שתף קטע נבחר

בדרך לאין מוצא

קבלת ההחלטות במשבר הקורונה מעידה על משבר המנהיגות החריף בו נמצאת מדינת ישראל. טור דעה מיוחד

וירוס הקורונה ממשיך להלום בישראל ולדאבוננו, הפכה המדינה למובילה העולמית באחוזי ההידבקות ביחד לגודל האוכלוסייה. המספרים מבהילים – ביום שלישי האחרון נשבר שיא החולים המאומתים עם 3,506 נדבקים חדשים. בחודש אוגוסט נרשמו 416 מקרי מוות מהנגיף, פי שתיים מאשר בחודש אפריל, שהיה חודש השיא הקודם בתמותה. תוכניות עבודה יש ויש אך פרוייקטור הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, ניצב חסר אונים אל מול התנהלות הפוליטיקאים, ונתניהו בראשם.

 

נתניהו הנו פוליטיקאי ואיש שיווק מחונן, אולם משבר הקורונה מרמז כי דרך קבלת ההחלטות שלו מונעת משיקולים אישיים ותו לא. וירוס, קשה יותר לשליטה מאשר אנשים ובעוד שבביצה הפוליטית של מדינת ישראל, נתניהו שולט ללא עוררין, וירוס הקורונה דורש קביעה ואכיפה של מדיניות, ופה אפעס טמונה הבעיה.

 

קבלת ההחלטות במשבר הקורונה מעידה על משבר המנהיגות החריף בו נמצאת מדינת ישראל. העדות הטובה לכך נמצאת במסיבות העיתונאים התכופות שהחל לקיים שוב ראש הממשלה, בהן לא רק שהוא לא מעניק אינפורמציה חיונית לאזרחי ישראל, אלא ההיפך – זורע פחד ובלבול בקרבם, תוך התקרבנות והשתלחות בכל יריביו. ניצול ציני של המצב אינו פתרון לבעיה, אך האם נתניהו מחפש את הפתרון עבור מדינת ישראל?

 

כבר כתבתי כאן בעבר על הסיבות לאובדן האמון בממשלה ובמדיניות, אולם הדבר המדהים הוא שמי שמעודד את אובדן האמון הזה במחדל ובמעשה, הנו האדם העומד בראש המערכת. המשק קורס, הציבור מבולבל ומחפש תשובות ומי אשמים במצב? הפקידים (אשר מרבים להתפטר לאחרונה), הפרקליטות והמשטרה (וכך גילינו כי יעקוב אבו אל-קיעאן, המורה הבדואי מאום-חיראן, אכן לא היה מחבל ונורה, כך נראה שניסו לרמוז, פשוט כי הפרקליטות רדפה את נתניהו), הציבור (שהפסיק לקחת ברצינות את המגבלות לאור דרך קבלת ההחלטות השערורייתית של ראש הממשלה) וכמובן ראשי מפלגות האופוזיציה (אשר מבקרים את הממשלה ובכך מביכים את נתניהו). כולם אשמים, חוץ מהאדם שעומד בראש המדינה.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ (צילום: אבי כהן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ(צילום: אבי כהן)

 

העדות הטובה ביותר לכך שקבלת ההחלטות של ראש הממשלה מונעת משיקולים אישיים ותו לו היא קבלת ההחלטות וטיפול בכל מה שקשור למגזר החרדי. המגזר החרדי והמגזר הערבי מובילים במספר הנדבקים בוירוס ביחס לגודל האוכולסייה. מרבית הישובים הנכללים ברשימת 40 הישובים ה"אדומים", הנם חרדים וערבים. הסיבות הן די ברורות – ישובים אלו סובלים מצפיפות אוכלוסין גבוהה יותר ואכיפה חלשה יותר של מדיניות הקורונה, חלקה בגלל זלזול של רבנים ומנהיגי קהילות בהחיות. על-פי המלצות הפרוייקטור, ולאור קבלת ההמלצות בקבינט הקורונה שהתכנס סופסוף, ישובים אדומים אמורים להכנס לסגר מוחלט. ארבעה ראשי ערים חרדיות, הודיעו רשמית כי לא יאכפו סגר וראשי המפלגות החרדיות איימו על נתניהו כי הדבר יוביל משבר קואליציוני.

נתניהו, אשר דואג לאינטרסים של שותפיו החרדים יותר מכל, בחר להתעלם מהמלצות הפרוייקרטור, לאחר שכבר אושרו בקבינט הקורונה, והורה על שינוי המדיניות. לא היתה זו הפעם הראשונה שהוא עשה כן.

 

לפני שבועיים קמה צעקה בקרב הברעסלבים. אותם חסידים אשר כל שנה נוסעים לאומן שבאוקראינה, על-מנת לחגוג את ראש השנה ליד קבר הרבי נחמן. לאור מגבלות הקורונה, היה חשש בקרבם כי לא יוכלו לטוס וגם שאם יוכלו לטוס, יעצרו באומן. מיד קמה צעקה גדולה מצד החרדים והפלא ופלא, גבולות ישראל נפתחו ובכך גדל הסיכוי והסיכון שישראלים יפיצו את הוירוס במדינות זות או יחזרו עם הוירוס ויגדילו את מספר הנדבקים בארץ. בכל מקרה מדובר בהגדלת הסיכוי להפצת הוירוס.

 

קשה לייחס לראש הממשלה טיפשות. על-כן סביר להניח כי מערך השיקולים שלו הפך להיות אישי לחלוטין. מאחר ואין לו כוונה לוותר על שותפיו החרדים, שהם שותפיו הנאמנים ביותר, נראה שהוא מוכן לתת יד להפצת הוירוס בעיקר בקרב קהל בוחריהם, דבר שבוודאי יגביל את מספר המתים. האם מספר המתים הוא שיוביל את ראשי הציבור החרדי לדרוש שינוי מדיניות ועזרה באכיפה של מדיניות? בכל מקרה, לנתניהו אסור לחכות לדבר שכזה, אולם כשמדובר בבני בריתו, נתניהו מוכן גם להקריב ככל הנראה את בריאות הציבור.

 

נמשיך לעקוב ולעדכן

Kobi.cohen@gmail.com

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הכנסת
בדרך לאין מוצא
צילום: דוברות הכנסת
מומלצים