התפוח הוא אחד הפירות הפופולריים בישראל, ומהפירות העתיקים עלי אדמות. בארץ ישראל גדלים תפוחים כבר אלפי שנים. קיימים בעולם כ-7500 זנים שונים של תפוחי עץ במגוון טעמים, גדלים וצורות, אותם נהוג לחלק לשלושה צבעים מרכזיים: אדום, ירוק וצהוב.
בתקופת חגי תשרי נמצא בשווקים את הזנים גרני סמית ופינק ליידי, שהם זנים מאוחרים. גם את זני גאלה, יונתן, אורליאנס וסטרקינג אותם אפשר למצוא בכמויות קטנות יותר.
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה -תפוחים
אילוסטרציה -תפוחים
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה -תפוחים
אילוסטרציה -תפוחים
(צילום: shutterstock)

עוגת תפוחים עם קראסט אגוזים

מירי צדוק
המצרכים:
4 ביצים 1/2 כוס סוכר קנים או סוכר לבן 1/4 כוס סוכר להקצפת החלבונים 3/4 כוס שמן 1/2 1 קמח מנופה (אפשר כוס קמח כוסמין וחצי כוס קמח לבן) 1 כפית אבקת אפייה 1 כפית תמצית וניל 2 תפוחים ירוקים קלופים ופרוסים לפרוסות דקות
לקראסט - 1 תפוח, קלוף ופרוס דק 1 כוס אגוזים, קצוצים (אפשר גם חצי כוס, תלוי בגודל התבנית שבחרתם) 3 כפות סוכר חום כהה לאפייה לקישוט 1 כפית קינמון
6 צפייה בגלריה
מירי צדוק, עוגת תפוחים
מירי צדוק, עוגת תפוחים
(צילום: מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. מפרידים חלבונים וחלמונים, את החלבונים שמים בקערת מיקסר ומקציפים עם רבע כוס סוכר עד לקבלת קצף תפוח ויציב.
  2. מעבירים את החלבונים לקערה אחרת ובאותה קערה (אין צורך לשטוף) מוסיפים חלמונים וחצי כוס סוכר חום כהה, מקציפים במשך 3 דקות עד לקבלת קצף תפוח ובהיר.
  3. מנמיכים את המהירות של המיקסר ומוסיפים את השמן בהדרגה, עד שהוא מוטמע בתערובת. מוסיפים תמצית וניל ואבקת אפייה.
  4. מקפלים את החלבונים המוקצפים לתוך התערובת ולאחר מכן מוסיפים את הקמח המנופה, נותנים ערבוב קצר.
  5. פורסים שני תפוחים לפרוסות דקות, את התפוח השלישי שומרים לכיסוי העוגה, מוציאים על הליבה של התפוח ופורסים לרבעים ואח"כ לשמיניות ואת השמניות חותכים לשנים עד שמתקבלות פרוסות תפוחים הכי דקות.
  6. מוסיפים את התפוחים הפרוסים לתערובת כך שכולם יהיו מכוסים ומעבירים את התערובת לתבנית מכוסה בנייר אפייה, תבנית בקוטר 22-26 ס"מ תתאים.
  7. פורסים את התפוח השלישי ומסדרים אותו יפה מעל העיסה ומעל מפזרים את האגוזים הקצוצים וכף סוכר חום כהה.
  8. מכניסים לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות ל-60-75 דקות, עד אשר קיסם ננעץ ויוצא יבש.

שטרודל תפוחים

מסעדת פרם אורסולה
המצרכים (ל-1 שטרודל):
לבצק - 250 גר' קמח לבן 125 מ"ל מים פושרים 30 גר' שמן מעט מלח
למילוי - 10 תפוחים 100 גר' סוכר 100 גר' אגוזי מלך, קצוצים 1 כפית קינמון (או לפי הטעם) גרידת לימון מיץ לימון
6 צפייה בגלריה
תפוחים יעל שביט
תפוחים יעל שביט
(צילום: מקס מורון)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק במיקסר עם וו לישה במשך 10 דקות, עוטפים אותו במעט חמאה מומסת וניילון למנוחה של לילה במקרר. את התפוחים חותכים לקוביות של בין 1-2 ס"מ. מערבבים את כל חומרי המילוי היטב.
  2. פותחים את הבצק על בד כותנה, מרדדים כמה שניתן ולאחר מכן מותחים בעדינות עם הידיים עד שנוצר עלה בצק דק ככל האפשר בגודל 40/60 ס"מ בערך.
  3. מערבבים 100 גר' פירורי לחם עם 50 גר' חמאה.
  4. משאירים 10 ס"מ מאורך הבצק ריקים בצד הקרוב אלינו, ואחרי 10 ס"מ מפזרים שכבה ברוחב 10 ס"מ של פירורי לחם, לרוחב כל הבצק, ועליהם את מילוי התפוחים בצורה של גבעה מאורכת. מניחים מעליה את שארית העלה שבקצה, כך שנוצרת גבעת תפוחים עטופה בבצק גם מלמעלה. בעדינות רבה ובתנועות דחיפה מגלגלים את הבצק על ידי הרמה קלה של הבד, כך שכל הגבעה העטופה בבצק תתגלגל סביב עצמה, ומהדקים. כך מגלגלים בעזרת הבד את הבצק סביב הגבעה עד שנוצר שטרודל.
  5. מקפלים את הקצוות מתחת ומעבירים בעדינות לתבנית אפייה.
  6. אופים כ-35 דקות בחום של 160-170 מעלות עד שהבצק נעשה פריך וזהוב.

מאפינס תפוחים וקינמון

מירי צדוק
המצרכים:
3 ביצים 3% גביע יוגורט 1/4 כוס שמן 1 כוס קמח כוסמין מלא 1 כוס קמח כוסמין לבן 1 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית סודה לשתייה 3/4 כוסות סוכר קנים 1 כפית תצית וניל 2 תפוחים גראנד סמיט (הירוקים), קלופים ומגוררים
החומרים לשטרויזל - 100 גר' קמח כוסמין מלא (3/4 כוס) 1/3 סוכר קנים 1/2 כפית קינמון 80 גר' חמאה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את השטרוייזל - מערבבים את קמח, סוכר קנים, חצי כפית קינמון עם החמאה עד לקבלת בצק אחיד עוטפים אות הבצק בניילון נצמד ומאחסנים בפריזר לרבע שעה.
  2. משתמשים בשתי קערות - בקערה אחת מערבבים את החומרים היבשים קמח וסוכר, בקערה שנייה מערבבים את החומרים הרטובים – ביצים, יוגורט, שמן, תמצית וניל. מערבבים את החומרים היבשים עם הרטובים ומוספים את התפוחים המגוררים, רצוי לא לערבב יותר מדי אלא רק עד שהכל מתאחד.
  3. בעזרת שתי כפות מכניסים לתבנית מאפינס מכוסה במנז'טים וממלאים רק 3/4 מהכמות שלא יהיה מלא עד הסוף.
  4. מוציאים את הבצק של השטרוייזל שהיה מהקפאה ומגררים מעל המאפינס.
  5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-20-25 דקות. מוציאים מהתנור מקררים ומשחררים מהתבנית. אפשר לשמור בקופסא אטומה יומיים או במקרר.

רולדת תפוחים עם קרם גבינה

חגית שחם
המצרכים (ל-1 רולדה):
לבסיס - 6 ביצים מופרדות 140 גר' קמח 1 כפית אבקת אפיה 1 כפית קינמון קורט מלח 1/2 כוס שמן קנולה 1/4 כוס חלב 1/4 כוס דבש 1/3 כוס סוכר
לקרם - 500 גר' גבינת מסקרפונה 500 גר' שמנת מתוקה 160 גר' סוכר 60 גר' דבש 1 כפית תמצית וניל
לתפוחים מקורמלים - 4 תפוחים קלופים, חצויים, נקיים מגרעינים ופרוסים לפרוסות דקות 120 גר' כוס סוכר דמררה 120 גר' דבש 1 כף מיץ לימון 1 כפית קינמון 100 גר' חמאה
6 צפייה בגלריה
תפוחים יעל שביט
תפוחים יעל שביט
(צילום: חגית שחם)
אופן ההכנה:
  1. קולפים את התפוחים, חוצים לשניים ומנקים את הגרעינים בעזרת סכין קטנה. פורסים את התפוחים לפרוסות דקיקות כך שמתקבלות מעין קשתות.
  2. בסיר רחב ושטוח מניחים את כל החומרים למעט התפוחים, ממיסים הכל עד לקבלת נוזל אחיד. מוסיפים את פרוסות התפוחים ומבשלים תוך ערבוב מדי פעם, כ-10 דקות עד שהפרוסות מתרככות ומקבלות גוון שקוף מעט.
  3. מעבירים את תכולת הסיר למסננת ונותנים לתפוחים להצטנן לגמרי.
  4. להכנת הבסיס - מחממים תנור ל-170 מעלות.
  5. מרפדים שתי תבניות תנור גדולות (30X40) או גודל דומה בנייר אפייה ומשמנים את הנייר.
  6. בקערה אחת מערבבים - קמח, 3/4 כוס סוכר, את 1/3 כוס הסוכר הנוספת יש לשמור בצד להקצפת החלבונים, מלח, אבקת אפייה וקינמון.
  7. בקערה שנייה מערבבים היטב חלמונים, שמן, דבש וחלב. מאחדים את שתי התערובות וטורפים לבלילה חלקה.
  8. בקערת המיקסר מניחים חלבונים ומקציפים במהירות גבוהה עד קבלת קצף לבן בהיר. מוסיפים בהדרגה 1/3 כוס סוכר וממשיכים להקציף לקבלת קצף רך אך יציב.
  9. מקפלים את הקצף לבלילה – בכל פעם 1/3 מכמות הקצף לקבלת בלילה אחידה ומעט נוזלית. מחלקים את הבלילה בצורה שווה בין שתי התבניות שהכנו, משטחים ומחליקים את הבלילה כך שתגיע לכל קצוות התבנית.
  10. אופים כ-15 דקות עד שהעוגה מוכנה, זהובה, אפויה וקפיצית למגע. מוצאים מהתנור ומצננים לחלוטין.
  11. מכינים את הקרם - בקערת המיקסר שמים את גבינת המסקרפונה, הסוכר הווניל והדבש. מקציפים במהירות בינונית עד שרואים שלא נשארו גושי גבינה. מוסיפים את השמנת המתוקה ומקציפים עד קבלת קרם אוורירי ויציב.
  12. מרכיבים את העוגה - על מנת להקל על הגלגול, משחררים בעדינות את הרולדות מנייר האפייה אבל משאירים אותן על הנייר. בעזרת סרגל מחלקים כל רולדה לארבעה פסים שווים ברוחב כ-8 ס"מ.
  13. מורחים על כל רולדה חתוכה, ובעוד הפרוסות זו ליד זו שליש מהקרם ומפזרים בצורה שווה על כל פני השטח. שליש מהקרם משאירים לציפוי העוגה.
  14. מתחילים לגלגל פרוסה אחת של רולדה בצורה הדוקה. בכל פעם מוסיפים רצועה ומגלגלים יחד.
  15. מניחים את הרולדה על צלחת הגשה ומצפים את העוגה שהתקבלה בקרם ששמרנו.
  16. מקשטים את העוגה - מניחים את פרוסות התפוח כך שיהיו חופפות בהיקף החיצוני של העוגה, ליצירת עיגול וחוזר חלילה עד שמצפים את כל העוגה ומתקבלת מעין שושנה. אפשר לקחת ארבע פרוסות להניח אותן בשורה כשהן חופפות מעט ולגלגל יחד לקבלת מעין שושנה קטנה שניתן להניח במרכז העוגה. את העוגה שומרים בקירור.

עוגת תפוחים עם ערק

עדי פרץ
המצרכים:
260 גר' חמאה רכה 290 גר' סוכר 4 ביצים 2 כפיות תמצית וניל 5 כפות ערק 6 תפוחים חתוכים לקוביות קטנות + 2 כפות סוכר 285 גר' קמח 2 כפיות אבקת אפיה 1/4 כפית מלח
6 צפייה בגלריה
תפוחים יעל שביט
תפוחים יעל שביט
(צילום: מטרלו עין זיוון)
אופן ההכנה:
  1. חותכים מראש את התפוחים ומוסיפים את הסוכר והערק, מניחים בצד לכחצי שעה.
  2. מערבבים במיקסר כשתי דקות עם וו גיטרה את החמאה והסוכר, מוסיפים ביצים, ווניל וממשיכים בערבוב של כשתי דקות במהירות בינונית.
  3. מוסיפים את תערובת התפוחים עם כל הנוזלים, ומורידים את מהירות המיקסר למינימום, מוסיפים את תערובת היבשים עד לאיחוד בלבד.
  4. אופים כחצי שעה (או עד שמרכז העוגה אינו רוטט) בתנור בטמפרטורה של 175 מעלות.
פורסם לראשונה: 09:36, 17.09.20