רק שנתיים נדרשו לסוני בשביל למצב את עצמה כאחת היצרניות המובילות של אוזניות עם ביטול רעשים אקטיבי. ה-MDR-1000X שהופיעו ב-2016 קראו תיגר על השחקנית הדומיננטית בשוק, Bose; ה-1000XM2 הגיעו שנה אחר כך והבהירו שהדגם הראשון לא היה הברקה חד-פעמית, וה-M3 שהושקו ב-2018 רק שיפרו את המצב.
3 צפייה בגלריה
סוני WH-1000XM4
סוני WH-1000XM4
זירה תחרותית. סוני WH-1000XM4
(צילום: סוני)
בשנתיים שעברו מאז קמו לאוזניות האלה הרבה מתחרים חדשים, חלקם מצוינים. השמועות גורסות כי בקרוב גם אפל תיכנס לזירה, עם אוזניות מבטלות-רעשים גדולות במיתוג שלה (ולא של חברת ביטס שאותה רכשה ב-2014). אז אחרי המתנה של שנתיים, סוני החליטה שהגיע הזמן לחדש. קצת.
אם אתם רוצים שכולם יידעו שיש לכם את הדגם הכי חדש של מוצר כזה או אחר, צפויה לכם אכזבה - ה-M4 נראות במבט ראשון ממש כמו M3. אותם כפתורים באותם מקומות, אותה מסגרת מסביב למיקרופון, אותה רצועה. אפילו חיי סוללה הסוללה לא השתנו - הם עדיין עומדים על 30 שעות.

הורדתם את האוזניות? המוזיקה תעצור

אבל כל זה נכון אם מסתכלים על האוזניות מהצד. כששמים אותן על הראש, יש שיפור בהשוואה לדור הקודם. הרצועה מרגישה נוחה יותר, הכריות רכות יותר בצורה מורגשת ובאופן מפתיע לא רציתי למות אחרי הליכה של חצי שעה באמצע יום חם של סוף אוגוסט. כן, האוזניים הזיעו, אבל לא כמו עם כמה מהדגמים המתחרים. זה עדיין לא סוג האוזניות המושלם לקיץ הישראלי, אבל אם אתם מייעדים אותן בעיקר לשימוש ביתי או משרדי, הן יהיו מעולות גם לגיחות קצרות החוצה.
שינוי נוסף שאי אפשר לראות במבט מהצד הוא חיישן שנמצא בתוך אחת האוזניות, שמטרתו לזהות את הורדתן מהראש. המנגנון הזה עובד כמו שצריך, והאוזניות אכן מפסיקות לנגן פחות משנייה אחרי שמורידים אותן. שימו אותן חזרה על הראש, והן ימשיכו לנגן.
3 צפייה בגלריה
סוני WH-1000XM4
סוני WH-1000XM4
חיישן חדש מזהה שהורדתם את האוזניות
(צילום: סוני)
עוד טכנולוגיה חדשה שהוכנסה ל-M4 היא זיהוי אוטומטי של דיבור. אחרי שתלמדו את האוזניות לזהות את הקול שלכם, הן יוכלו להפסיק את המוזיקה כשאתם מתחילים לדבר ולחזור לנגן אחרי שתיקה של כחצי דקה. תיאורטית, הרעיון הגיוני. מעשית, זה מאוד תלוי בתסריטי השימוש שלכם.
מטיילים עם הכלב ורוצים לפנות אליו כמה פעמים במהלך הטיול? רגילים להביע פליאה בקול רם? פשוט מרגישים דחף בלתי-נשלט להגיד לעצמכם משהו לפעמים? כדאי לכם להיכנס לאפליקציה של האוזניות ולכבות את המנגנון הזה - אחרת המוזיקה תפסיק שוב ושוב מבלי שהתכוונתם. מנגנון שממנו נהניתי הרבה יותר החל את דרכו בדור הקודם של ה-1000X - היכולת להוריד את עוצמת הצליל למינימום באמצעות כיסוי האוזניה הימנית עם כף היד. זה שימושי הרבה יותר להפסקות מוזיקה קצרות, לצורך שיחה או ניסיון לשמוע מה קורה סביבכם.
המנגנון הזה חשוב במיוחד בהינתן ביטול הרעשים הפנטסטי שהאוזניות מספקות. זה לא שיפור מהותי במיוחד מהדור הקודם, אבל ה-M3 גם ככה היו מהאוזניות האיכותיות ביותר בתחום הזה. בסביבה משרדית כמעט ואין הבדל בין שני הדורות, וברחוב ההבדל הוא די מינורי.
סוני 1000XM4
סוני כן מציעים לכם להתאים את ביטול הרעשים לסביבה שבה אתם נמצאים כל הזמן, באמצעות היישום של האוזניות. אם תתנו לו גישה לשירותי המיקום של הטלפון, הוא ינסה להבין מה העדפת ביטול הרעשים שלכם במקומות ספציפיים ולבצע את השינוי בצורה אוטומטית. הכוונה, למשל, לביטול רעשים יותר חזק ברחוב מאשר במשרד, ורמת סינון שונה לתחנת רכבת כדי שתוכלו לשמוע שיש כריזה. סוני גם מבטיחה שמידע המיקום לא עוזב את הטלפון שלכם, ולא נשלח כלל לשרתיה. זה נחמד אם אתם באמת מהאנשים שמשנים את רמת הסינון. החידוש הטכנולוגי המבורך ביותר ב-1000XM4 הוא גם הזה שעובד בצורה הכי פחות עקבית, אבל קשה להאשים בכך את סוני. טכנולוגיית Multipoint, המאפשרת להתחבר לכמה מכשירים בו זמנית באמצעות בלוטות', היא חלק מהתקן הזה כבר עשר שנים. למה לא כל אוזניית בלוטות' תומכת ביכולת הזו? כי לממש אותה הזו בצורה טובה ואמינה זו משימה קשה.

שיפור באיכות השיחה

ב-1000XM3 אפשרה סוני להתחבר למכשיר אחד (מחשב, נגיד) לצורך מוזיקה ולמכשיר אחר (טלפון, למשל) לצורך שיחות. בדור הנוכחי, תיאורטית, אתם פשוט יכולים להתחבר לשני מקורות בו זמנית, והאוזניות כבר יידעו מי מהם לתעדף. מקשיבים למוזיקה בטלפון ומישהו מתקשר אליכם בסקייפ במחשב? האוזניות אמורות לתעדף את המחשב. מזרימים צליל מסרטון יוטיוב במחשב ומקבלים שיחת טלפון? גם כאן, השינוי אמור להיות אוטומטי.
רק שזה לא תמיד עובד. כשניסיתי לחבר אייפון ומחשב של לנובו בו זמנית, זה פשוט לא עבד. האייפון השתלט כל הזמן על החיבור, וכל ניסיון לנגן משהו דרך המחשב כשל. אנדרואיד ואותו מחשב? עבד כמו שצריך. אייפון ומחשב PC אחר? גם עבד כמו שצריך. ובכל המקרים האלה צריך לסייג ולומר שגם אם החיבור הכפול עובד היטב, יש לפעמים באגים ובעיות בהחלפה בין המקורות.
אגב שיחות - יש שיפור ניכר מהדור הקודם לדור הזה באיכות השיחות ב-M4. בהשוואה ישירה הקול שלי נשמע יותר טבעי, ורעשי הרקע הפריעו פחות.
3 צפייה בגלריה
סוני WH-1000XM4
סוני WH-1000XM4
אפשר להתאים את רמת ביטול הרעשים לסביבה
(צילום: סוני)
ומה עם הצליל עצמו? בכל זאת מדובר באוזניות. אז מצד אחד, אין כאן בשורה חדשה. מצד שני, זה לא בהכרח רע. ה-M3 הגיעו עם צליל כיפי, אפילו אם הבסים שלהן היו קצת מוגזם לפעמים. ב-M4 החוויה דומה מאוד - אלה עדיין אוזניות שנשמעות טוב, עם העדפה ברורה לצלילים נמוכים. אני ממליץ מאוד להוריד את היישום שלהן ולשחק עם האקוולייזר. במצבן הטבעי, יחד עם ביטול רעשים מלא, הבס לפעמים העיק מרוב העוצמה, ומצאתי את עצמי מנמיך אותו.

לבטל את דחיסת הצליל

אחד החידושים מאחורי הקלעים כאן היא טכנולוגיה של סוני בשם DSEE Extreme. בתיאוריה, זה אומר שהאוזניות לוקחות את הצליל הדחוס שמגיע אליהן, ומנחשות תוך שימוש בבינה מלאכותית מה היה בטווח התדרים שהועלמו בזמן הדחיסה. מעשית, מצאתי שהטכנולוגיה הזו הייתה לא מורגשת בכלל כשהחומרים שנוגנו היו גם ככה באיכות גבוהה, אפילו שאיכות השידור בין הטלפון לאוזניות הייתה פחות-מאופטימלית. עם חומר פחות איכותי, אבל חיבור יותר טוב בין הטלפון לאוזניות, ההבדל היה ניכר יותר, אבל אני לא בטוח שאני אוהב אותו. משהו בו נשמע לי מוזר.
כשאני מדבר על איכות השידור, הכוונה היא לכך שהאוזניות אמנם מתקשרות עם המכשירים אליהם הן מתחברות דרך בלוטות', אבל הקידוד שאחראי על העברת הצליל משתנה ממכשיר למכשיר. הקידוד הכי טוב בו האוזניות האלה תומכות הוא LDAC, שאינו זמין באייפון אבל כן נתמך ברוב מכשירי אנדרואיד מהשנים האחרונות. עד כמה זה מורגש? התשובה מאוד אינדיווידואלית. יש אנשים שירגישו בהבדל, אבל רבים אחרים לא יבחינו בו בכלל.
ה-1000XM4 אינן קפיצת מדרגה בהשוואה לדור הקודם, אבל אין בכך פגם. סוני לקחה אוזניות מבטלות-רעשים שהיו בין הטובות בשוק, ושיפרה אותן במגוון רחב של דרכים - החל מהנוחות ועד לכל היכולות הטכנולוגיות החדשות שהוכנסו לתוכן. החבילה הכוללת שהן מציגות היא מהטובות ביותר בשוק כיום, וזה כבר הישג - התחרות שיש להן קשה הרבה יותר מזו שהייתה לפני שנתיים.
מחיר: 1,590 שקלים