השלב הראשון של מכרז התדרים לדור ה-5 בסלולר הסתיים היום (ד'). הזוכות בהליך התיחור הכספי במכרז הן פלאפון, ששילמה 88.230 מיליון שקל, קבוצת סלקום - גולן טלקום, ששילמה 115.028 מיליון שקל וקבוצת פרטנר-הוט מובייל שילמה 62.380 מיליון שקל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המכרז ההיסטורי, אותו מנהל משרד התקשורת, חברות הסלולר התחרו על רצועות תדרים בדור החמישי. סך הכל החברות שהתמודדו זכו ב-10 מגה בתדרי 700 ו-20 מגה בתדרי 2,600, שאמורים לחזק את דור 4, ו-100 מגה בתדר 3,500, שישמש לדור 5.
2 צפייה בגלריה
אנטנה דור 5
אנטנה דור 5
אנטנה דור 5
(צילום: רויטרס)
בשלב הבא יושלמו הליכים לאחר זכייה שבסיומם יוקצו התדרים לזוכים ויתקבלו רישיונות להפעלת שירותי דור 5. חלק מהחברות כבר הודיעו כי הן מוכנות להשיק מסלולים לדור ה-5 אם כי הפריסה של הרשת בארץ לא הושלמה. יש כבר כ-100 מכשירי סלולר שתומכים בדור ה-5. תשלומי דמי הרישיון נקבעו לספטמבר 2022 והמכרז כלל מודל תמרוץ חסר תקדים המוערך בכחצי מיליארד שקל.
שר התקשורת, יועז הנדל, מסר כי "בשעה טובה הסתיים מכרז הדור החמישי. אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. אני מברך את החברות הזוכות. פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )

אז מה השדרוג מהדור הקודם?

מדובר ברשת סלולרית מהירה ביותר, פי 100 מהדור הרביעי (4G). היא מאפשרת גיימינג, חיבור של מספר רב של מכשירים לאינטרנט, חיבור חפצים לאינטרנט (iot) וחיבור ערים חכמות.
יש לא מעט תיאוריות קונספירציה בנושא הדור החמישי. בין היתר שהקרינה שלה גורמת לקורונה. בפתיחת המכרז אמר הנדל כי "לכל אלה שחוששים מהדור החמישי אני אומר: אנחנו נפעל בשקיפות מלאה. אני מבין את החששות. התפקיד שלי הוא להתמודד איתן. אין ברירה חייבים להתקדם, אי אפשר לוותר על הרכב ולהישאר עם הכרכרה והסוס.
"מדינת ישראל היא מהמחמירות בעולם בתחום הקרינה. סף נמוך פי 500 מהנחיות ארגון הבריאות הבינלאומי ועשירית מהתקן האירופאי, סך הקרינה הוא מהנמוכים בעולם יותר מגרמניה וארה"ב. נשמור על זה. מדינת ישראל חייבת לחבר את הפריפריה והגבולות למרכז. זו ציונות 2020, אין דרך טובה יותר לעודד התיישבות במקומות חלוציים ולהשאיר חברות הייטק במדינה".
בעולם, 36 מדינות כבר התחברו לדור 5. על פי הערכות, עד שנת 2025, 30% מהלקוחות בעולם יהיו בדור החמישי. כבר היום יש 100 מכשירים שתומכים בתדרי הדור החמישי, לא כולל אפל.