בשיתוף רקיט בנקיזר
חום אצל ילדים, ובייחוד אצל תינוקות, הוא תמיד סימן לדאגה. אך בחודשים האחרונים, עם התפשטות נגיף הקורונה, כל עלייה קטנה בחום הגוף מדאיגה אותנו הרבה יותר. האם יכול להיות שהילד חלה בקורונה? מה עושים? האם לקחת אותו לבדיקה או למיון?
"הקורונה היא מחלה שהתחלואה בה בילדים היא מזרעית", מרגיעה ד"ר עדי קליין, רופאת ילדים ויו"ר חיפ"ק (החברה ישראלית לפדיאטריה קלינית). "חשוב לציין שעדיין רב הנסתר על הגלוי. אין מספיק אינפורמציה ולא יודעים כמה ילדים חלו. התחלואה העיקרית היא במבוגרים, ומרבית המשאבים מכוונים לטיפול בהם. ישנם כמה מאמרים גדולים על תחלואת ילדים, שמציינים שאמנם יש הדבקה בילדים ותינוקות, אבל התחלואה היא נמוכה".

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)


עד כמה ילדים הם מדבקים?
"הדעות הן לכאן ולכאן. יש מחקרים שמראים שילדים מדבקים מאוד ומחקרים אחרים שטוענים שאחוז ההדבקה הוא נמוך מהמצופה. אנחנו יודעים שיש אנשים וילדים שהם מאוד מדבקים ויש אחרים שהם הרבה פחות מדבקים, זה תלוי האדם עצמו. אי אפשר לעשות הכללה. הדעה הרווחת היום היא שתחלואה בילדים היא פחותה מאשר בשאר האוכלוסייה".
ד"ר קליין מזכירה שאמנם הקורונה מאוד מדאיגה את ההורים בימים אלו, אבל חשוב לזכור שילדים ממשיכים לחלות במחלות אחרות שלא קשורות לקורונה. "רוב התינוקות והילדים שיש להם חום, חולים היום במחלות זיהומיות אחרות, ולא בהכרח בקורונה. לפי הוראות משרד הבריאות כל מי שיש לו חום או סימפטומים של מחלה זיהומית מומלץ שיישאר בבידוד כי יש סיכוי שהוא נושא קורונה. אמנם התחלואה בקורונה פחות משמעותית, אך הוא יכול להדביק אנשים בסיכון", היא אמרה.
באלו אמצעים עליי לנקוט כשלילד יש חום?
"ברפואת ילדים החלוקה היא לפי קבוצות גיל. דין ילד בן שנה הוא לא דין תינוק בן שבוע. ההנחיה היא שתינוקות מגיל שלושה חודשים ואילך - החום אצלם מבטא מחלה זיהומית שיכולה להיות וירלית כמו קורונה או כל וירוס אחר, ויכולה להיות חיידקית. הטיפול הוא לא בחום. למעשה, החום הוא דבר טוב, הוא מעיד שמערכת החיסון מזהה שיש מזהם. הטיפול הוא בילד ובמצבו הכללי. צריך לבחון איך הוא מתנהג, איך הוא שותה ומה הסימפטומים הנלווים".
רבים מההורים חוששים בחודשים האחרונים לקחת את הילד או התינוק החולה לבדיקה או לחדר מיון, ומתחבטים בשאלה האם עדיף לטפל בו בבית. ד"ר קליין מציינת ארבעה סימפטומים עיקריים, שמחייבים לגשת באופן מיידי להיבדק בכדי לשלול מחלה מסכנת כלשהי: שינוי במצב ההכרה, הקאות ושלשולים עד כדי ההתייבשות, קוצר נשימה, או שינוי מהותי במצבו הכללי של הילד.
האם כדאי לטפל בילד במשכך כאבים ומוריד חום בתקופה הזו?
"אם לילד יש חום - אבל הוא מרגיש מצוין. הוא אוכל, שותה, רואה טלוויזיה ולא כואב לו כלום, בהחלט אפשר לטפל בו סימפטומטית. אם הוא מרגיש עייף וחלש וכואב לו משהו – אפשר לתת לו אחת מהתרופות שמשככות כאבים ומורידות חום, כמו איבופרופן או פרצטמול (לדוגמה, נורופן ילדים ואקמולי). לעומת זאת, בתינוקות עד 3 חודשים - כל מחלת חום מהווה סיכון של עד פי עשרה מאשר ילדים גדולים יותר לחלות במחלה חיידקית מסכנת. לכן בתינוקות עד 3 חודשים אין לתת טיפול סימפטומטי וחייבים להיבדק על ידי רופא מטפל, אלו גם ההנחיות של איגוד רופאי הילדים".
בהקשר זה יש לציין כי לאחרונה התפרסמו ידיעות העוסקות בכך שתרופות המכילות איבופרופן עלולות להחמיר תסמינים של קורונה. לאחר זמן מה, התברר שמדובר במידע כוזב, שאין קשר בינו לבין המציאות ושבסך הכול מדובר בעוד "פייק ניוז".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

האם יש סימפטום שלא קשורים לקורונה, ויכולים להרגיע אותי שהילד לא נדבק?
"צר לי לאכזב, אבל לא. הדיווחים הם הכל מכל. קורונה יכולה להיות רק עם חום, היא יכולה להופיע בילדים א-סימפטומטיים לחלוטין. אחר כך יכול להיות רק חום או רק חום ופריחה, או חום ושלשולים, חום וקוצר נשימה, חום והתקף אסתמטי. זה יכול להיות כל סימפטום אחר. זיהום ביד או העור הוא פחות שכיח, אם כי היו דיווחים על מיני פריחות שמלוות קורונה. לכן מומלץ - אם הילד מרגיש טוב, הוא צריך להישאר בבית בבידוד של 14 ימים, ואם מתחילים להתפתח סימפטומים אחרים שמטרידים, אז כמובן שיש לגשת לטיפול רפואי במקום הזמין ביותר".
ד"ר קליין מדגישה שבכל מקרה של חום אצל הילד או התינוק יש להיכנס לבידוד, וכי בדיקת קורונה לא מונעת בידוד. "אם לילד יש חום, ואתם עושים בדיקת קורונה שיוצאת שלילית, זה לא אומר שמחר היא לא תהיה חיובית. הוא עדיין צריך להיות 14 ימים בבידוד. לכן אם לילד יש חום כרגע ומצבו הכללי טוב, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לא להפריד, אלא שאחד ההורים יהיה איתו בבידוד שבועיים בבית. שלא יפגוש את סבא וסבתא, לא את ההורה האחר, ושלא יהיה במגע עם האחים שלו כדי לשמור כמה שיותר על בידוד".
הילדים חזרו לבתי הספר ולגנים. איך נוודא שהם שומרים על עצמם?
"עיקר ההדבקה נעשית כשנמצאים עם הרבה אנשים. אם הילד נמצא עם אותו חבר בשולחן, הסיכוי להידבק נמוך יותר. בהפסקות או במפגשים עם קבוצה גדולה יותר של ילדים חשוב שהם ישמרו על כמה שיותר ריחוק, וישימו מסיכות. נושא האכילה הוא הבעייתי ביותר. בזמן האכילה אנחנו יורקים ויש פיזור טיפתי. חשוב לא לאכול בקבוצות או בשותפות, שהאכילה תהיה אינדיבידואלית".
בשיתוף רקיט בנקיזר
פורסם לראשונה: 09:02, 14.09.20