אתר החדשות הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", הפועל מלונדון, דיווח היום (ו') כי איחוד האמירויות יזמה לאחרונה מפגש חשאי בין סגן יו"ר מועצת הריבונות הסודנית, מוחמד חמדאן דקלו, לבין ראש המוסד, יוסי כהן.
1 צפייה בגלריה
יוסי כהן
יוסי כהן
ראש המוסד יוסי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הגורמים שצוטטו בדיווח מסרו כי הפגישה נערכה בנוכחות בכירים באיחוד האמירויות, שישראל גיבשה עמה הסכם היסטורי לכינון יחסים רשמיים. בין בכירים הללו היועץ לביטחון לאומי טחנון בן זאיד. הגורמים ציינו עוד כי בקרב המועצה הצבאית בסודן יש כוונה לשפר את היחסים עם ישראל, ומי שמקדמים זאת הם האמירתים.
דובר מועצת הריבונות הזמנית, השולטת בסודן מאז ההפיכה בה, הכחיש כי יש בידיו פרטים על פגישה בין דקלו וכהן, והבהיר כי המועצה כלל לא דנה בנושא זה בתקופה האחרונה.
הדובר, מוחמד סלימאן, הוסיף כי לאחר הפגישה שקיימו ראש מועצת הריבונות עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו בפברואר האחרון, הוחלט כי סוגיית היחסים בין שתי המדינות תועבר לאחריות הממשלה. בכך כנראה ניסה לצנן את משמעויות הדיווח ולהבהיר כי רק לממשלה בסודן נתונה הסמכות בנושאי מדיניות חוץ.

הדיווח על המפגש שקיים ראש מוסד עם הבכיר הסודני מגיע לאחר הפארסה סביב הודעתו של דובר משרד החוץ הסודני ביום שלישי השבוע - שלפיה ישראל מנהלת מגעים לכינון יחסים עם סודן. ההצהרה הוכחשה בהמשך על-ידי המשרד עצמו, ולפי דיווחים הדובר של המשרד, חיידר בדווי סאדק, הודח בעקבות דבריו מתפקידו.
הסתירה בין דבריו של הדובר לפרסום הרשמי במדינה העלתה סימני שאלה ותהיות על אמינות דבריו: בעקבות ההכחשות הוציא סאדק ציוץ הבהרה שבו כתב כי התבקש להגיב לדבריו של שר המודיעין אלי כהן, לפיהם ישראל סוללת את הדרך לכינון יחסים עם סודן. "הבנתי מכך שזה אישור לדברים ושזה הקו של הממשלה ועל כך התבססתי", צייץ.
עוד לפני ההכחשות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד החוץ בירכו על דבריו. נתניהו אמר כי דבריו של סאדק משקפים את החלטתו של יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, השליט בפעול במדינה, שתומך בקידום היחסים בין המדינות. "ישראל, סודן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות", אמר נתניהו.
המגעים עם סודן בחודשים האחרונים רשמו התקדמות בעיקר בכל הנוגע לטיסות מעל שטחה, אך בישראל מעריכים כי הסודנים לא ימהרו לחתום על הסכם גלוי.