שתף קטע נבחר

איש המפתח

למרות שהסקרים מראים שהליכוד נפגע, כוחו של מחנה הימין וימינה גדל וניכר שעליית כוחו של נפתלי בנט טורדת את מנוחתו של נתניהו. כשבחירות שוב מרחפות מעל ראשינו, האם בנט יעז לאתגר את האריה? ניתוח מיוחד

נדמה שככל שהמחאה כנגד נתניהו מתגברת כך הולכים וקטנים הסיכויים להחליפו. בעוד שהמפגינים מוחים ולא עוסקים בפרקטיקה, אין למחנה השמאל -"מרכז" חלופה אמיתית להציע שהיא גם ״היבחרותית,. יאיר לפיד, הטוען לכתר, הוא מתמודד שנהנה מתמיכה ציבורית מוגבלת. במקום לנצל את המשבר והברדק השורר בממשלה ובתוך כך להציע חלופה אמיתית עם הצעות לדרכי פעולה, הוא עסוק בלנגח את ראש הממשלה וראש הממשלה "החליפי". אולי כדאי שילמד משהו מ"אחיו" לשעבר נפתלי בנט, שאינו מעז לתקוף את נתניהו ישירות, אולם הולם בממשלה על ימין ועל שמאל על אוזלת היד וחוסר האונים של הטיפול במשבר על צדדיו השונים.

 

בנט מציע הצעות פרקטיות בשפה פשוטה ועל-כן זוכה לעליה מטאורית בפופולריות שלו. המפגינים עצמם דורשים משטר נקי משחיתויות. דרישה ראויה ביותר. אולם צריכה להיות גם תכנית מגירה נלווית. מאחר ומדובר בדרישה לשינוי בממשל, צריכה להיות חלופה, אלטרנטיבה, אך הסיכוי להחליף את שלטון הימין נגוז לפחות לעת עתה. נתניהו יתחלף ביום מן הימים, אבל סביר להניח שאם השמאל ימשיך בדרך הנוכחית, אין חשש לשלטון הימין-חרדים, מהסיבה הפשוטה שאין חלופה נראית לעין. כניסתו של גנץ לממשלת נתניהו ריסקה מחנה שלם. כרגע עסוק נתניהו בכיפוף ידיים עם בני גנץ סביב סוגיית התקציב. במסגרת ההסכם הקואליציוני עוגן הנושא וסוכם כי התקציב שיועבר יהיה לשנים 2020-2021.

 

מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

 

פתאום, נתניהו חסיד התקציב הדו-שנתי, החליט לשנות את החוקים. מדוע? כל הסימנים הראו כבר בתחילת הדרך כי הרומן בין נתניהו לגנץ לא יחזיק מעמד. אם לדייק, אפילו בציבור שחלקו הגדול כמהה לממשלת "אחדות", היה אמון נמוך בכנות כוונותיו של נתניהו לקיים את הסכם הרוטציה עם גנץ. עד כמה נמוך? אפילו תומכיו המושבעים של נתניהו לא האמינו שבכוונתו לקיים את ההסכם. אז מדוע נתניהו עסוק בלבדוק כמה עוד הוא יכול ללחוץ את גנץ? ובכן, כי לגנץ אין כיום שום אשראי מן הציבור. נתניהו יודע כי במלכודת הדבר שטמן לגנץ עם הממשלה "הפריטטית", הוא גמר את סיכויו של גנץ להוות חלופה שלטונית.

 

גנץ, שנכנס למלכודת בעיניים פקוחות, בחר לפרק את השותפות עם ׳יש עתיד׳ בתמורה לניסיון לייצר שקט. היה מצופה מגנץ שיכין שעורי בית. מדוע שיחסיו עם נתניהו יהיו שונים מיחסיו של נתניהו עם כל "שותפיו" בעבר השייכים למחנה השמאל-מרכז? רשימת השמות ארוכה והיא כוללת את שאול מופז, ציפי לבני, יאיר לפיד ויצחק הרצוג. כולם האמינו שיוכלו להשפיע מבפנים והפכו לאסקופה נדרסת בממשלות נתניהו. כולם למעט יאיר לפיד התאדו מהספירה הפוליטית. נתניהו פוליטיקאי חכם. למרות שהסקרים מראים כי הליכוד נפגע, הם גם מראים כי כוחו של מחנה הימין גדל.

 

ימנים שעוזבים את הליכוד מגדילים את כוחה של מפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט. כוחו של מחנה הימין גדל ולפי הסקרים, אם היו הבחירות נערכות השבוע נתניהו יכול היה לכונן ממשלת ימין-חרדים בלי אביגדור ליברמן. ואולם, הבחירות אינן מתקיימות היום וגם נתניהו יודע ששלושה חודשים הם הרבה זמן. מעבר לכך שנתניהו אוהב את שותפיו חלשים, ועליית כוחו של נפתלי בנט טורדת את מנוחתו של נתניהו. וכאן נכנס לתמונה נפתלי בנט מיודענו. קיימים שני תרחישים שעשויים להתקיים ובהם יהיה לו תפקיד מרכזי:

 

בתרחיש הראשון, יפרק נתניהו את הקואליציה עם גנץ ויפנה אל נפתלי בנט בשם ה"ממלכתיות" שיצטרף לממשלה כדי למנוע בחירות רביעיות. סיכוי סביר שמהלך זה יגיע לאחר שנתניהו ישריין את חבורת העריקים הבאה – יועז הנדל וצבי האוזר מסיעת ׳דרך ארץ׳, שנבחרו לכנסת תחת רשימת כחול לבן, פנינה תמנו-שטה שערקה מ׳יש עתיד׳ אל כחול לבן ואורלי לוי-אבקסיס שהיתה הראשונה לגנוב את המנדט מרשימת העבודה ולתמוך בנתניהו. תתכן הפתעה בדמות עריקה פוטנציאלית של שרת התפוצות עומר ינקלביץ'. המכנה המשותף לכל העריקים הללו הוא שבמידה והיו מתקיימות בחירות היום, כולם היו מוצאים את עצמם מחוץ לכנסת. לאף אחד מהם אין אינטרס בפיזור הכנסת והליכה לבחירות ועל-כן צפויה לנתניהו עבודה קלה בשכנועם. על הרב רפי פרץ שערק מימינה כלל אין צורך לדבר. הוא מונח בכיסו של נתניהו גם כן מאחר וגם לו אין לאן ללכת.

 

יחד עם בנט והעריקים יהיו לנתניהו 61 תומכים. המפתחות למהלך הן בסופו של יום בידיים של נפתלי בנט. בנט רואה בעצמו יורש של נתניהו כמוביל מחנה הימין בישראל. מצד אחד, עד כה בנט לא העז ללכת נגד נתניהו והליכוד מאחר והיה בכך הפניית עורף ל"בייס" הימני. אך המצב שנוצר בו נתניהו אונס את כל מי שהוא יכול כדי לכופף את המערכת כדי שתשרת את צרכיו על חשבון מדינת ישראל ואזרחיה, פוגע גם במצביעי הימין. ישנם רבים במחנה שנמאס להם מהשחיתות השלטונית ומהתנהלותה הנהנתנית משפחת נתניהו.

 

בנט יכול להיות האיש שיכריע את הכף, באם נתניהו יסיים את הקריירה הפוליטית שלו. אם בנט יחליט כי במידה ונתניהו אכן מתכוון לפרק את הממשלה, הוא יכול להוביל מהלך הכולל את החקיקה המונעת מאדם העומד לדין להיות מועמד לראשות הממשלה (מהלך שכחול לבן הובילו כמנוף לחץ על נתניהו) ובכך לטרוף את הקלפים. מהלך שכזה עשוי להכניס את הליכוד לסחרחורת ולמאבקים מכוערים ולמצב את בנט בתור ה"מושיע" של הימין בישראל. תרחיש זה הוא פחות סביר מהסיבה הפשוטה שעד כה בנט הוכיח שהוא חזק באיומים אך חלש בהוצאתם אל הפועל. במצב שכזה גם אין לדעת מה יהיו ההשלכות על מחנה הימין כמחנה. האם ישמרו על כוחם? קשה לדעת. עד כה בנט הוכיח שהוא חזק בדיבורים אולם חלש מאד במעשים.

האם הוא יעז לאתגר את האריה? ימים יגידו

 

נמשיך לעקוב ולעדכן.

 Kobi.cohen@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים