נראה שחלף זמן מאז ימי הסגר, אולם ישנם דברים שאי אפשר לשכוח. ימי הקורונה הזכירו לנו מחד מהי ערבות הדדית ומאידך הבדילו בינינו לבין הגיל השלישי, המוגדר כקבוצת סיכון, שכזכור לא יכלו לצאת מהבתים, ולא לקבל ביקורים.
כדי לא להותיר אותם לבד, "האגודה לתרבות הדיור" ביחד עם עיריית באר שבע, פנו לתושבי העיר בבקשה לקחת חלק במיזם "אמץ שכן".
במסגרת הפרויקט איתרו התושבים המתנדבים, דיירים שאינם יוצאים מביתם, ודאגו להתקנת לוח מחיק במבואה של הבניין בו הם גרים.

5 צפייה בגלריה
אישה צעירה מושיטה חד לאדם מבוגר
אישה צעירה מושיטה חד לאדם מבוגר
(צילום: ליזי שאנן)

התושבים המתנדבים ביקשו מאותם דיירים שכל בוקר יסמנו וי בלוח כדי לוודא שהם בריאים. כמו כן התושבים המתנדבים התקשרו בכל יום לדייר שנמצא בקבוצת הסיכון ושאלו לשלומו. מטרת המיזם היא לסייע לשכנים, הזקוקים לעזרה פיזית ונפשית במיוחד בימי הריחוק חברתי.
אלין חביב, ועד בית מרחוב הצבי בבאר שבע, לקחה את הפרויקט צעד אחד קדימה והובילה את הרעיון: "בבניין שבו אני מתגוררת גרה שכנה מבוגרת בת כ-75 בקומה הרביעית. החלטתי לדאוג לה בכל תקופה הקורונה בעזרה בקניות עד הדלת או בליווי להליכות בימים שהיה מותר לצאת עד 100 מטר מהבית. אני מתקשרת אליה 3 פעמים ביום ושואלת לשלומה.

5 צפייה בגלריה
שכנות שמאמצות שכנות
שכנות שמאמצות שכנות
"אני מתקשרת שלוש פעמים ביום ושואלת לשלומה". אלין חביב
באחד הימים היא הייתה צריכה לעבור ניתוח ודאגתי להיות בקשר עם המרפאה התורנית שתשלח לה את המסמכים וכל מה שדרוש. אחרי ששמעתי על המקרה בו מצאו אדם שנפטר בדירתו ואף אחד לא ידע על כך כמה ימים, החלטתי לדבר עם כל החברות שלי על הפרויקט.
כל חברה לקחה שכן שהיא דואגת לו ואני בנוסף לשכנה מדברת טלפונית עם עוד שני אנשים. גם אחרי שמשבר הקורונה יסתיים, אני אמשיך להיות בקשר עם השכנה ולדאוג לה. הייתי שמחה לארגן גם מפגש פנים מול פנים בין השכנים של כל מי שמשתתף בפרויקט כשיימצא פתרון לקורונה", מסכמת חביב.
5 צפייה בגלריה
שכנות שמאמצות שכנות
שכנות שמאמצות שכנות
הודעה המזמינה להשתתף במבצע

שלי מרגי ועקנין, המתגוררת במשה שרת בבאר שבע, משתתפת גם היא במיזם: "אני פעילה ויזמית חברתית כבר שנים. אני פועלת למען אוכלוסייה מוחלשת ואימצתי שלושה שכנים מהבניין. גם בתקופת המלחמות והאזעקות שמרתי עליהם ודאגתי שהם ירדו למקלטים.

5 צפייה בגלריה
שכנות שמאמצות שכנות
שכנות שמאמצות שכנות
"אני תמיד שומרת על קשר עם השכנים ובאה להגיד שלום. הם מאוד שמחים ומתרגשים מזה". שלי מרגי ועקנין
בבניין שלנו יש דיירת ספציפית שאני עוזרת לה בהבאת אוכל, במיוחד בתקופת הסגר. אני תמיד שומרת על קשר עם השכנים ובאה להגיד שלום. הם מאוד שמחים ומתרגשים מזה. החברה אצלי זה בדם ובלב. הנושאים האלה בוערים בי ואני רגישה אליהם, במיוחד בפן של האוכלוסיות המוחלשות.
כמובן שגם מבחינתי תקופת הקורונה לא פשוטה גם בנושא הכלכלי, אבל חשוב לי לסייע לאנשים האלה. בנוסף אני מחלקת בימי שישי לחם למשפחות נזקקות. אני מקבלת פניות ומנסה לעזור למי שזקוק וזה בזכות התושבים והספקים בעיר באר שבע שמתגייסים לכך", מסבירה וקנין.
5 צפייה בגלריה
שכנות שמאמצות שכנות
שכנות שמאמצות שכנות
שכנות שמאמצות שכנות

מוטי גופר, מנהל סניף האגודה לתרבות הדיור בבאר שבע מסכם: "במסגרת הפרויקט, פנינו לוועדי בתים כדי שיסייעו לנו באיתור הדיירים הבודדים, ושיהיו איתם בקשר יומי. כאשר הקשר הוא דרך אחד הדיירים או דרך הסניף. אנו קוראים לדיירים ולוועדים נוספים עם רצון של נתינה, להשתתף בפרויקט שהינו חשוב מאוד, במיוחד בתקופת הקורונה".