שנת הלימודים בצל הקורונה היא תקופה עתירת שימוש ברשתות ובמערכות מחשבים. התלמידים נמצאים שעות ארוכות מול המחשבים והטלפונים, משתתפים בשיעורים בווידאו ונמצאים תחת מעקב של אפליקציות ופלטפורמות. האם הילדים שלכם מוגנים מפני הסכנות?
בקבוצות מיקוד עם תלמידים נמצא שחלקם חשים מאוימים מהחדירה לפרטיותם במסגרת שיחות הווידאו, שהיו מקרים בהם שימשו הצילומים לאחר מכן לביוש (שיימינג) תלמידים על ידי אחרים, שהיו מקרים שגורמים זרים חדרו לשיעורים בווידאו של בית הספר. לא כל בתי הספר, כך מתברר, נערכו כיאות להגנה על פרטיות התלמידים ולשמירה שלא ינוצלו.
4 צפייה בגלריה
למידה מרחוק
למידה מרחוק
למידה מרחוק, יש גם סכנות
(צילום: shutterstock)
כך מתווסף החשש מלימודים מרחוק לחששות הישנים מפגיעה בילדים ברשתות החברתיות. לפי נתונים שריכזה חברת סייפהאוס, 71 אחוזים מההורים לא משגיחים על ילדיהם שמעל לגיל 14 ועל מה שהם עושים ברשתות, ו-20 אחוזים מההורים כלל לא משגיחים. אבל מתברר ש-40 אחוזים מהילדים שוחחו עם זר באינטרנט, 60 אחוזים מהילדים קיבלו אימייל מאדם זר ו-28 אחוזים דיווחו שנחשפו לפנייה בעלת אופי מיני. כרבע מבני הנוער דיווחו שנחשפו לעבירות של ביוש, השפלה, או חרם ברשת, אבל רק אחד מכל שניים דיווח עליהן. בתקופה הזו, הסכנה לכל אלה הולכת וגדלה.
אז מה עושים? לומדים מקרוב את הפרטים, מתערבים שצריך, תומכים בילדים כדי שיפיקו תועלת מהשהות המקוונת מבלי לסכן את עצמם. המדריך הזה מבוסס על מסמך שפרסמה הרשות להגנת הפרטיות בעניין הגנת פרטיות תלמידים בלמידה מרחוק ועל המלצות של מירי יודוביץ׳, מומחית להגנת סייבר ושותפה וסמנכ"לית בסייפהאוס טכנולוגיות.

מה להגיד לילדים?

גם בזמן הלימודים מרחוק אתם עלולים להיתקל בזרים, מישהו שאינו מורה ואינו תלמיד. אנשים רעים ברשת רוצים לדעת עליכם דברים, ועלולים להשתמש בזה לרעה. לכן אל תדברו עם זרים, ממש כמו שלא תעשו את זה עם זרים שפגשתם ברחוב. מערכות מחשבים רוצות לדעת עליכם דברים ועלולות להשתמש בזה כדי לשלוח פרסומות. אל תכניסו לרשת שום פרט שאינו דרוש באמת. יש לכם זכות לפרטיות גם מול בקשות של החברים שלכם, וצריך לראות שגם הבקשות של המורה הן לצורך לימודי ולא חורגות בטעות מהטווח המותר. כמו שהפרטיות שלך חשובה, כך חשובה גם הפרטיות של החברים והחברות שלך: אל תציץ, אל תקליט, אל תצלם בלי שהם יודעים ומסכימים. אל תלחץ על שום קישור, אלא אם המורה הודיעה מראש שהיא תשלח אותו.
4 צפייה בגלריה
כך שומרים על פרטיות בלימודים מקוונים
כך שומרים על פרטיות בלימודים מקוונים
כך שומרים על פרטיות בלימודים מקוונים
(מקור: הרשות להגנת הפרטיות)

מה צריך לדעת?

מערכת החינוך משתמשת בשני סוגים של מערכות: כאלה שפותחו לצורך למידה מרחוק כמו אופק, הסביבה הדיגיטלית האינטראקטיבית ללמידה של מטח, וגם מערכות מסחריות כמו זום, סקייפ, וגרסת בתי הספר של Teams של מיקרוסופט. המערכות האלה אוספות מידע על התלמידים, כולל מידע רגיש כמו פרטים אישיים, הישגים לימודיים, הרגלי הגלישה שלהם ועוד. לא תמיד ידוע מה השימוש במידע הזה, והיו מקרים של פריצה למחשבים ו"דלף מידע" שחשף פרטים אישיים של תלמידים.
לא כל בתי הספר אימצו מדיניות ששומרת באופן פעיל על פרטיות התלמידים, לא כל המורים עברו הכשרה שמכינה אותם לכללי השמירה על פרטיות התלמידים. חשיפת פרטיות תלמידים מתרחשת אפילו כשהמורה מבקש מכולם להדליק את המצלמות שלהם בזמן שיעור מקוון. היו תלמידים שחשפו בטעות מידע מביך, היו תלמידים שנפלו קורבן לביוש.
השימוש במערכות מסחריות חושף את התלמידים לסכנות בעולם שעוסק באינטנסיביות בניסיונות להפיל בפח את הגולשים ולדוג מידע רב ככל האפשר על אודותיהם. ילדים הם טרף קל למערכות האלה. האחריות לשמירה על הילדים מפני המערכות האלה רובצת על משרד החינוך.
לא צריך להניח שבית הספר מודע לכל הסכנות ופועל על פי כל ההנחיות. כך למשל דרישה חד-משמעית ובלתי מתחשבת מהתלמידים לפתוח מצלמות, ובעיקר אם נעשה בהן שימוש לצורך ביוש, עלולה להוות עבירה על החוק למניעת הטרדה מינית (פרסום או העברת צילום/סרטון אינטימי של אדם ללא הסכמתו ברשתות חברתיות). בית הספר צריך לבחור מערכות ששומרות על הפרטיות בצורה מרבית ולוודא שיש אישור של משרד החינוך לשימוש בהן. הוא צריך להימנע משימוש בגרסאות חינמיות של המערכות, שנגועות בפרסומות ולעיתים סכנות. הוא צריך לסנן מהקבוצות כל אדם שאינו תלמיד בכיתה. הוא צריך לחסום את האפשרות להקליט את השיעורים על ידי התלמידים. את הקישורים לשיעורים צריך לשלוח בהודעות אישיות ולהודיע מראש על כך.
4 צפייה בגלריה
מערכת אופק
מערכת אופק
מערכת אופק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

מה אפשר לעשות?

  • לוודא כי כל הטלפונים, הטאבלטים והמחשבים בבית מעודכנים בגרסאות האחרונות של כל המערכות, שכן אלה מכילות הגנות מפני פריצות. יש לוודא שמופעלת בכולם תוכנות אבטחה.
  • לוודא עם הילדים שקבעו סיסמאות חזקות ושונות לכל המערכות. לעבור איתם ביחד על הגדרות הפרטיות של האפליקציות ולבטל כל תכונה שאינה נחוצה ועלולה לחשוף פרטים שלהם. בהרבה מקרים ברירות המחדל מביאות לחשיפה מסוכנת.
  • לוודא שה-WiFi הביתי מוצפן תחת סיסמה חזקה, ולא פועל לפי ברירות המחדל, שכן אלה מקלות על האקרים לחדור אליו.
  • לשקול להפעיל אפליקציה, שמתריעה אם הילדים נקלעו למצב מסוכן. אפליקציות כאלה פועלות רק בסמארטפונים.
  • למקם את המחשב בבית במקום מרכזי, כך שהילדים יידעו שהוא תמיד עם המשפחה ומישהו שם עין מדי פעם.
  • לבדוק ולוודא שהרקע מאחורי הילדים ניטרלי, ואינו מסגיר מידע על בני הבית, על חפצי הבית או כל מידע שלא תרצו שייחשף לאחרים. גם העלאת מסך וירטואלי עם צילום של חוף ים באקפולקו לא מבטיחה שהצילום האמיתי שמאחוריה לא ייחשף.
  • להרגיל את הילדים לוודא שהם מכירים את כל המשתתפים בכל קבוצה שהם לוקחים בה חלק, ולהתריע אם מישהו זר הסתנן פנימה
  • ללמד את הילדים לכסות את המצלמה באמצעות כיסוי או מדבקה בכל עת שלא נדרש צילום וידאו. כן, גם את מצלמת הסלפי. יש תוכנות זדוניות, שעלולות להשתלט על המצלמה מרחוק גם כשלא הפעלתם אותה, וכך לחדור לביתכם.
4 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק
(צילום: אתי נוריאל)
מירי יודוביץ' מוסיפה: "חלק מהילדים נמצאים לפחות חלק מהשבוע בבית ללא השגחת ההורים והם חשופים לפריצות למכשירים הניידים ולמחשבים. מדובר בסיכון גבוה, בסופו של דבר, בעיקר מבחינה נפשית. זו עלולה להיות לחיצה קטנה על קישור מזמין בוואטסאפ, או שיתוף של סרטון יחיד בטיקטוק, שיקנו להאקרים את ההזדמנות להשתלט על המחשב או הנייד ולהיחשף לכל התוכן הפרטי. כמו שמדגישים את חשיבות אי-פתיחת דלת הבית לזרים, כך חשוב להסב את תשומת הלב לכל המכשירים האלקטרוניים. בעוד כמה שנים, כל מידע על אודות כל אדם יהווה את הזהות הדיגיטלית והפיזית שלו, כך שיש לבחור בקפידה את מה שאנחנו מעלים לכל אחת מהרשתות החברתיות, בידיעה שזה עלול להיות בעוכרינו".
הרשות להגנת הפרטיות הקימה "קו חם" לסיוע במתן פתרונות בתחומי פרטיות, וצוות הרשות זמין בכל עת למתן פתרונות בנושאי פרטיות ועיצוב פתרונות תומכי פרטיות בכל נושא הרלוונטי לפעילות החירום בעת הזו.