שתף קטע נבחר

חוק וסדר

מאז רצח ג'ורג' פלויד בחודש מאי האחרון נרשמו עוד כ-635 מקרים של אלימות משטרתית כנגד אזרחים, הזעקות נגד המשטרה מתגברות והפשע ברחובות ניו יורק בעליה. יעל ברטור, ישראלית בכירה ב-NYPD מסבירה בראיון מיוחד ל׳ידיעות אמריקה׳ מדוע משטרת ניו יורק תשמח להפקיע כמה מסמכויותיה ומדוע יש סיבה לאופטימיות

רק השבוע שמענו על מקרה מחריד בוויסקונסין שבו ירה שוטר באב שחור כשבע פעמים כשהוא עם גבו והמהומות שבו לרחובות. קשה שלא לחוש במתח ובמשבר הגדול של ארה״ב והמשטרה שלה, בעיקר לאלו מאיתנו החיים בניו יורק. המשטרה הגדולה ביותר בארצות הברית, הלא היא מחלקת המשטרה של העיר ניו יורק (באנגלית: New York City Police Department או בקיצור: NYPD) חטפה לא מעט ריקושטים מאז החלה להתרחב מחאת ה-BLACK LIVES MATTER ברחבי העיר. מטענות לאכיפה בררנית ועד לגזענות כלפי האוכלוסייה השחורה, הסיסמא Defund the police ("פרקו את המשטרה") שליוותה ועדיין מלווה את המוחים בעיר בחודשים האחרונים.

 

עם תקציב אסטרונומי של כ-5.6 מיליארד דולרים רק עבור עיריית ניו יורק, המהווה כ-50% מסך כל תקציב המשטרה במדינה, בשיתוף עם צי של למעלה מ-750000 אלף שוטרים, ה-NYPD מהווה את הגוף האחראי לשלומם של כ-8.5 מיליון אזרחי המטרופולין ניו יורק.

 

הארגון שהוקם ב-1844 מהווה כיום את ארגון המשטרה החזק והגדול ביותר ביבשת אמריקה, עם צי של שוטרים רגליים, יחידה אווירית, יחידה ימית, יחידת סייבר ועוד דברים שרובנו רואים בעיקר ב-CSI (שכמובן, נכתבה בהשראתה). הארגון עבר תהפוכות רבות, בעיקר בשנות ה-90, בהן ראש העיר דאז, רודי ג'וליאני, הוביל מהפכה ל"ניקוי הפשיעה" ברחבי העיר, בדגש על הגברת האכיפה בנוגע לפשיעה קלה.

 

מהומות בניו יורק (צילום: EPA)
מהומות בניו יורק(צילום: EPA)

 

מאז, החלה להתפשט מחאת ה-BLACK LIVES MATTER ברחבי העיר, החלה להופיע ביקורת ציבורית נרחבת כלפי המשטרה המקומית תחת הסיסמא: Defund the police ("פרקו את המשטרה"). המחאה למעשה, קוראת למשיכת כספים ממחלקות המשטרה השונות ותיעולם מחדש לפתרונות שאינם משטרתיים, ביניהם, שירותים חברתיים ומשאבים קהילתיים נוספים כמו דיור, תעסוקה, ובריאות. חלק מהמוחים אף קוראים לסגירה מוחלטת של המשטרה.

 

כבר שש שנים שהישראלית יעל ברטור, מכהנת כמנהלת הרשת החברתית של ה-NYPD. בראיון מיוחד ל׳ידיעות אמריקה׳, היא מספרת מה זה להיות שוטר בעיר ניו יורק בתקופה שאחרי רצח פלויד, וכמובן בתקופת הקורונה: "מתרחש בעיר עכשיו מצב מוזר: מצד אחד יש קורונה, אז יש פחות אנשים בעיר, אך מנגד, ישנה עליה בעיקר במקרי הירי ועוד כל מיני נתונים של עלייה בשיעור האלימות. כאן זה לא המערב הפרוע", היא מצהירה, "אך אם מסתכלים על הנתונים, באופן מובהק, יש עלייה". היא מתייחסת לאירועי הביזה ההמוניים שפקדו את העיר לפני מספר חודשים: "האירועים הללו הפסיקו נכון לעכשיו. הייתה תקופה של כמה שבועות מאוד מתוחים סביב הפגנות מאוד אלימות. היו מקרים של ביזה ואלימות, אבל זה היה קצר. בפורטלנד לדוגמא, המצב הזה נמשך כבר חודשיים ולא רואים את הסוף".

 

מהומות בניו יורק (צילום: AFP)
ביזה ומהומות בניו יורק(צילום: AFP)

 

בניו יורק, רק בשבוע האחרון, התרחשו כארבעה עשר מקרי רצח, לעומת עשרה שהתרחשו בשבוע המקביל בשנה שעברה, מה שמהווה עלייה של כ-40%; בעיר רק השבוע התרחשו כ-30 מקרי אונס, לעומת 27 שבשבוע המקביל אשתקד, ואלו מהווים עלייה של כ-11.1%; כ-266 מקרי שוד התרחשו לעומת 258 בשבוע המקביל אשתקד ומהווים עלייה של כ-3%; בנוסף, שיעור הפריצות בעיר עלה בכ-43% בהשוואה לשנה שעברה; ודווקא במקרים של תקיפה עם נשק קר נרשמה ירידה של כ-5% לעומת השבוע המקביל אשתקד. בסך הכל מבחינת האירועים שרשמו במשטרת ניו יורק רק מהשבוע האחרון הייתה עלייה של כ-2% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

ברטור מספרת שבין הביקורת הגוברת על המשטרה למציאות בשטח, מרחק רב: "יש הבדל בין מה שרואים במדיה לבין מה שקורה ברחוב. בפועל תגלו הערכה גדולה כלפי השוטרים, לעומת מה ששומעים במדיה שהיא מאוד ביקורתית. אין ספק שהרצח של ג׳ורג׳ פלויד גרר ביקורת ציבורית מאוד נרחבת על המשטרה. זו לא תקופה נעימה להיות בה שוטר״ היא מודה. ״מעולם לא נתקלתי בשוטר שלא צפה בסרטון הרצח של פלויד והזדעזע עד עמקי נשמתו. הביקורת העיקרית שעולה כלפי המשטרה היא שיש אלימות מוגברת כלפי שחורים והיספנים. אם שוטר יראה אדם המבצע עבירה, הוא יתייחס אליו באותו האופן ללא קשר לצבע עורו", היא טוענת. "רוב השוטרים במשטרת ניו יורק הם כלל לא לבנים; אוכלוסיית המשטרה מהווה כ-15.2% שחורים, 29% היספניים, 8.6% אסייתים, 0.1% אינדיאנים ו-47.1% לבנים. מתוך אוכלוסיית השוטרים האזרחיים אוכלוסיית השחורים מהווה כ-48.6%. בעבר הייתה מונהגת מדיניות של Stop-And-Frisk, שבה שוטרים היו יכולים לעצור כל אדם שנראה היה להם חשוד לטובת תשאול וחיפוש סמים או נשק. זו מדיניות שהופסקה אותה כבר לפני כמה שנים. המשטרה כיום משתדלת להיות מאוד פרוגרסיבית; קיימות הדרכות על אפלייה ועל אוכלוסיות מגוונות כמו להט"ב בכתות של האקדמיה לשוטרים״.

 

 

לדבריה, יש למכביר נתונים המעידים שבכל הנוגע לירי של שוטרים כלפי אנשים לא חמושים, אין הבדל בין הגזעים. ״זה מצב מורכב משום ששוטרים עובדים היכן שיש פשיעה; לצערנו, האזורים האלה לרוב מאופיינים עם אוכלוסייה אפרו אמריקאנית״.

 

חוקי, לא פוטוגני

 

"Awful but Lawful", (בתרגום חופשי: "חוקי, אבל מצטלם רע"), מדובר בצעדים ששוטרים נוקטים כנגד האזרחים שמצטיירים כמאוד כוחניים, אך כאלו שעדיין נעשים במסגרת החוק", היא מסבירה. "שוטר לדוגמא, רשאי להפעיל כח ולעצור אזרח במידה והוא יהייה חמוש בסכין; או לחילופין, אם אדם מכריז למשל, על כך שהוא איננו מעוניין להיעצר - מותר וחוקי להפעיל נגדו כח. כל הסיטואציות הללו מעוגנות בחוק, אך מצטיירות לפעמים מאוד רע. היום בכל מעצר שמתבצע אוטומטית נשלפות המצלמות. היום, גם שוטר שיעשה הכל לפי הספר עלול לעשות להיקלע לסיטואציה בה הדברים שיעשה יראו לא טוב, כמו במקרה בו שני שוטרים ימצאו לנכון לעצור אישה וכל מה שהיא צריכה לעשות זה רק להתנגד. קיימים גם מקרים בהם שוטרים משתמשים בכח מופרז; היה מקרה במילוואקי בו שוטרים ירו למישהו בגב שלא לצורך, פה נדרש היה להפעיל עליו כל צעד, אך לא להגיע למצב של ירי. כששוחחתי עם שוטרים ממשטרת ניו יורק על המקרה, הם טענו שבלי צל של ספק היו צריכים לפעול אחרת ברגעים שלפני הירי, גם אם מדובר בהפעלת כח פיזי, אך לא להגיע למצב של ירי״.

 

ברחבי ארצות הברית קיימים 18000 גופים שונים של משטרה. המשטרה, ברוב המקרים, היא באחריות השלטון המקומי (המדינה), ולכל אחת מהן יש את התרבות הארגונית והנהלים שלה. ״בכל הנוגע להפקעת הסמכויות מידי המשטרה, הארגון טוען שאם רוצים להפקיע סמכויות, זה ייעשה בשמחה. בניו יורק לשוטרים יש המון סמכויות שהם לא רוצים בהן בכלל: כמו טיפול בהומלסים, טיפול באוכלוסיות עם מחלות נפש ובשמירה על בתי ספר. יש יחידה ענקית של המשטרה בניו יורק שתפקידה לאבטח בבתי ספר והמשטרה בכלל לא רוצה בזה. קוראים לה למעשה לטפל בכל הרעות החולות של החברה. המשטרה היום רוצה להתמקד באיכות ולא בכמות: בסוף, זו עבודת צווארון כחול שמאתגר למשוך אליה אנשים טובים. המשטרה רוצה להשקיע יותר בהכשרה, לספק הדרכות יותר טובות ואת הכלים לבצע עבודה טובה יותר", היא אומרת.

 

מאז הרצח של ג'ורג' פלויד בחודש מאי האחרון נרשמו עוד כ-635 מקרים של אלימות משטרתית כנגד אזרחים.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מהומות נגד המשטרה
צילום: EPA
מומלצים