שתף קטע נבחר

התשה בכל החזיתות

ממשלת ישראל לא התכנסה לישיבתה השבועית זה השבוע הרביעי ברציפות ונראה שישראל נמצאת במשבר משילות עצום. מסערת אומן, לרמזור התקוע של גמזו ועד להפגנות בבלפור, ניתוח מיוחד

הקורונה שוב מרימה ראשה במדינת ישראל, אך נדמה שהגל השני אינו משפיע על חברי הממשלה אשר ממשיכים להתנהל בצורה מופקרת ולקבל או להימנע מלקבל החלטות אשר להן השפעות מהותיות על חיי היומיום של הישראלים.

 

ישראל נמצאת במשבר משילות עצום שהאחראים לו הם דווקא אלה שמתלוננים על "היעדר משילות".

ממשלת ישראל לא התכנסה לישיבתה השבועית זה השבוע הרביעי ברציפות. הישיבה האחרונה פוצצה אף היא על-ידי ראש הממשלה שכזכור בדק מי ימצמץ ראשון בסוגיית התקציב, שאף הוא הפך לבן-ערובה פוליטי. שר האוצר עקף את החלטות הממשלה דרך הכנסת והצביע בעד תוספת התקציב בת ה-11 מיליארד דולר, שהוא וראש הממשלה יוכלו להחליט לאן ינותבו. על רקע זה התפטר שאול מרידור, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר וכך מתווסף עוד תפקיד בכיר בבירוקרטיה הממשלתית לאוסף התפקידים שאינם מאוישים – מפכ"ל משטרה אשר מינויו מושהה מזה כמעט שנתיים, לאור ניסיונותיו של ראש הממשלה למנות מישהו ברוחו, פרקליט המדינה, החשב הכללי במשרד האוצר ויועץ משפטי לממשלה, מאחר ואביחי מנדלבליט אמור לסיים את תפקידו במהלך החודשים הקרובים.

 

מכסמכס ()
הרמזור שלא עובד. פרופ' גמזו

 

פרוייקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, מגיש המלצות שהדרג המדיני אינו מגבה. רק השבוע גיבשו את מדיניות הרמזור – לפיה יסומנו ערים כבטוחות או מסוכנות מבחינת רמת התפרצות הוירוס. ואולם, הדרג המדיני, מסרב לקבל הכרעות ככל הנראה מסיבות פוליטיות – רוב הערים המוגדרות כאדומות הן חרדיות וערביות. שותפיו החרדים של נתניהו כבר הגדירו את גמזו כאנטישמי ושונא חרדים ואיימו כי במידה והערים החרדיות יוכנסו לסגר, הם יפרקו את הקואליציה. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?

 

משבר אומן

סוגיית הטיסות לאומן הציבה את אכיפת או אי אכיפת מדיניות הקורונה באור שלילי ושמו ללעג את הממשלה והעומד בראשה. בעקבות לחץ החרדים, התיר נתניהו את הטיסות לאומן אולם פנה בערוצים צדדיים לנשיא אוקראינה, יהודי יש לציין, כדי לבקש שהאחרון יסגור את הגבול וימנע את כניסת הברעסלבים. נשיא אוקראינה, שמגלה קצת יותר אחריות, הגביל את מספר הנכנסים ואף הורה על בדיקה של כלל המגיעים מישראל. הברעסלבים הנעלבים ונציגי המגזר החרדי החלו לכנותו בכינוי הידוע "אנטישמי", על אף יהדותו, והאחרון לא היסס וחשף כי קיבל פניה מראש הממשלה לקבת עזרה בהגבלת הגעת הברעסלבים. חשוב להדגיש כי הגעת הברעסלבים לאומן כל שנה מהווה תוספת כלכלית חשובה לאזור עני מרוד, ועל כן דווקא נשיא אוקראינה, אשר חשוף לביקורת מבית על החלטתו, לאור הפגיעה הכלכלית הצפויה, שם את בריאות התושבים לפני הכל וראוי על כך לשבח.

במקביל, פועל שר האוצר לקיצוצי שכר במגזר הציבורי. 35 שרים בממשלת ישראל ואף אחד מהם לא קורא לדוגמה אישית ולקיצוץ בשכר השרים, או לפחות בהקטנת גודלה של הממשלה המנופחת והבזבזנית ביותר שהיתה למדינת ישראל. במדינות אחרות, ממשלות שקראו לקיצוצים כואבים בתקציב המדינה או לקיצוצי שכר במגזר הציבורי, קודם כל ויתרו על חלק משכרם. האם שמעתם על שר או חבר כנסת שעושה זאת? יאיר לפיד, צדיק קטן בסדום במקרה הזה, גייס את חבריו לסיעה ויחד הם ויתרו על העלאת שכרם (לא קיצוץ בשכר, כי אם השארתו כפי שהיה בשנה שעברה) ותרומתו למגזר השלישי. נדמה שראש הממשלה וחברי הממשלה מנסים להתיש האחד את השני ואת הציבור הישראלי.

 

מכסמכס ()
אנטישמיות? תקועים באומן

 

רוחות המחאה

 

אבל נדמה כי יש עוד מישהו שנתניהו מנסה להתיש. חוץ מהמגזר הציבורי, אותו מסרסת הממשלה, התקשורת והפרקליטות, ישנם האזרחים. חלקם כבר מובסים. רובם כבר התייאשו מהממשלה ופשוט מתעלמים מההחלטות המתקבלות, אולם חלקם ממשיכים לגלות דבקות בדבר אחד – בקריאתם לראש הממשלה להתפטר מתפקידו לאור משפטי השחיתות. מזה למעלה משלושה חודשים מתכנסים מדי שבוע אלפי אזרחים מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, בקריאה להתפטרותו. אליהם מצטרפים מדי מוצאי שבת רבבות אזרחים העומדים על גבי גשרים וברחבי צמתים לכל אורך הארץ ומצטרפים לקריאה. נתניהו ושליחיו, שר המשטרה אמיר אוחנה, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד (אשר מבין את רוח המפקד) פועלים כדי לשבור את רוחם של המפגינים ואולם אלה מגלים כוח עמידה מרשים.

 

ההפגנות מול מעון ראש הממשלה, חוצת מגזרים והקריאה בה אחת היא – על ראש הממשלה להתפטר לאור ההאשמות החריפות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בהן הוא מואשם בתיקי 1000, 2000 ו-4000. ההפגנות תורמות לתסיסה הציבורית הגוברת והביקורת על התפקוד הלקוי של ממשלת ישראל והעומד בראשה, אולם נדמה כי למרות שההפגנות עצמן תוססות, הן אינן מאיימות לעת עתה של שלטונו של נתניהו. לראש הממשלה אין כוונה להתפטר והוא פועל בכל החזיתות כדי להחליש את המחאה – הגבלות קורונה, עימותים של המשטרה עם המפגינים והגבלות משפטיות. כל אלה נוסו, אך לא הרפו את ידיהם של המפגינים ורוחם נותרה איתנה.

 

עתה עם בוא החגים, מקווה נתניהו כי רוחות המחאה יגוועו. ימים יגידו אם זה יעזור, אך מספר דברים ברורים לחלוטין – המפגינים מייצרים רוח חדשה במערכת, רוח שטרם הגיעה למערכת הפוליטית, אך אם תמשך עוד זמן מה, היא עשויה להגיע גם לשם. לא ירחק היום ופוליטיקאים יאזרו עוז להצטרף להובלת המאבק וחלק מהמפגינים יבינו שהפגנות זה טוב ונחמד אך אם אין דרישות קונקרטיות ואין תשתית פוליטית שתפעל לקידום הדרישות הללו, ויפעלו לחילול שינוי במערכת הפוליטית. ואת זה מנסה נתניהו למנוע. ימים יגידו אם יצליח.

 

נמשיך לעקוב ולעדכן.

Kobi.cohen@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד פרלמוטר מחאות החרדים
מפגינים בירושלים.
צילום: דוד פרלמוטר מחאות החרדים
מומלצים