4 צפייה בגלריה
הערים הירוקות קורונה חיפה תל אביב באר שבע ראשון לציון
הערים הירוקות קורונה חיפה תל אביב באר שבע ראשון לציון
ארבע מהערים הירוקות
(צילומים: אחיה ראב"ד, בראל אפרים, ליאור ארמייב, מוטי קמחי)
על הערים שמהוות את מוקדי הסיכון לקורונה אנחנו שומעים מדי יום. מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מציין אותן בדו"ח היומי, משרד הבריאות מפרט על אודותיהן לעתים תכופות ואתמול גם הפרויקטור רוני גמזו התייחס לעיר הגדולה ברשימה - ירושלים - ואמר שבכל מקום אחר בעולם עיר עם נתוני קורונה דומים כבר הייתה בסגר.
אבל מיהן הערים הירוקות? ניתוח המבוסס על נתוני הקורונה שפורסמו אתמול (ד') על ידי משרד הבריאות מציג את רשימת הערים שבהן שיעור הבדיקות החיוביות לקורונה בשבוע האחרון היה נמוך בהרבה מהממוצע הארצי, ומראה שברוב מוחלט של אותן ערים אין מדובר על שיפור משמעותי בנתונים בשבוע האחרון - אלא על מגמה חיובית שמתחילה מפרוץ המגפה.

4 צפייה בגלריה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
חיטוי בבית ספר בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
חשיבות היות העיר ירוקה רק צפויה לעלות בתקופה הקרובה, בעקבות "מודל הרמזור" שהציג הפרויקטור גמזו. בערים אדומות למשל לא צפויים להתקיים לימודים, ואילו הירוקות ייהנו מכל ההקלות שיפורסמו נכון לאותה עת. המדדים שמוצגים כאן אינם הרשמיים ורשימת הערים הירוקות כמובן ארוכה בהרבה מזו שמוצגת כאן, אבל מהניתוח ניתן לראות היכן הערים שבהן תחלואה נמוכה - לעומת אלו עם תחלואה גבוהה במיוחד.
לא מעט משתנים משפיעים על התחלואה בנגיף ביישוב מסוים. הצפיפות ביישוב ומספר הנפשות הממוצע בדירה הם ככל הנראה שניים מהנתונים המרכזיים, גם הגיל הממוצע משפיע – ככל שהוא נמוך יותר כך שיעור הנדבקים גדל (אבל הסיכוי לתחלואה קשה דווקא קטן) – ולאופי היישוב יש כנראה גם כן השפעה מסוימת.
אבל כמובן שגם השמירה על ההנחיות – ריחוק חברתי ומסכות, במיוחד במקומות סגורים - תורמת להקטנת התחלואה. אז מיהן אותן ערים שתושביהן כנראה נשמעים להנחיות, ונמנעים מלהידבק? מבין הערים הגדולות בולטת חיפה, בה שיעור החולים הפעילים הוא הנמוך ביותר (99 ל-100 אלף איש), וגם שיעור הבדיקות החיוביות בשבוע האחרון נמוך בהרבה מהממוצע הארצי, העומד על 7 אחוזים. חיפה בולטת לחיוב מפרוץ המגפה, ורק 0.47% מתושביה אובחנו כנדבקים בקורונה עד כה.

חדשות טובות מעפולה ומהקריות

הערים עם יותר מ-50 אלף תושבים ששיעור החיוביים בהן נמוך יותר מבחיפה בשבוע האחרון הן הרצליה, גבעתיים ועפולה – 2% בכל אחת מהן. עפולה היא גם העיר עם שיעור החולים הפעילים הנמוך ביותר (84 ל-100 אלף איש) ועם אחוז התושבים הקטן ביותר שנדבק מפרוץ המגפה - 0.35%.
4 צפייה בגלריה
עומס בחופי תל אביב
עומס בחופי תל אביב
תל אביב. אחת הערים הירוקות כעת
(צילום: נדב אבס)
תל אביב, שבחלק מהזמן נחשבה למוקד סיכון עקב התפרצות ביפו, נמצאת גם היא כעת ברשימת הערים הירוקות עם 4% שיעור בדיקות חיוביות בשבוע האחרון. יחד איתה, בין היתר: כפר סבא, פתח תקווה, ראשון לציון ובאר שבע. בין הערים הקטנות יותר (מתחת ל-50 אלף איש) בולטות קריית מוצקין, קריית ים ונשר, בשלושתן שיעור החיוביים בשבוע האחרון הוא אחוז אחד בלבד.
רשימת "הערים האדומות" פחות מפתיעה, וכוללת כרגיל בעיקר ערים חרדיות וערביות. אף שבוצעו בה מספר בדיקות גדול במיוחד בשבוע האחרון, במודיעין עילית - שעליה שוקלים להטיל סגר – שיעור הבדיקות החיוביות הוא הגבוה ביותר, 29%. בביתר עילית ובאלעד שיעור החיוביים הוא 22% ובכל ערים אלו אובחנו מפרוץ המגפה כחיוביים לקורונה כבר יותר מ-3% מהתושבים.
4 צפייה בגלריה
תחנת אוטובוס בז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא בבני ברק
תחנת אוטובוס בז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא בבני ברק
4 מכל 100 תושבים בבני ברק כבר נדבקו
(צילום: עמית הובר)
בבני ברק, עיר של יותר מ-200 אלף איש, שיעור המאומתים הוא הגבוה ביותר – 4.27% מפרוץ המגפה. בסך הכול 8,573 תושבים נדבקו. רק בירושלים מספר המאובחנים כחיוביים גבוה יותר – 14,678. יותר מ-1,600 נוספו בשבוע האחרון ושיעור הבדיקות החיוביות בעיר גם הוא גבוה בהרבה מהממוצע הארצי – 13%.

116 נפטרים בפחות משבועיים

על פי העדכון האחרון מאמש, עוד 13 בני אדם נפטרו מסיבוכי הנגיף אתמול. מספר המתים הגבוה ביותר ביממה מקורונה היה ב-4 באוגוסט - 15 נפטרים. בסך הכול נפטרו מקורונה מתחילת החודש כבר 116 בני אדם, ובסך הכול 639 מפרוץ המגפה. אתמול אובחנו עוד 1,275 נדבקים בנגיף.
בישראל יש כעת 25,614 חולים פעילים (כלל הנדבקים פחות אלו שנפטרו ושהחלימו). בירושלים 3,767 חולים פעילים, בבני ברק 1,843, במודיעין עילית 1,181, בתל אביב 1,138, באשדוד 855, בפתח תקווה 590, בבית שמש 549, בנתניה 512, בחולון 503, בבאר שבע 445, באלעד 424, בראשון לציון 402, ברחובות 377, בטייבה 355, ברמלה 350, באשקלון 345, ברמת גן 341, בביתר עילית 337, בנצרת 294, בקלנסווה 294, בלוד 291, בחיפה 280, בבת ים 270, בירכא 254, בראש העין 209 ובחדרה 207.
פורסם לראשונה: 21:20, 12.08.20