שתף קטע נבחר

המלחמה על נשמתה של אמריקה

השבוע התכנסה המפלגה הדמוקרטית והכריזה באופן רשמי על מועמדותו של ג׳ו ביידן לנשיאות ארה״ב. שחר עזאני בדק מה חושב המצביע הממוצע על הבחירה במועמד הדמוקרטי: ״יותר משזו הצבעה עבור ביידן, זוהי הצבעה נגד טראמפ ומה שהוא מייצג״

הבחירות לנשיאות ארה״ב מתקרבות ונראה שהשטח בוער. רק בשבוע שעבר ניתן היה בקלות לחוש עד כמה יצרי הנושא בשיח הפנים-אמריקאי כבראיון שפרסמנו כאן נחשפנו לנקודת מבטה של ג׳, תומכת טראמפ ואוהבת ישראל. דרכה, זכינו להצצה מבעד לווילון וראינו את העולם מבעד למשקפיה לקראת הבחירות לנשיאות. השבוע, בזמן בו מתכנסת המפלגה הדמוקרטית לבחור באופן רשמי בסגן הנשיא לשעבר, ג׳ו ביידן, כמועמדה לנשיאות, אני מבקש לקבל את נקודת המבט של הצד השני. לשם כך שוחחתי עם ד׳, יהודי אוהב ישראל, העובד למחייתו באחד המפעלים הגדולים בחוף המזרחי ומגדיר עצמו פוליטית כעצמאי.

 

״אני לא מגדיר עצמי כדמוקרט או כרפובליקני״, הוא פותח ואומר. ״אני חלק מאיגוד מקצועי, ולמרות שלכאורה מדובר במצביעי המפלגה הדמוקרטית, מעבר ללחיצת ידיים טרום בחירות, הדמוקרטים לא עשו עבורנו דבר״, הוא מצהיר. ״ומה לגבי הרפובליקנים?״ אני מקשה. ״הם אפילו גרועים יותר״, הוא מגיב בביטול. ״הם עומדים מאחורי התאגידים הגדולים ותאוות הבצע שלהם, למרות שחלקם טוענים כי הם דואגים לאמריקאי הממוצע. מספיק להביט במדיניות שלהם בכדי להבין. היעדר התמיכה באיגודים המקצועיים היא הסיבה להיחלשותם מחד, ולעליית כוחם של התאגידים מאידך״.

 

״ומה ביחס לטראמפ? הוא טוען שהוא נלחם למען האמריקאי הממוצע,״ אני שואל. ״יש סיבה שהרפובליקנים לא מתמרדים נגד טראמפ״, הוא מבהיר. ״וזה לא רק הפחד שלהם ממנו ומהפופולריות שלו בקרב הבסיס הרפובליקני. הוא בעצם ממלא אחר שאיפותיהם הכמוסות ביותר, בזמן שהוא משמן גם את כיסיו שלו. טראמפ הוא כלי בידי הרפובליקנים ויחד הם הורסים את היסודות עליהם מושתתת ארה״ב של אמריקה: פגיעה אנושה באיכות הסביבה, שינוי מדיניות המיסוי לרעת האזרח הקטן, וכמובן החשש הגדול ביותר עם בחירה אפשרית שלו מחדש – הפגיעה בביטוח הלאומי ובביטוח הבריאות למעוטי יכולת. זוהי סכנה אמיתית ומוחשית לחלום האמריקאי״ הוא מציין בהתרגשות.

 

דגכנמ ()
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ורעייתו, ג'ו וג'יין ביידן

 

״אני מחבב את ביידן״, הוא מוסיף. ״אני חושב שהוא אדם טוב ואינני מאשים אותו בכישלונות ממשל אובמה, בייחוד ביחס לישראל אותה אני אוהב. מאוד לא אהבתי את היעדר התמיכה של אובמה במפגינים באיראן בזמן ״המהפכה הירוקה״ וכמובן את הסכם הגרעין והעברת כסף מזומן לידיו של המשטר האיראני הקיצוני, אבל זה לא ימנע ממני לבחור בביידן. יחד עם זאת, יותר משזו הצבעה עבור ביידן, זוהי הצבעה נגד טראמפ ומה שהוא מייצג ובעד נשמתה של אמריקה. טראמפ בעיני הוא לא פחות מאשר מפלצת. התמיכה שלו בניאו-נאצים, אותם הוא כינה ׳אנשים טובים׳, תמיכתו המזעזעת בסמלי הקונפדרציה, הטיפול האכזרי במפגינים והיעדר החמלה האנושית הבסיסית, הלעג לנכים, כל אלו מחרידים אותי״ הוא אומר. ״לפחות הגרמנים ידעו להתבייש בעברם, אבל טראמפ? הוא גאה בדגלי הקונפדרציה. במה הוא גאה בדיוק? בנוסף, אני מאוד מוטרד מהחיבור של טראמפ עם פוטין, ביחס אליו הוא מגלה רכות, אולם בוחר לצאת למלחמת חורמה דווקא באירופאים. מי שמביט בזה יודע שמשהו לא בסדר שם״.

 

״האם אתה סבור שטראמפ אנטישמי?״ אני מקשה. ״אין לי ספק שתפיסתו את היהודים היא אנטישמית. גם אם הוא איננו שונא יהודים, ראייתו את היהודים סובלת בדיוק מאותן סטיגמות אנטישמיות. כסף, עושר, שליטה גלובאלית. ותמיכתו המשתמעת בתפיסות אלו רק תחזק את האנטישמיות בשטח, כפי שגם ראינו לאורך השנים האחרונות״. ״אבל מה עם התמיכה שלו בישראל? האם זו לא תשנה את דעתך, בתור מי שאוהב את המדינה היהודית?״ אני מנסה שוב לבחון את הגבולות. ״god bless him״ הוא משיב לי. ״ואין לי ספק שבתור ישראלי הייתי אוהב אותו מאוד, אבל אני חושש מאוד ביחס לארה״ב. המשך מדיניותו של טראמפ כאן עלולה להוביל לקריסה פנימית, ואז כיצד תוכל ארה״ב חלשה ומסוכסכת לסייע לישראל?! אני מעריך ומודה על הסכם השלום שהביא יחד עם נתניהו מול האמירויות במפרץ, אולם גם זה ניתן לייחוס – לפחות חלקי - למדיניותו השגויה של אובמה, שחיזק באופן מחשיד ממש את איראן וסייע להתקרבות בין ישראל ומדינות המפרץ. חוץ מזה, אני לא סומך על טראמפ. הוא מסוגל בקלות לבגוד בישראל אם זה יהיה האינטרס שלו. הוא אדם ללא ערכים״. ״ומה לגבי אילהאן עומאר והאנטישמיות משמאל?״ אני ממשיך ומקשה. ״אני מאוד לא אוהב אותה ספציפית ואת המגמה שהיא חלק ממנה, אבל אני בוטח בביידן והאריס שיידעו לנהל מדיניות חכמה ולשים להם גבולות. אני דווקא סבור שהמשך שלטונו של טראמפ יחזק את האלמנטים הקיצוניים בתוך המפלגה הדמוקרטית עצמה ומזה אני עוד יותר חושש. האמת שאין אפשרות אחרת, טראמפ פשוט מסוכן מדי לאמריקה״.

 

״אני אדם טוב״, הוא אומר לי. ״אכפת לי שיהיה טוב לאנשים. אני בעד ביטוח בריאות, דאגה לזקנים, השקעה בחינוך. כיהודי אני לא יכול להביט בילדים בכלובים ולומר שזה בסדר. להביט בנשיא שמתגאה בעינוי של מהגרי עבודה, שרק מבקשים לפרנס את משפחותיהם, והוא רודף אותם בתור הצגה כי ברור שהם פועלים זולים עבור אותן חברות שהוא תומך בהן כל כך. איפה האנושיות?! יותר משאני מצביע נגד טראמפ או בעד ביידן, אני מצביע בעד נשמתה של אמריקה. היא לא יכולה לנשום״.

 

״ואם טראמפ מנצח בבחירות״, הוא מסכם ואומר בחצי חיוך, ״אני עושה עלייה יחד עם משפחתי״.

 

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל

@shaharazani

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים