ה-Flight Simulator החדש של מיקרוסופט הוא המשחק הראשון שבו אני יכול לראות את הבית שבו אני גר. נכון, הוא לא נראה בדיוק כמו במציאות, אבל הוא שם. צורתו די נכונה, צבעו דומה לזה האמיתי, וקל לי לזהות את הרחוב. גם הבתים של שני ההורים שלי במשחק, ואחד מהם - זה שנמצא במדינה שלגביה יש למיקרוסופט מידע מפורט יותר מאשר עבור ישראל - אפילו נראה כמו במציאות.
גיימי gamey
החוויה הזו, של לראות את הבית שלכם (או כמעט כל בית אחר על פני כדור הארץ) במשחק, מצליחה לרגש. כשמחלקת השיווק של מיקרוסופט אומרת לכם שאתם יכולים לטוס לכל מקום ולראות כל דבר, אלה לא מגדל אייפל או בניין האמפייר סטייט שגורמים לכם להאמין במסר - כי אם הבית שלכם, בית הספר שבו למדתם, השוק השכונתי הקטן שהיה ליד הדירה ששכרתם בברלין. מבנים לא מאוד מעניינים שיש לכם קשר רגשי אליהם.
5 צפייה בגלריה
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight Simulator
תל אביב, מבט מלמעלה
וזו גם נקודת התורפה של ה-Flight Simulator החדש. הפשלות שתשימו לב אליהן יהיו מאכזבות יותר מפגם ויזואלי בכל משחק אחר. כאדם שחי עשר שנים בחיפה, קשה לי עם זה שהגנים הבהאים מיוצגים כקרקע שטוחה עם עצים עליה. כמי שמכיר היטב את קו הרקיע של תל אביב, אני מתאכזב מכך שמגדלי עזריאלי לא מופו נכון ומופיעים כגבעה מוזרה.

טכנולוגיה חדשנית

אבל אז אני מזכיר לעצמי שזו רק ההתחלה - מדובר במימוש חדשני, על גבול הניסיוני, לטכנולוגיה שנמצאת עדיין בתחילת דרכה. מיקרוסופט, וחברת Asobo Studios שפיתחה עבורה את המשחק, מתייחסים אליו כאל פלטפורמה שרק נולדה, והולכת להתעדכן בהמשך.
כדי להבין מה הופך את ה-Flight Simulator למיוחד כל כך צריך להכיר קצת את מה שנמצא מתחת למכסה המנוע שלו. זה לא משחק שמותקן מלכתחילה על המחשב עם דגם וירטואלי של כל כדור הארץ, אלא כזה ש״שואב״ כל הזמן נתונים עדכניים מהענן של מיקרוסופט. Bing Maps, שירות המיפוי של מיקרוסופט, מהווה את אחת משכבות המידע, יחד עם מפות צד שלישי, צילומי לוויין ממקורות שונים ואפילו מידע זמן-אמת על מזג האוויר. יש הוריקן מעל דרום ארצות הברית? הוא ייוצג במשחק, וכך גם העננים מעל הבית שלכם או הגשם בבירת צפון קוריאה.
5 צפייה בגלריה
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight Simulator
תגידו שלם לגשר שער הזהב
זה ממש לא המשחק הראשון שמשתמש בשירותי רשת כדי להעשיר את עולמו, אבל מעולם לא ראינו פרויקט שאפתני כל כך מהבחינה הזו. רוצים לטוס מסביב לעולם? המשחק יאפשר לכם את זה, תוך דימוי מזג אוויר בכל נקודה ונקודה של הטיסה. תוכלו אפילו לראות מטוסים אחרים - המשחק שואב גם מידע זמן-אמת על תנועת מטוסים ברחבי כדור הארץ - ולשמוע מגדלי פיקוח וירטואליים נותנים הוראות לטייסים שלהם.
מבחינה גרפית, מדובר בסימולטור שמקדים את זמנו. תתקשהו למצוא מחשב חזק מספיק כדי להריץ אותו בלי בעיות בכלל על האיכות הכי גבוהה. מה שכן, גם אם מנמיכים את ההגדרות, המשחק הזה נראה מדהים - הנופים, התאורה, אפילו דגמי המטוסים עצמם יפהפיים ומפורטים.

סליחה, טעינו

אך, כפי שכבר הזכרתי, לא הכל מושלם בפלייט סימולטור החדש. בימים הראשונים להשקתו, שחקנים ברחבי העולם החלו לגלות את המרחק שבין המציאות שלנו לזו הווירטואלית של המשחק. וכאן שוב נכנס לתמונה האופי ה"חי" שלו. כשבניין בן 200 קומות, פרי טעות הקלדת נתונים, התגלה באוסטרליה, היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שהוא ייעלם ויוחלף בבניין קומותיים. וגם אנדרטת וושינגטון בעיר הבירה של ארה"ב לא תוצג לאורך זמן כגורד שחקים, יש להניח. הגנים הבהאים? יש סיכוי לא רע שגם הם יופיעו מתישהו - אם לא באמצעות תיקון של מיקרוסופט אז כחלק מחבילת תוכן שתוכלו לרכוש בחנות של ה-Flight Simulator.
5 צפייה בגלריה
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight Simulator
לפעמים מתחשק לטוס אפילו שמונה שעות
אבל טכנולוגיית המיפוי היא רק המנוע, ומעליה נמצא סימולטור טיסה - ז׳אנר שכמעט אין בו משחקים חדשים בימינו. למיקרוסופט ניסיון עשיר בתחום, ה-Flight Simulator הראשון שלה ראה אור ב-1983. בשנות ה-90 של המאה הקודמת, ובתחילת העשור הראשון של המאה הנוכחית, היא עוד השיקה אותם פעם בכמה שנים, אך מאז 2006 השחקנית המהותית היחידה בשוק הזה הייתה Laminar Research עם סדרת X-Plane שלה.
אני לא טייס, אז קשה לי לומר כמה מציאותי מודל הטיסה של Flight Simulator 2020. למעשה, אני לא יכול לשלוט בצורה טובה במטוס בלי גלגלי העזר שהמשחק נותן לאנשים שאינם מבינים בדיוק איך להטיס מטוס. אך עם גלגלי העזר האלה, זו אחת החוויות השלוות והנעימות ביותר שפגשתי במשחק לאחרונה. אין כאן אקשן אינהרנטי, אלא אם אתם בוחרים לנסות לנחות במזג אוויר סוער או בשדה תעופה מאתגר.
5 צפייה בגלריה
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight Simulator
אפשר לטוס לדובאי
אגב, למשחק יש מספר תסריטים אתגריים כאלה להציע לכם, והוא אפילו ידרג את הביצועים שלכם. התסריטים כוללים "סתם" נחיתות וכן אתגרים יותר קשים בהם נמדדת היכולת שלכם לנחות במהירות הנכונה, במקום הנכון, ובלי להתגלגל הצידה. עוד מצב מובנה הוא של טיסות ארוכות (תחשבו 8 שעות) באזורים עם נוף מדהים, שבמהלכן אתם צריכים לנוע מנקודת ציון אחת לאחרת, ליהנות מהנוף ולפעמים לנחות לתדלק.

קפיצה לביירות

נוסף לאלה, יש כאן גם כמה שיעורי טיסה וירטואליים במטוס ססנה חד-מנועי, שמטרתם להכיר לכם את התיאוריה של המראות, נחיתות ותנועות שמטוס יכול לבצע באוויר. אלה שיעורים קצרים ולא רעים בכלל, אך אל תצפו לתרגם את הידע שתרכשו בהם להטסת מטוסי סילון גדולים. בכלל, אחד החלקים המעניינים ביותר בסימולטור הזה בעיניי הוא פשוט לשבת בתא טייס וירטואלי של בואינג 787 או איירבוס 320 ניאו, להעביר את העכבר על המתגים השונים ולקרוא מה הם עושים.
5 צפייה בגלריה
הגנים הבהאים בחיפה
הגנים הבהאים בחיפה
ככה נראים הגנים הבהאים, מיקרוסופט
(צילום: ישראל ברדוגו)
אם אתם מנויי Game Pass של מיקרוסופט, הגרסה הבסיסית של פלייט סימולטור 2020 כלולה כבר במנוי שלכם. אפשר גם לקנות אותו בנפרד ב-259 שקלים, אבל באמת שזה מיותר בהינתן המחיר הנמוך של גיים פאס. תוכלו להוסיף כסף כדי לקנות שדות תעופה מפורטים יותר ודגמי מטוסים נוספים, אבל זה ממש לא חובה. כן תצטרכו לפנות כ-150 גיגה בייט על הכונן הקשיח שלכם, והאיכות הגרפית תהיה מאוד תלויה בכוח העיבוד של המחשב.
קשה לי לומר למה אני ממשיך לחזור כמעט כל ערב ל-Flight Simulator 2020 ולבצע טיסות קצרות כמו ת"א-ביירות או סן פרנסיסקו-סן חוזה. אולי בגלל שזו חצי שעה של נופים יפים ורוגע, אולי כי נראה שאת המטוס האמיתי הבא אראה רק בעוד חודשים רבים, ואולי פשוט כאסקפיזם לתוך עולם שבו הדאגה היחידה היא לזכור להוריד גלגלים לפני הנחיתה.