אימהות מחברה הערבית שבניהן נרצחו בשל הפשיעה שמשתוללת במגזר יצאו אתמול בבוקר (ג') לצעדת מחאה מחיפה לירושלים שתסתיים בעוד כמה ימים תחת הסיסמה "אמהות למען החיים". יוזמת הצעדה, מונה חליל, תושבת שכונת חליסה בחיפה שבנה, חליל עבד אל-פתאח, נרצח לפני כחודש אמרה כי "זה הזמן לצאת ולצעוק נגד האלימות והרצח. איבדתי את הבן היקר שלי ואני לא מחפשת נקמה אלא רוצה להגיע לרוצחים ולהעניש אותם. ליבי נקרע בגלל מה שעברתי. אני קוראת לכל מי שאיבדה את בנה להצטרף אלינו".
6 צפייה בגלריה
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
"זה הזמן לצאת ולצעוק נגד האלימות"
6 צפייה בגלריה
חליל עבד אלפתאח חליל שנרצח בחיפה
חליל עבד אלפתאח חליל שנרצח בחיפה
חליל עבד אל-פתאח חליל שנרצח בחיפה
6 צפייה בגלריה
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
צעדת האימהות נגד הפשיעה בדרכה מחיפה לירושלים
מתחילת השנה נרצחו 59 בני אדם בחברה הערבית והאזרחים סובלים מפשיעה שתופסת אותם בעודם בבתים. המשטרה עדיין חוקרת חלק ניכר מהמקרים כדי להגיע לרוצחים שמסתובבים חופשי. חבר הכנסת איימן עודה השתתף גם הוא בצעדה שיזמה חליל וקרא לציבור להצטרף: "אני מזמין את כל מי שיכול או יכולה להצטרף ולו חלקית. לא נשתוק בפני הפשיעה. אנחנו רוצים חברה ללא נשק, ללא ארגוני פשיעה, ללא פרוטקשן או שוק שחור. נמשיך להיאבק בפשיעה ללא היסוס".
"מאז שהבן שלי נרצח החיים שלי השתנו", אמרה ודפה ג'אלי, "קשה לי מאוד בלעדיו. למרות הכאב העמוק החלטתי להיות חזקה ולצאת לצעדה כדי להיאבק בפשיעה. הזעקה שלנו צריכה להגיע לכל מקום".
6 צפייה בגלריה
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
לילא, אמו של חאלד ג'עו עם תמונתו
אמו של חאלד ג'עו שנרצח לפני כשלושה שבועות, לילא מאום אל-פחם אמרה כי "בני נרצח כי הוא אדם ישר, מתפלל, שהיה ביחסים טובים עם כולם. הוא נורה בדרך לעבודה". ג'עו הוסיפה כי "אם הרוצחים היו גברים הם היו באים ומדברים".
בנו של חאלד, סולטאן, השתתף לפני כמה ימים בהפגנה נגד הפשיעה מול תחנת משטרת אום אל-פחם. "אני מכיר את אבא שלי טוב מאוד, הוא תמיד היה מחנך אותנו איך לכבד אחרים", אמר. "למה רצחו את אבא שלי היקר? הוא לא עשה כלום. על המשטרה להגיע לרוצח. אסור שיזלזלו בתיק", הוסיף.
6 צפייה בגלריה
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
צעדת אמהות נגד רצח בנים במגזר הערבי
ילדים משתתפים בצעדה

החלטות הממשלה למיגור הפשיעה לא מיושמות בשטח

מהמרכז להעצמת האזרח נמסר כי כבר בדצמבר 2018 התקבלה החלטת ממשלה חדשה שעיקרה טיפול ומניעה של אלימות ושימוש בסמים ובאלכוהול ברשויות המקומיות. יחד איתה עברו החלטות בנוגע למערכי אכיפה עירוניים והקמת מערכים טכנולוגיים למניעת אלימות ברשויות הערביות.
למרות זאת, נכון לאוגוסט 2020 מתוך 15 סעיפי ההחלטות יושמו במלואם רק ארבעה. עשרה סעיפים לא יושמו כלל וסעיף אחד נותר ליישום עתידי. מבדיקת המרכז בנוגע ליישום ההחלטות עולה כי הרשויות המקומיות לא ממלאות את תפקידן ביישום. בעלי התפקידים לא מבצעים את המוטל עליהם.
יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון גם נסיבות כמו קיצוץ תקציבי נרחב בתקציב המשרד לביטחון פנים ואת פיזורה של הכנסת והפסקת עבודתן של הוועדות בשל כך בשנה האחרונה.

6 צפייה בגלריה
מיכל ש.צדוק
מיכל ש.צדוק
"על הממשלה למנוע את המוות הבא". מיכל צדוק
(צילום: ישראל ש' צדוק)
מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי נתוני הפשיעה בקרב האוכלוסייה הלא יהודית גבוהים יותר מהחברה היהודית. כך למשל מנתוני הדו"ח של המרכז לשנת 2018 עולה כי שיעור קורבנות הרצח ל-100 אלף איש במגזר הלא יהודי גבוה פי חמישה ויותר לעומת השיעור בקרב המגזר היהודי, וכי 57% מהנאשמים בעבירות רצח אינם יהודים. דוגמה חמורה נוספת היא מספר התיקים בגין עבירות נשק שנפתחו בין השנים 2015-2019 – 80% (9,219 מקרים) מתיקי עבירות הנשק נפתחו נגד חשודים מהחברה הלא יהודית.
ממלאת מקום מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, מיכל צדוק, אמרה כי הנתונים "ממחישים את הקריטיות ביישום החלטות למניעת אלימות ומאבק בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות, בפרט הערביות".
"אנו קוראים לממשלה לטפל בהקדם האפשרי בנושא ולוודא כי ההחלטות מיושמות באופן מלא. על הממשלה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע את המוות הבא שייגרם כתוצאה מאלימות שאפשר למנוע".