רוצים בסך הכול? מסגרת אחת שתקשיב להם ותקבל אותם כפי שהם. לא מגיע להם חוק חינוך חינם? אני מקווה שהמדינה שלנו לא הולכת לפשיטת רגל מוסרית. אותי רק מעניין שדניאל ועטרה יקבלו מסגרת חינוכית, אני לא רוצה שהם יהיו ברחוב. ב-1 בספטמבר מערכת החינוך תיפתח בלעדינו, אני לא רוצה להגיד לילדים האלה 'די נגמר, לכו'".
יפית שרעבי, אם חרדית לשני ילדים בתוכנית "חוג לכל ילד" ברחובות, נשמעה אובדת עצות: "אני אימא לשמונה ילדים, אני לא יכולה לאפשר לעצמי לשלם על חוגים לכל ילדיי. התוכנית מאפשרת לילדים חוג לימודים וחוויה. עבורם זו שעה ביום של לימוד עם מסגרת מצד אחד ומצד שני עולם שלם שהם מגלים ולומדים תוכן שהם לא נחשפו אליו לפני כן".
3 צפייה בגלריה
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
"נקווה שהמדינה לא הולכת לפשיטת רגל מוסרית"
(צילום: דנה קופל)
אפרת, שנעזרת במקל הליכה, סיפרה שהיא חוששת מסגירת תוכנית "מנדלה" המסייעת לאנשים עם מוגבלויות. לדבריה, "אני מרגישה בתוכנית שאין לי מגבלה, מלווים אותי, מאפשרים לאנשים כמוני לעשות פעילות גופנית ולהצליח לשמור על המצב הבריאותי. אם אני אפסיק את התוכנית המצב שלי עלול להידרדר".
שולה כהן, אם לשלוש בנות שנוטלות חלק בתוכנית "קרב", מספרת שילדיה זקוקים לפעילות: "ידי לא משגת לתת חוג לילדים. כשסיפרו לי על התוכנית לא הבנתי מה זה, אבל כשראיתי איך זה פיתח את הילדות שלי, בחשיבה ובגישה שלהן, זה לא רק עזר להן בלימודים במקצועות הליבה, זה נתן להן מקום בטוח וחם. עבורן זה מקום של תקווה ושפיות, הן לא יצליחו ללמוד בלי זה. כמה מנותקים אפשר להיות? אנחנו בני אדם, מגיע לילדים האלה טוב".
3 צפייה בגלריה
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
עצרת מחאה "מיליון כיסאות ריקים" במחאה על הפגיעת הקורונה בכלל התחומים
"על מקבלי ההחלטות למצוא פתרון". וורצמן
(צילום: דנה קופל)
מנוחה, שמשפחתה עלתה לישראל מצרפת, מספרת על הסיבה שהוקמה תוכנית "מחוברים" המהווה מסגרת לנוער עולים בסיכון: "יוסף קטן היה חבר טוב שלי והוא נרצח בשכונה בגלל סמים, לא היה מי שיעצור את זה. זה קרה כי ילדים משתעממים והם מסתובבים ברחובות. אם הייתה את התוכנית אז זה יכל להיעצר. כשאנשים מחוץ לתוכנית הם ברחובות וזו סכנת חיים, התוכנית עוזרת להם למצוא את מקומם ונותנת להם עיסוק, היא מצילה אותם מהרחוב".
אבי וורצמן, יו"ר החברה למתנ"סים בישראל, אמר בסיכום העצרת שבה השתתפו כ-100 בני אדם: "באנו לזעוק את הזעקה של עטרה מתוכנית 'קרב', של בת אל מתוכנית 'היל"ה', של רחמים מתוכנית 'מפתחות', את קלוד מ'מחוברים', מוחמד מ'חוג לכל ילד' בצפון. תסתכלו על הילדים, על בני הנוער, על האנשים עם המוגבלויות, מיליון כיסאות יישארו ריקים אם התוכניות שלהם ייסגרו. מיליון ילדים, בני נוער ובוגרים יישארו בבית. באנו לכאן כדי לבטא את הבקשה שלנו למקבלי ההחלטות, שימצאו פתרון".

"לא מוותרים על נערים כדי לחסוך כמה שקלים"

במקביל, מאות תלמידים, הורים ומורים הפגינו בצהריים מול הכנסת בעקבות הכוונה לסגור את תוכנית "הילה". המפגינים צעקו: "יואב גלנט תתעורר, התלמידים והמורים שווים יותר" וכן "לא מוותרים על נערים כדי לחסוך כמה שקלים".
טליה איילון, מורה בתוכנית וחברת ועד המורים בכוח לעובדים, אמרה: "המדינה החליטה השבוע שהחינוך בישראל מגיע לילדים החזקים בלבד, ודנה 8,000 תלמידים להיזרק לרחוב ו-1,600 מורים לאבטלה. הם חושבים שנעבור על כך בשתיקה והם טועים".