בעקבות הזינוק בתחלואת הקורונה החליטה אמש (א') הממשלה להוביל את ישראל לסגר שני, החל מיום שישי למשך שלושה שבועות ובכפוף להערכת מצב התחלואה. כדאי להיות ערוכים מראש עם תוכניות לבילוי בית בחגים הקרובים, אבל איך מעבירים את הזמן החופשי הרב שצפוי? הנה כמה רעיונות:

1. הופכים את הזיכרונות לחוויות

לכל אחד יש זיכרונות רבים וטובים ממפגשים משפחתיים בחגים: מנהגים, מאכלים, שירים או משחקים. במקום לכעוס על חוסר היכולת להיפגש, כל אחד מבני המשפחה הגרעינית יבחר זיכרון אחד שהוא אוהב יותר מכל (שיר של אחד הדודים, מאכל של דודה או סבתא, סידור שולחן מיוחד וכדומה) ויהיה אחראי לעשות אותו עבור משפחתו בחג, כך שגם אם תהיו רחוקים, תרגישו מאוד קרובים, והכי חשוב, שמחים.
3 צפייה בגלריה
מכינים לסבתא שיר שהיא אוהבת
מכינים לסבתא שיר שהיא אוהבת
מכינים לסבתא שיר שהיא אוהבת
(צילום: shutterstock)

2. תחגגו את המשפחתיות

נכון, עברנו את זה בפסח ואולי חלקנו מיצינו את העניין, אבל אם יש שוב הזדמנות להיות יחד נטו, בלי נסיעות ארוכות ובלי הכנה של עשרות סירים, מומלץ להוריד הילוך בהכנות ובניקיונות, להתענג על מספר קטן של מאכלים אהובים, לנוח יותר ולאפשר לחג להיות החוט המקשר בין כל אחד מכם. לאחר הארוחה שחקו משחקי אסוציאציה, משחקי לוח וחברה' והפכו את הערב למצחיק ומהנה לכולם.

3. יוצרים ונהנים

הכינו מראש מלאי של דפי צביעה וגם דפים גדולים (כדי שתוכלו לצבוע יחד), גזרי נייר צבעוניים, דמויות וצבעים, ותנו דרור לדמיון. בנוסף, כדאי לרכוש בריסטולים צבעוניים, איתם תכינו יחד עם הילדים כרטיסי ברכה למשפחה. ציירו, צבעו, כתבו וברכו את כל מי שאתם אוהבים, ואז צלמו את הברכות בטלפון הנייד בסרטון או תמונות למצגת ושלחו לכל בני המשפחה המורחבת.
3 צפייה בגלריה
 להכין ברכה, לצלם ולשלוח בנייד
 להכין ברכה, לצלם ולשלוח בנייד
להכין ברכה, לצלם ולשלוח בנייד
(צילום: shutterstock)

4. המסכים הם לא אויבים

טלוויזיה או מסכים סלולריים יכולים להיות זמן איכותי אם נקפיד כהורים על תכנים וזמנים, כמובן בהתאם לגיל. אפשר לצפות יחד בסרט, להאזין לפודקאסטים, לשמוע מוזיקה יחד ולאפשר לילדים להכיר לנו שירים שהם אוהבים.
טלוויזיה או מסכים סלולריים יכולים להיות זמן איכותי, אם נקפיד כהורים על תכנים וזמנים

5. זמן איכות מוזיקלי

אוהבים מוזיקה? יש לא מעט משפחות שכשאשר נוסעים יחד ברכב, ההורים שומעים מוזיקה, הילדים עם האוזניות, כל אחד עם המוזיקה שלו. למה לא לשלב? חג בבית יכול להיות הזדמנות לזמן איכות מוזיקלי.
הורידו את אפליקציית ספוטיפיי והכינו פלייליסט משפחתי, שכולם מסכימים עליו, שישמש אתכם בנסיעות הארוכות בעתיד. תוך כדי הבחירה תגלו דברים נפלאים על ההעדפות המוזיקליות של בני המשפחה.

6. מתעדים יחד

תקופת הקורונה היא זמן היסטורי עבור המשפחה, מהו שלא הכרנו בעבר, גם כהורים וגם כסבים וסבתות. אפשר להציע לילדים לכתוב את יומן הקורונה שלהם, לספר על מה שעבר ועובר עליהם בסגר, לצלם רגעים משותפים ולשמר את התקופה, גם אם היא לא פשוטה. בעוד כמה שנים, תוכלו להיזכר ולראות מה הרווחתם מהזמן המשותף כמשפחה.
3 צפייה בגלריה
אז איך עבר עליך היום?
אז איך עבר עליך היום?
אז איך עבר עליך היום?
(צילום: shutterstock)

7. מה מסתתר במגירות?

בכל בית יש מגירות, עמוסות יותר או פחות. בכל מגירה מסתתרים גם סודות וגם הפתעות מהעבר, דברים ששכחנו שהם שם. החליטו יחד על אזור בבית שבו אתם מתחילים, הוציאו את המגירה ושבו יחד בסלון לגלות מה מסתתר בה. על הדרך הרווחתם סדר מופתי וגם גיליתם דברים שהרבה זמן לא ראיתם או לא ידעתם עליהם.
חוברת תשחצים יכולה להיות פתרון מעולה לשיפור השפה והמילים הנרדפות, לדיונים על עברית ולחידוד המחשבה

8. חידות וחידודים

לא תמיד יוצא לנו לשבת לפתור תשבץ בנחת וספק אם הילדים כיום עושים זאת מרצונם החופשי. חוברת תשחצים יכולה להיות פתרון מעולה לשיפור השפה והמילים הנרדפות, לדיונים על עברית ולחידוד המחשבה.
קחו חוברת כזו ושבו עם הילדים, הקטנים והגדולים, ופתרו יחד. אם יש תשבצי היגיון זה בכלל נפלא, כי אז כולם יחד חושבים על הפתרון ונהנים ממציאת התשובה. אפשר כמובן להיערך מראש עם קלפי טריוויה ולאחר מכן לעשות חידון משפחתי של ידע כללי.
קראו עוד:

9. טיילו בדימיון

בבוקר החג או כל בוקר אחר שתחליטו אפשר לקום בנחת, להוציא את האלבומים והתמונות מטיולים שעשיתם בעבר, ולהיזכר שוב בחוויות. רעיון נוסף הוא להפוך את הבית לאחד היעדים שאהבתם, הילדים הקטנים יציירו אבני דרך בטיול ויניחו על הרצפה, הגדולים יותר יתכננו מסלול, וצאו לטיול בבית, בין כל המקומות. כדאי לשלב קפיצה, ריצה או מחבואים, כך גם תרוויחו פעילות גופנית וגם שמחה לילדים.

10. מבשלים מתכונים

לא כולם אוהבים לבשל, אבל כולם אוהבים לאכול או לפחות לדבר על אוכל טוב. תנו לילדים משימה, בה יכתבו את המתכונים המשפחתיים האהובים עליהם, יצלמו את ההכנות ואת התוצאות, ויחד תוכלו להכין ספר מתכונים משפחתי, עם הערות מצחיקות ותמונות אווירה מהמטבח הביתי. את הספר אפשר לערוך בלופה ולהזמין כמה עותקים למזכרת לכם ואפילו לסבתא וסבא.
איה אנגל, נשואה ואמא של עלמה (11), נגה (8) ועומרי (5), בעלת תואר שני בחינוך, מאמנת אישית וניהולית ויועצת עסקית, מנהלת בחברה למתנ"סים הארצית.