לפני 13 שנים כמעט, שחררה חברת Bowers & Wilkins הבריטית לאוויר העולם את הצפלין, רמקול בצורת צפלין עם תושבת לאייפוד ומחיר גבוה יחסית - 600 דולרים. ה"יחסית" כאן הוא לרמקולי אייפוד אחרים, היות ומוצרי הדגל של B&W עצמה עולים עשרות אלפי דולרים. הרמקול זכה למספר עדכונים וגרסאות לאורך השנים, האחרונה שבהן ב-2015, אז יצא ה-Zeppelin Wireless עם דגש על חיבורים אלחוטיים.
לאחרונה הושק בישראל ממשיך דרכו הרוחני של הצפלין, B&W Formation Wedge. כמו הצפלין, גם הוא יקר מאוד יחסית לקטגוריה שבה הוא מתחרה - רמקולים שמטרתם להשמיע מוזיקה משירות מקוון או מהטלפון שלכם בחיבור אלחוטי. כמה יקר? 4,990 שקלים ברשת טופ אודיו, המייבאת את B&W.
השם של הרמקול החדש לא Zeppelin כי הוא כבר לא לבד. ה-Wedge הוא חלק מסדרה הכוללת גם זוג רמקולי סטריאו בשם Formation Duo (מחיר: 19,990 שקלים), סאונדבר לטלוויזיה בשם Formation Bar (מחיר: 6,790 שקלים) וסאבוופר בשם Formation Bass (מחיר: 4,990 שקלים). השקת הסדרה הזו בשנה שעברה היא ניסיון להתחרות ישירות במותגים כמו סונוס, Audio Pro ו-Polk Audio מבחינת נוחות - אלה רמקולים שמדברים עם שירותי המוזיקה הפופולריים ועם הטלפונים הסלולריים שלכם - אבל כפי שאתם רואים, לא מבחינת מחיר.
3 צפייה בגלריה
 B&W Formation Wedge
 B&W Formation Wedge
מזכיר פרוסת עוגה. B&W Formation Wedge
(צילום: יח"צ)
ה-Formation Wedge הוא רמקול שמזכיר פרוסת עוגה בצורתו, אם כי אחת עצומה וכבדה למדי. משקלו הוא 6.5 קילוגרמים, אז הוא לא בדיוק נייד, אך זו גם לא המטרה. הייעוד של הרמקול הוא לעמוד על שידה בחדר עבודה, בחדר שינה גדול מספיק, או באחד החדרים האחרים שבהם רמקול אחד עשוי להספיק. מאחורי גריל הבד היפה מסתתרים שני טוויטרים, שני דרייברים לתדרי ביניים וסאבוופר. בתחתית הרמקול תמצאו חיבור חשמל וחיבור רשת - וזהו. אין כאן שקע 3.5 מ"מ או חיבור אודיו ישיר אחר.
את התוכן הרמקול הזה יכול לקבל אך ורק דרך הרשת הביתית, בין אם באמצעות חיבור WiFi או כבל רשת. כאנקדוטה, אספר כי כמה ימים לפני שקיבלתי את הרמקול לביקורת, האפליקציה שבאמצעותה מגדירים את הרמקול נעלמה מחנויות היישומים של אפל וגוגל, בלי שום סיבה. ב-B&W פתרו את הבעיה תוך שבוע, אבל במהלך הזמן הזה הייתה לי בבית משקולת נייר מאוד כבדה ויקרה.
3 צפייה בגלריה
 B&W Formation Wedge
 B&W Formation Wedge
האפליקציה נעלמה? הרמקול יחריש
(צילום: יח"צ)
כשהבעיה נפתרה וחיברתי את הרמקול לרשת, שמחתי לגלות שאני לא צריך את היישום שלו לשום דבר אחר. לא שהוא טוב להרבה - זה יישום בסיסי ולא מאוד נוח. אך כאמור, מהרגע שבו הרמקול מחובר לרשת, אפשר לשלוח אליו תוכן מאפליקציות כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק ו-Tidal. הרמקול מסוגל לעבד אודיו באיכות גבוהה, כך ש-Tidal היא האופציה הבה השתמשתי. עוד שירות שבו הרמקול תומך הוא Roon, המייצר לכם שרת ניהול מוזיקה שמאחד תוכן מכל מקורות האחסון שלכם. מדובר בשירות נוח למדי אם יש לכם כבר ספריית תוכן באיכות גבוהה, אך לא זול - 120 דולרים בשנה, או 700 דולרים למינוי לכל החיים.

במת צליל רחבה

ואיך הצליל? מנצל היטב את הידע של B&W בבניית רמקולים. קודם כל, הסאבוופר הקטן בתוך הרמקול הזה מתפקד בצורה ממש, ממש מרשימה. יש לו בס עמוק, נקי מאוד, וכזה שמאוד הולם את שאר הרמקולים. אבל זה לא רמקול עם צליל שמוטה יותר מדי לכיוון הבס הזה, הוא עושה עבודה מצוינת גם בתדרים הגבוהים.
מה שהכי מפתיע זה שיש כאן במת צליל הרבה יותר רחבה ממה שאפשר היה לצפות לו מרמקול אחד. הכוונה היא לכך שהצליל לא נשמע כאילו הוא מגיע מאותו מקום, והכלים השונים לא מתערבבים אחד עם השני. אני שם את Won't Get Fooled Again של The Who, מזהה את האורגן ומנסה לעקוב אחריו כשהגיטרות מתחילות לנגן. הוא אי שם ברקע, אבל בהחלט מורגש. זה באופן כללי רמקול שמסוגל להתמודד עם מקרים שבהם יש הרבה כלים שמנגנים בו-זמנית, ולתת לכל אחד מהם את תשומת הלב שלו. את אותו הדבר אפשר להגיד על קולות של זמרים, מביורק ועד טום ווייטס. Singapore של ווייטס, למשל, הוא שיר שקל מאוד לפשל בו ולגרום לו להישמע רועש מדי, ואילו ה-Wedge עושה עבודה מצוינת.
3 צפייה בגלריה
 B&W Formation Wedge
 B&W Formation Wedge
בס עמוק
(צילום: יח"צ)
כשאני כותב ביקורת, אני תמיד מנסה להבין אם המוצר שאני מבקר מתאים לקהל כלשהו. וכן, "אנשים שיכולים להוציא 5,000 שקלים על רמקול אחד", הם בהחלט קהל. אבל כאן יש לי בעיה, כי גם אנשים עשירים יתעדפו מוצר שיכול לשרוד הרבה זמן. רמקולים ישנים של B&W יכולים לעבוד עשורים, אם יש לכם מה לחבר אליהם. אבל מה קורה אם האפליקציה של Formation Wedge תיעלם שוב, או כשהתמיכה בה תיפסק? איך יוכלו בעלי הרמקולים לחבר אותם לרשת אם זו תשתנה?
רוכשי סונוס מסתכנים בצורה דומה, אבל כאן המחיר משמעותית יותר גבוה. מה עוד, ש-B&W, בניגוד לסונוס, אינה חברת טכנולוגיה שמייצרת רמקולים, כי אם חברת רמקולים שמנסה להיות טכנולוגית. אנחנו באמת לא יודעים מה יקרה עם האפליקציות שלה בעוד עשר שנים. חוסר הידיעה הזה אינו, בפני עצמו, סיבה לא לקנות את הרמקולים האלה. הוא כן, אבל, גורם סיכון שלא קיים בציוד האנלוגי-יותר של החברה.