שתף קטע נבחר

צאתכם לשלום

הנשיא טראמפ התפאר בנאומו בוועידת המפלגה הרפובליקנית על שעשה שלום במזרח התיכון ורבים טענו שזה רחוק מלהיות מדויק. הישג מדיני או תרגיל פוליטי?

את הרגע המרגש הזה, אף אחד מאיתנו לא פספס. לראשונה אי פעם, נחת השבוע מטוס אל על הישראלי באבו-דאבי. המטוס, הצבוע בצבעי המולדת של כחול ולבן, עם הדגל הרישמי של מדינת היהודים, נשא בקרבו משלחת משותפת ישראלית-אמריקאית, אשר עשתה דרכה לשם במטרה לממש את הסכם השלום בין שתי המדינות ולקדם שיתוף פעולה בתחומים מגוונים, בין היתר גם במאבק בקורונה. זאת ועוד, המטוס הישראלי – שוב לראשונה – חלף בשטחה האווירי של ערב הסעודית בדרכו לאיחוד האמירויות וחסך כמעט 4 שעות טיסה, לו הייתה אל על חייבת להקיף את שטחה של סעודיה. מספר ימים לפני שיצאה לדרכה הטיסה ההיסטורית, הסירה איחוד האמירויות באופן פרומלי את החרם הכלכלי על ישראל וכך, נפתחה הדלת לחתימה על הסכמים מסחריים וכלכליים עם חברות ישראליות.

 

מעודד לראות חדשות טובות מן המזרח התיכון, איזור, שמי כמונו יודע, משופע בבשורות איוב פוליטיות ומדיניות ואיומים לרוב. הנה כך פתאום חזר לו ללקסיקון המונח ״שלום״ ודיפלומטים עושים דרכם בין מדינות בכדי לקדם יחסים רשמיים ונורמליזציה, כאילו קפצנו אחורה בזמן לעידן קלינטון והנה הוא שוב וורן כריסטופר, שר החוץ האמריקאי דאז (ז״ל) יושב לו על הכורסה מול הנשיא אסד, ואנחנו צופים מן הצד וחולמים על ״חומוס בדמשק״. אז אולי זה לא חומוס בדמשק, שם יש להניח גם המקומיים חולמים כעת על חומוס – או כל סוג אחר של חזרה לשפיות, אבל זה בהחלט רגע משמח בקיום מאומץ באיזור לחלוטין לא פשוט.

 

מכסמכס ()
שלום במזרח התיכון? טראמפ בנאומו בוועידת המפלגה הרפובליקנית

 

בשבוע שעבר, בעת נאומו, האינסופי יש להודות, של הנשיא טראמפ בסיום הועידה הרפובליקנית, התחרו ביניהם צייצני המדיה החברתית בתחרות fact checking של דברי הנשיא, תחרות שנדמה שהפכה לספורט לאומי בימים אלה.. כך, למשל, ובאופן צפוי למדי, ברגע שהנשיא הזכיר את קידום היחסים בין ישראל לאמירויות והתמורות במזרח התיכון, צייץ לו ג׳פרי גולדברג, עיתונאי המגזין atlantic: ״fact check – דונלד טראמפ לא השיג שלום במזרח התיכון״.

 

אז כן, גולדברג מוכר כעיתונאי המקורב מאוד לנשיא לשעבר אובמה וככזה שאינו בהכרח מאוהדיו המושבעים ביותר של הנשיא דונלד ג׳. טראמפ ולפיכך, טבעי לשמוע ממנו ומשכמותו מילות ביקורת על הנשיא.

 

בנאום החמוצים המפורסם שלו משנת 2017, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את האופוזיציה על התעקשותה לבקר אותו ולא להכיר באף הישג של ממשלתו. מבלי לנקוט עמדה ביחס לדיון ההוא ואותו טיעון, כאן המקום לעצור לרגע ולשאול את גולדברג, ואחרים כמותו: למה החמיצות? מדוע ההתעקשות לא להכיר בהישג, גם שהוא עומד מולך, במלוא הדרו, רק משום שאינך מסכים עם הממשל האמריקאי האחראי לו. וזוהי אינה תופעה ייחודית לארה״ב. גם בישראל, שם רבה הביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעיקר בימים אלו. היו לא מעטים שיצאו כנגד ההצהרות הפומפוזיות של ראש הממשלה ושליחיו בדבר ״הסכם שלום״.

 

הם מיהרו להסביר לנו כי ״תמיד היה שלום״ ו״אין בזה שום דבר חדש״, אבל זה רחוק מלהיות מדויק או מוצדק. גם אם בעבר, במחשכים, נעו שליחים כאלו ואחרים בין המדינות, הרי שלאורך השנים האחרונות התחממו היחסים לאט ובהדרגה ועצם ההכרזה הפומבית, יש בה כדי לפאר ולשחרר את ישראל מכבלי החרם הערבי. אינטרסים משותפים חיזקו את התועלת ההדדית ביחסים וצעדים בוני אמון ננקטו בכדי להגיע לרגע זה. עוד נכון להעלות על נס את מאמציו של השליח האמריקאי למזה״ת, ג׳ארד קושנר וצוותו אשר עמלו לילות כימים בביקורים איזוריים ושיחות אינטנסיביות בכדי להגיע לרגע הזה. וחשוב להבהיר: כל האמור לעיל, לא סותר ולו בחצי הברה כל ביקורת שיש למאן דהוא על מי משני המנהיגים. אתה לא חייב לאהוד את הנשיא דונלד טראמפ או את מדיניותו ביחס לתנועת black lives matter, בין השאר, בכדי להכיר בהישג החשוב של ממשלו, אשר התרחש דווקא כעת, דווקא תחתיו. באופן דומה, מותר להחזיק בביקורת קטלנית ממש על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישומיו בשחיתות, מדיניותו הציבורית והכלכלית ועוד, ועדיין, להכיר בהישג החשוב של קידום יחסי שלום פומביים במזרח התיכון.

 

הסרת קורי העכביש של הפוליטיקה הקטנה, תוך הכרה באמת כשזו ניצבת בפניך במלוא הדרה, לא רק שלא גורעת מן היכולת לבקר את מושא הביקורת, אלא אף מעצימה אותה. כל עוד אנו שומרים על נאמנות למציאות, כך גוברת אמינותנו כשאנו מבקשים לעסוק בכל נושא שעל הפרק.

 

לראשונה מזה זמן רב, מקדמת ישראל באופן גלוי – כלפי כולי עלמא והעולם הערבי בפרט – יחסים של שלום בין העם בישראל למדינה ערבית אחת, או כמה. לראשונה מזה זמן רב שב לשיח חלום החומוס באבו-דאבי, או אולי דווקא הקניון הממוזג, והביקור הפתוח בירושלים של אזרחי האמירויות. אז בואו ניקח רגע, נשאף אוויר מלוא הריאות, ננשום עמוק את המציאות החדשה ונחלום – אולי הפעם באמת – על מזרח. תיכון. חדש.

 

צאתכם לשלום.

 

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל

@shaharazani

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
הנשיא דונלד טראמפ.
צילום: AP
מומלצים