שתף קטע נבחר

יפה ושונה תהא השנה בנדל״ן

בכל שנה, באופן מסורתי, כולם שבים לעיר הגדולה עם תום הלייבור דיי אבל נראה שהשנה, רבים עדיין ממאנים לשוב לתפוח הגדול. האם נתוני דו״ח הנדל״ן האחרונים מספרים סיפור אחר? ניתוח מיוחד

כבכל שנה, הימים האלו, רגע לפני חגי תשרי, ממלאים אותנו התרגשות וציפייה לקראת השנה החדשה. רק שהשנה, אנחנו עדיין מעכלים את מאורעות השנה החולפת, שנה עם הרבה דיבור על קורונה ומעט לחיים עם קורונה בחברותא.

 

השבועות האחרונים הביאו איתם אתגרים חדשים. אחרי שהורים רבים בניו יורק נשמנו לרווחה לקראת סיום החופש הגדול, או יותר נכון, הענק שהחל במרץ, בציפייה גדולה לפתיחת בתי הספר, כבר מיהרו להודיע על דחיית הלימודים, אבל נתוני אופטימיות לקראת השנה החדשה בכל זאת ביצבצו. רגע לפני שנפרדנו מחודשי מהקיץ, נתוני חתימות חוזי נדל״ן המגורים של אוגוסט התפרסמו והציגו תמונה עם צבעים בהירים יותר. חודש אוגוסט הסתיים עם 1300 חוזים חתומים במנהטן ובברוקלין. ושוב, 94 אחוזים מתוך החוזים האלו הם מתחת ל-3 מיליון דולר. המספרים - פלוס מידע פנימי - נותנים מצב על סוג הרוכשים. 1221 דירות לערך נרכשו כדירות מגורים מרכזיות, להבדיל מהשקעה או מגורים משניים. רגע לפני השנה החדשה שלנו, המקומיים חוזרים ומתמקמים, בזמן שהמשקיעים מחכים בסבלנות על הגדר, עם היד קרוב לדופק, מקשיבים בשקט לפעימות רחשי העיר והתפתחויותיה.

 

 

אפשר שהשנה הקרובה תהיה מתוקה כמו דבש, מה שבטוח וללא ספק, היא מגיעה עלינו עם טעם שונה בפה . אם עד כה, באופן מסורתי, שהות הניו יורקרים בהמפטונס הסתיימה בלייבור דיי, ככל הנראה היא תתארך כעת לפחות עד לתנקס גיבינג. לא מדובר פה על מזג האוויר קיצי,או על גלובל וארמינג, אלא על הביקוש והכמות של ההשכרות וקניות מחוץ לעיר שיוצרת דראמה מרתקת ב ״סיפור הקיץ שלא נגמר״.

 

כמו הכסף, גם הנדל״ן לא ישן. הוא זמני ובנתיים מחליף לוקיישן גם כשמדובר בהשכרות הכי גדולות. השכרה של נכס ב- 300 אלף דולר התבצעה מחודשי ספטמבר עד דצמבר בהמפטונס לדוגמא; במקום סתיו במגדל בעיר, קיץ על החוף בנובמבר הוא מסתבר הטרנד. גם באפסטייט ניו יורק, בקיץ התבצעו עסקאות און ואוף מרקט במחירים שוברי שיאים. הביקוש שבדרך כלל יוצא לדרך עם בוא הסתיו ונשירת העלים הכתמתמים, החל כבר באביב ונמשך בטירוף עונתי אופנתי דרך הקיץ לסתיו הקרב ובא.

 

תקווה לנדל״ן המשרדי

 

בניו יורק למרות שיש הסברו וחזו מגמת ירידה וסיבה לדאגה, אמונה של ענק אחד יכולה לשנות טרנד. באוגוסט, חברת פייסבוק הודיעה שהשכירה את בניין הדואר המפורסם והוותיק בין 107 השנים שממוקם מול מאדיסון סקוור גארדן במידטאון ובו 730,000 סקוור פוט. הבניין המרשים ישמש לחברה בתור משרד חדש ופיזי, בנוסף, יש לציין, לבית משרדים יוקרתי בן מיליון וחצי סקואר פוט שכבר משכירה הרשת החברתית ממש מעבר לפינה, בהאדסון יארד. מישהו אמר ווירטיאול אופיס?

 

מאוד מעניין למצוא את החברה הבולטת ביותר אונליין, הוירטואלית מספר אחת, פייסבוק, מראה לנו -בדיוק בזמנים משונים אלו-אמון בחיים מחוץ לענן. היא מראה לא רק אמונה אלא עובדה. לפי ההשקעה הגדולה הנוספת שלהם בעיר יש וידויי הריגה על חיותו וקיומו של הערך המוסף של מקום ומיקום פיזי נדל״ני.

 

 

האם הליוויתנים הגדולים מתמקמים אסטרטגית בשטח מתוך ראייה לטווח אורך ומבינים שמשרדים פיזיים הם אכן עדיין רלוונטים גם לנורמל החדש? אמרנו קונים, אז מלך הקניות שכרגע גם שולט. לא שולט רק בקניות שלנו אונליין, אלא גם ברכישות הנדל״ן, וזו מגמה שבהחלט שווה התייחסות. מר ג׳ף בזוס, גם הוא, בימי קורונה, בסוף יוני השנה, חתם על עוד מיליון סקוור פוט להשכרה מסחרית בעיר, הפעם מחסנים פיזים בקווינס. בינתיים, מעבר לגשר, במנהטן, הבניינים מתחילים לאט לאט לפתוח את האמנטי ספייס שלהם, וישנה התעוררות גדולה מצד שוכרים שבנתיים חזרו אל העיר ובוחנים הזדמנויות.

 

בעלי דירות מציעים הטבות בתקווה למשוך שוכרים לכיוונם. חברת ׳רילייטד׳ לדוגמא, מציעה חודשיים או שלושה חינם בכמה מביניניה; ועדיין, ניתן להבחין במגמת אמון של התעניינות מחודשת בנדל״ן במנהטן והאטרקציות הנדל״ניות מכלל הכיוונים.

 

המספרים שאיתם נסגור את השנה העברית שלנו בכל זאת מצליחים לספק תקווה עם קמצוץ של זהירות. דו״ח החוזים החתומים של חודש אוגוסט מציג ירידה של 14 אחוזים לעומת אוגוסט אשתקד, אך עליה של 25 אחוזים מאז חודש יולי. בנוסף, למרות שההיצע עלה ב- 29 אחוזים מאז השנה שעברה עדיין מחיר הקנייה המידיין עלה והוא ב- 3.5 אחוזים גבוה יותר מבשנה שעברה. גם המחיר לסקאור פוט עלה בכ- 5.4 אחוזים מאוגוסט אשתקד.

 

אז מה כל זה אומר לנו? המספרים מעידים שמסביב כמובן ישנו עדיין חשש ומשנה זהירות, אך בו בזמן ישנה התאוששות והתעוררות ביחס לחודש קודם, וגם אפילו לעומת שנה שעברה.

 

ניתן להריח את תחושת הבטחון הכללית, ולא רק ממר זקרברג. הקונים המקומיים מתחילים להאיץ פעילות והאינדיקציה לכך איננה רק במחירים, אלא גם בפעילותם. כשבוחנים את סגמנט מכירת הדירות תחת זכוכית המגדלת ולפי אזורים, אנחנו יכולים לזהות מגמה חיובית בשכונות שרק לפני כמה חודשים עוד היו בסימן שאלה. שכונת האפר ווסט סייד, למשל, שזכתה לפרסום שלילי בזמן האחרון, עם הרבה מאוד פקפוק מה יעלה בעתידה. למרות הכל, באוגוסט נרשמו עסקאות בכמות כפולה לעומת אוגוסט אשתקד. גם בשכונת האפר איסט סייד אנחנו מזהים עליה בכמות החוזים שנחתמו בהשוואה לאותו החודש בשנה שעברה.

 

יש כמובן את אלו שישארו בהמפטונס על החוף ויש את מי שישארו בפירפריה ויעבדו מהבית, יהנו מהמרחבים, יקנו, ישכרו מחוץ לעיר, ויתנהלו בזהירות בנוגע לנדל״ן בעיר הגדולה, ועדיין, מי שעם היד על הדופק, ועיניו על המדדים, מרגיש כבר שהדופק אט אט חוזר לאזור דופק במנוחה. מי שנמצא וחי בג’ונגל הבטון מרגיש אותו מתחמם תחת רגליו וחוזר לצפיפות המוכרת עם האנרגיה והקצב הייחודיים לג’ונגל הבטון שלנו.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ניו יורק טיימס סקוור נגיף קורונה
צילום: AFP
מומלצים