לפני חמש שנים פרסמה ליאן בראון ספר בישול מיוחד מאוד. במקום מרכיבים מפונפנים, תמונות של מנות יוצאות דופן או סיפורים על איפה אפשר למצוא את חומרי הגלם הטובים והנדירים ביותר, היא פשוט קראה לו: טוב וזול (Good and cheap).
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
והספר היכה גלים: האם באמת אפשר לייצר ארוחות טובות ומזינות בתקציב של 4 דולר ליום - או 14 שקלים? הסכום הזה לא נבחר במקרה, והוא משקף את הקצבה היומית שמקבלים נזקקים בארה"ב בתלושי מזון.
3 צפייה בגלריה
לבשל בזול לנה בראון
לבשל בזול לנה בראון
לבשל טוב ובזול: לנה בראון
(צילום: מתוך הספר)
בהתאם לאג'נדה, בראון אפשרה להוריד אותו בחינם באינטרנט, ובנוסף, עבור כל עותק מודפס שנקנה היא תרמה עותק אחר לנזקקים.
3 צפייה בגלריה
לבשל בזול לנה בראון
לבשל בזול לנה בראון
האם באמת אפשר לאכול טוב ב-14 שקלים ליום?
(צילום: מתוך הספר)
עכשיו, נוכח משבר הקורונה והמיתון העולמי, הספר חוזר לכותרות: בעידן שבו רבים מהדקים את החגורה, בישול איכותי וזול הוא מצרך מבוקש. בראיון ל-ynet אומרת בראון כי היא מרגישה עלייה ניכרת בחיפוש אחר מתכונים לבישול ביתי: "אנשים רבים מצאו את עצמם לא רק מבשלים יותר, אלא גם נדרשים לתכנן ולהיות יעילים בשימוש במוצרי המזון שלהם, כי לא תמיד יש גישה למרכיבים טריים בגלל הסגר ובגלל הרצון להמעיט ביציאות לקניות מחוץ לבית. אנשים היו בסוג של הלם, ואני שמחה שהם מצאו שימוש בספר שלי, ונוכחו לדעת שאפשר לבשל גם בתקציב מוגבל".
אינפו - 10 טיפים של ליאן
לרוב, כאשר מדברים על בישול זול, פחות מדברים על תזונה בריאה. האם באמת אפשר לאכול טוב ובריא ב-4 דולר ליום?
"אפשר לאכול טוב ומזין גם בתקציב נמוך מאוד, אבל זה דורש מאמץ, תכנון ועבודה קשה. זאת משימה אפשרית, אבל לא קלה. ככל שאתה מתרגל לבשל בדרך הזאת, מבין את צורת החשיבה ומפתח הרגלים, זה יילך ויהיה קל יותר. בשורה התחתונה, אני רוצה שאנשים יידעו שאפשר לאכול אוכל מעולה ובריא גם אם לא תמיד תוכל להרשות לעצמך את כל המרכיבים שאתה חושק בהם".
בימים אלה אנחנו מצויים בישראל במצב כלכלי לא פשוט. מנגד, התובנה הרווחת היא שעל אוכל לא חוסכים כי צריך להאכיל היטב את הילדים והמשפחה. את מתחברת לצורת החשיבה הזאת?
"כן, אני מבינה אותה לגמרי. ברור שאתה רוצה להאכיל היטב את המשפחה, וכולנו צריכים לשאוף לזה תמיד, אבל אני חושבת שיש דרכים לעשות זאת יותר בזול, ומבלי להקריב את המטרה. הרבה מאוד נעוץ בשינוי הרגלים: למשל, קנייה של פירות וירקות עונתיים, תכנון נכון של ארוחות, שימוש בשאריות, אכילה של יותר פירות וירקות ופחות בשר וקנייה של ירקות בשימורים ובקפואים כאשר זה מתאים ובמחיר הנכון.
"השינויים האלה יכולים להוות שינוי משמעותי בתקציב. כאשר מבשלים הרבה בבית, אפשר להכין את המאכלים בדיוק לפי הטעם האישי של המשפחה, וכך לאכול אוכל טעים יותר וזול יותר. רבים רואים בבישול מטלה, אבל זאת יכולה להיות פעילות חווייתית משפחתית או סתם זמן להירגע בזמן שקוצצים ומערבבים. הכל תלוי איך ניגשים לזה. ברור שלא כל ארוחה תהיה חוויה, אבל חלק כן, וככל שנחשוב וניגש לזה בצורה נכונה נוכל ליהנות מזה יותר ולהשתמש בזמן הזה לחיבור בין בני המשפחה".
3 צפייה בגלריה
לבשל בזול לנה בראון
לבשל בזול לנה בראון
משתמשים במה שיש במקרר
(צילום: מתוך הספר)

כותרת ביניים
אז איך עושים את זה נכון? בישראל, מוכרים הסיפורים על ימי הצנע שבהם הומצאו מאכלים משביעים וזולים כמו פתיתים, הסלט המיתולוגי חציל בטעם כבד וכמובן "קציצות בשר" שהורכבו מהרבה לחם ומעט בשר.
כיום, חומרי גלם ומוצרים שונים דווקא נמצאים בשפע על המדפים, אבל האתגר הוא לבשל מגוון וטוב - ובזול. לדברי בראון "הטיפ העיקרי לחסוך כסף הוא לבשל יותר, גם בלי מתכונים. האתגר הוא ללמוד מה לעשות עם שאריות. כך למשל, רוטב שנשאר מארוחת עוף בתנור יכול להפוך לבסיס לארוחה אחרת. אל תחששו להיות הרפתקנים ולנסות דברים, גם אם זה נראה מוזר. לפעמים זה לא יצא טוב, אבל תלמדו מזה ותיהנו מהדרך, כי זו הדרך הנכונה".
אבל התהליך הזה עשוי להיות קצת מתסכל, לא?
"זה ברור שיש תסכול ורגשות שליליים שיכולים להגיע במהלך הקפדה כזאת על בישול, בעיקר בתקופה כזאת, בגלל זה אני ממליצה לכם להקל על עצמכם: אל תצפו מעצמכם לסטנדרט גבוה מאוד שתוכלו להיכנס לדיכאון אם לא תעמדו בו. חלק מהארוחות שתכינו יהיו נהדרות, אבל אחרות יהיו בינוניות ואפילו פחות, וזה בסדר גמור. מה שחשוב הוא שאתם דואגים לעצמכם ולמשפחה ושאתם עושים את המיטב כדי לעמוד באתגר".
כותרת ביניים
  1. קנו מצרכים שיכולים לשמש אתכם במספר מנות: לקמח יש הרבה מאוד שימושים; מיוגורט אפשר להכין מוזלי, צזיקי וגם להוסיף אותו לשדרוג מאכלים אחרים; שום ולימון הם מרכיבים שיכולים להוסיף המון חיים להרבה מאכלים שהם לכאורה משעממים.
  2. קנו בכמויות גדולות מוצרים שימושיים שאינם מתקלקלים מהר: 5 ליטר שמן זית, 3 קילוגרם אורז וכו' - אריזות גדולות יעלו תמיד פחות מהגרסה הקטנה שלהם.
  3. בנו מזווה שימושי אשר יכלול בתוכו גם כמה מוצרי איכות: שמן זית, תבלינים ורטבים שונים, יכולים לפתוח לכם עולם חדש של טעמים. הם אמנם לא תמיד זולים אבל שווים השקעה חד פעמית שתחזיר את עצמה בעשרות מנות שתבשלו.
  4. תכננו מראש את הבישולים: נסו לתכנן מראש מה תכינו, כך תקנו בדיוק את מה שאתם זקוקים לו, ועל הדרך גם תצרכו את המוצרים טריים. התכנון השבועי יאפשר לכם גם לגוון את הבישולים, וכך לא תהיו תלויים רק במה שנשאר לכם במקרר, אלא תעבדו לפי מה שתכננתם.
  5. קנו פירות וירקות בעונה: פירות וירקות הם הכי טעימים והכי מזינים כאשר הם נקטפים בעונה שלהם, והבונוס הוא שבזמן הזה הם גם הכי זולים. תפוזים בחורף; אבטיח בקיץ; תותים בחורף; מנגו בקיץ - אלה הן רק כמה דוגמאות קלאסיות. אם תחכו לסוף עונה אז בכלל תוכלו למצוא פירות וירקות במחירים נמוכים במיוחד.
  6. יותר ירקות שווה יותר טעם: לירקות יש מגוון טעמים – אדמתי, מתוק, מר, קרמי, עשיר וכד'. שימו אותם בראש רשימת הקניות שלכם, ואם תשתמשו בהם נכון לעולם לא תשתעממו במטבח.
  7. תמיד תקנו ביצים, ותשתדלו שאלה יהיו ביצים איכותיות ממגדלים קטנים: לביצים יש אינספור שימושים, זה יכול להתחיל במקושקשת פשוטה ולהסתיים בביצת עין שמונחת על גבי מאכלים רבים ומשמשת בתור הרוטב.
  8. קנו לחם טרי במאפיה: לחם פרוס בסופרמרקט הוא בדרך כלל יותר זול, אבל ההבדל בטעם ובטריות הוא בדרך כלל משמעותי יותר מההפרש הכספי. אל תחששו מההוצאה, מכיוון שגם אם תישארו עם שאריות מהלחם תמיד תוכלו להשתמש בו להכנת קרוטונים או סלט פנצנלה איטלקי.
  9. אל תקנו משקאות מבוקבקים: כל מה שאתם זקוקים לו באמת הוא מים. משקאות ממותקים הם בזבוז כסף והם בטח שלא תורמים לתזונה שלכם.
  10. הכינו לעצמכם את הציר שלכם: נשארו לכם קצוות של ירקות כמו השוליים של הגזר, הראש של הפלפל וקליפות של ירקות? שמרו את הכל במקפיא וכאשר תגיעו לכמות יפה שימו אותם בסיר עם מים לבישול איטי של כמה שעות. הוסיפו מלח והנה קיבלתם ציר ירקות. נשארו לכם עצמות מהעוף או חתיכות קטנות של בשר שחתכתם מהנתח המרכזי? תעשו את אותו הדבר ויש לכם ציר עוף או בשר. ומכיוון שאתם משתמשים בדברים שבכל מקרה התכוונתם לזרוק – קיבלתם כאן למעשה ציר בחינם.