שיתופי הפעולה הראשונים בעקבות ההסכם עם איחוד האמירויות יניבו עסקאות ופרויקטים מיידיים של כ-500 מיליון דולר. כך העריכו היום (ב') במשרד לפיתוח אזורי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר הודעת איחוד האמירויות על ביטול האיסור לקיום עסקים עם ישראל, הגיש השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, לראש הממשלה את רשימת שיתופי הפעולה הראשוניים עם המדינה הערבית. הפעולות מוערכות בכ-500 מיליון דולר לשם התחלה. השר אקוניס ציין היום, כי "מדובר בזינוק אדיר לכלכלה הישראלית״.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו ומחמד בן זייד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
לאחר הודעת נשיא איחוד האמירויות על ביטול החרם הכלכלי על ישראל, הגיש השר לשיתוף פעולה אזורי את תוכנית שיתופי הפעולה הראשוניים המומלצים לקיים אל מול מדינות האיחוד. לפני כשבועיים התקיימה פגישת התנעה ראשונה אצל ראש המל״ל עם מנכ״לי משרדי הממשלה הרלוונטיים, שם נקבע כי מתווה שיתופי הפעולה עם איחוד האמירויות יבוצע על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי.

סייבר, חקלאות ומסילת רכבת ענקית

בין שיתופי הפעולה העיקריים שעומדים על הפרק: הקמת אזור תעשייה משותף בשער הירדן, מיזמים משותפים לאנרגיה ירוקה ומים, בנייה וחקלאות מדברית ואקולוגית, קידום מחקרים ותוכניות מחקר משותפות, הדברה ביולוגית לחקלאות ומיזמי סביבה נוספים.
2 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס
(צילום: חגי דקל)
עוד על הפרק: שילוב חברות וסטארטאפים ישראליים בפיתוח מערך הסייבר ובמערך הפיתוח הטכנולוגי באיחוד האמירויות, הקמת ערים חכמות בישראל על פי המודל האמירתי, פתיחת נתיב להעברת סחורות מאירופה דרך נמל לחיפה למדינות המפרץ, השמת רשת מסילות ברזל בין ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ. התוכנית מתייחסת גם לתחומים הפיננסים, הרפואיים והתיירותיים.
השר לפיתוח אזורי כתב לראש הממשלה כי "ההתפתחות ההיסטורית והדרמטית של הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות יוצרת פוטנציאל עצום לשיתופי פעולה בין המדינות, בראש ובראשונה כלכליים. מהלך זה מחייב החלטה אסטרטגית באשר למודל ההפעלה של שיתופי הפעולה באופן אחראי ומציאותי".
במכתבו, מפרט השר אקוניס את מודל הפעולה המוצע שיתרום להפחתת הסיכונים והעלאת סיכויי ההצלחה, בבסיסו הקמת ועדת שרים לשיתוף פעולה אזורי בראשה יעמוד השר לשת״פ אזורי, שם תתקבלנה החלטות על שיתופי פעולה ותקציבים, יחד עם ועדת היגוי שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד רה"מ ויהווה את ציר ההתקשרות עם הגורם המקביל בממשל האמירויות.