3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AFP, EPA)
האיחוד האירופי מזהיר את סרביה וקוסובו מפני קביעת שגרירויותיהן בירושלים: "עלולה להעמיד בסכנה את הצטרפותן לאיחוד האירופי".
דובר הנציבות האירופית, פיטר סטנואמר כי "אין אף מדינה באיחוד עם שגרירות בירושלים. כל צעד דיפלומטי שעלול להעמיד בספק את העמדה המשותפת של האיחוד לגבי ירושלים - הוא מצער ומדאיג מאוד".
3 צפייה בגלריה
טראמפ מכריז על נרמול יחסי ישראל-סרביה
טראמפ מכריז על נרמול יחסי ישראל-סרביה
טראמפ מכריז על נרמול יחסי ישראל-סרביה
(צילום: AP)
ביום שישי האחרון הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הצעד הזה. הוא הודיע כי בעקבות תיווך אמריקני התחייבה סרביה להעביר את השגרירות שלה לירושלים עד יולי 2021. בנוסף הודיע טראמפ כי ישראל וקוסובו החליטו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים.
מיד לאחר הודעת טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה משלו - ובירך על ההתפתחויות הדיפלומטיות. נתניהו מסר כי מדובר ב"הישג נוסף במאמצים להביא להרחבת יחסיה הדיפלומטיים של ישראל ולהכרה בירושלים כבירת ישראל".
ההסכם בין קוסובו לסרביה, שבמסגרתו הן הסכימו כאמור גם לקדם את יחסיהן עם ישראל, הושג בתום יומיים של פגישות שקיימו אנשי ממשל טראמפ עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי.
גורמים אמריקנים אמרו כי ההסכם לא כולל נרמול פוליטי של היחסים בין המדינות. לדברי הגורמים, השיחות על הסכם שכזה הוקפאו למשך שנה אחת כדי לאפשר את יישומו בשטח של ההסכם הכלכלי.
יש לציין, ברקע הודעת האיחוד האירופי, כי ארצות הברית והאיחוד עצמו - שמכירים בעצמאות קוסובו - מפצירים בשנים האחרונות בישראל להכיר בעצמאותה. ישראל התנגדה לכך מכמה סיבות, בין היתר בשל חשש מקביעת תקדים שיהיו לו השלכות בנוגע לעצמאות הפלסטינים, ורצון להימנע מעימות עם רוסיה.