ג'ארד קושנר

שנת לידה: 1981
מצב משפחתי: נשוי + 3
ארץ לידה: ארצות הברית
מקום מגורים: ארצות הברית
ועוד משהו: קושנר לא אהב את הדרך שבה התקשורת האמריקאית מסקרת את משפחתו - אז הוא קנה עיתון ב-10 מיליון דולר.

5 צפייה בגלריה
זה קרה השבוע: קושנר מעניק ספר תורה למלך בחריין
זה קרה השבוע: קושנר מעניק ספר תורה למלך בחריין
זה קרה השבוע: קושנר מעניק ספר תורה למלך בחריין
(טוויטר, אבי ברקוביץ')

האיש שהצליח להסיט את תשומת הלב ממשבר הקורונה ואת האש מבנימין נתניהו ולו לשעות ספורות, בשל טוויית הסכם שלום היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין - והיד עוד נטויה. עוד לפני כן נחשב לאדריכל של "עסקת המאה" של ארצות הברית לשלום בין ישראל לרשות הפלסטינית, ולמעשה, הוא האיש שבמידה רבה מעצב את גורלנו המדיני. כך למשל, על פי הדיווחים הוא זה שכופף את ידו של שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן והחליט שסיפוח ישראלי של שטחים ביהודה ושומרון לא יתקיים בעתיד הנראה לעין, והוא מעורב בהחלטות של אילו מערכות נשק אמריקאיות יימכרו - ולמי.
כאיש עסקים עצמאי שחולק את שולחן השבת עם הנשיא דונלד טראמפ על תקן חתנו, יש לו את כל חיבורי ההון-שלטון הנחוצים, עם אינטרסים כלכליים אישיים משלו, כמובן.


"אני מאמין שכל המדינות הערביות יכולות לנרמל את היחסים עם ישראל, וזה יקרה ביום מן הימים", אמר יועצו של הנשיא האמריקאי בתום פגישה דווקא עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, עוד מועמד לנורמליזציה עם ישראל. "הרבה מדינות מביטות בהערכה וגם בקנאה בצעד של איחוד האמירויות. הרבה אנשים מעוניינים בגישה למשאבים טכנולוגיים ואחרים שיש בישראל. נרמול היחסים יהפוך את המזרח התיכון למקום חזק יותר ויציב יותר".
בהזדמנות אחרת אמר: "ישראל הראתה רצון אמיתי להגיע לשלום בכך שהסכימה למדינה פלסטינית וגם למפה שהנשיא שרטט, ושקובעת את הגבולות העתידיים. המהלך של ישראל לנסות לספח אזורים בגדה עם המון מתנחלים שישראל, באופן ריאלי, לא תחזיר לעולם, עצבן הרבה מאוד אנשים באזור. טראמפ הצליח להשתמש בחוסר הוודאות הזה כדי לתווך בעסקה הטובה הזאת בין נתניהו לבן זאיד".

ד"ר משה קנטור

שנת לידה: 1953
מצב משפחתי: נשוי + 5
ארץ לידה: רוסיה
מקום מגורים: אנגליה
ועוד משהו: פיתח בעברו כפיזיקאי רפלקטור לווייני שיכול להחזיר אור בעוצמה כפולה מהירח.

5 צפייה בגלריה
משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם
משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם
משה קנטור בפורום השואה העולמי ב"יד ושם"
(צילום: אלכס קולומיסקי)

האיש שאחראי לאירוע הגדול ביותר השנה בארץ, לפחות עד שהגיעה הקורונה - פורום השואה העולמי החמישי שהתקיים ב"יד ושם" בירושלים.
זה היה האירוע הדיפלומטי הגדול בתולדות המדינה: על רקע העלייה באירועי האנטישמיות בעולם ולציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, הגיעו לישראל כ-50 ראשי מדינות ומנהיגים מרחבי העולם, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והנסיך צ'ארלס מבריטניה.
לפני הפורום, שהתקיים בשיתוף עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ו"יד ושם", הסביר קנטור כי ההתחייבות להיאבק באנטישמיות צריכה להיות בינלאומית ולא רק יהודית. הוא קרא לייצר קואליציה עולמית של מנהיגים שיכולים להעביר מסר שיהדהד ברחבי העולם - שהאנטישמיות איננה מקובלת בחברה המודרנית. בנאומיהם באירוע, הזהירו המנהיגים מפני הסכנות שבאנטישמיות והתחייבו להילחם בה ובחוסר סובלנות, והבטיחו לשמור על זיכרון השואה.


כנשיא הקונגרס היהודי האירופי וכמייסד ונשיא קרן פורום השואה העולמי, ניצב ד"ר קנטור בחזית המאבק באנטישמיות מזה 15 שנים. בתפקידו כמנהיג יהודי באחת התקופות הסוערות ביותר בהיסטוריה היהודית המודרנית, הוא פועל לשמירה על קיום חיים יהודיים בתפוצות, להגנה על יהדות אירופה ולחיזוק מעמדה במפת היהדות העולמית.
את האירוע סיכם קנטור: "הצלחנו להעלות לסדר היום העולמי את החשיבות של המאבק באנטישמיות. השלב הבא חייב להיות תוכנית פעולה בינלאומית מתואמת ומתוכננת".
מאז פרוץ משבר הקורונה, נמדדה עלייה משמעותית בהתקפות אנטישמיות ברחבי העולם, כולל חזרתן של עלילות דם שכמותן לא נראו מימי הביניים. אלה באים לידי ביטוי ברשתות החברתיות, עם השימוש הגובר במדיה החברתית, בפוליטיקה ובתקשורת. התפתחות זו, במקביל להתמודדות עם ההשלכות החברתיות והכלכליות של המשבר, מגבירה את הצורך בטיפול בעליית הפופוליזם, השנאה והקיצוניות.

מארק צוקרברג

שנת לידה: 1984
מצב משפחתי: נשוי + 2
ארץ לידה: ארה"ב
ארץ מגורים: ארה"ב
ועוד משהו: במשך שנים הגדיר את עצמו כאתאיסט, אבל בשנה האחרונה סיפר כי החל להתקרב שוב ליהדות.

5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)

השנה היהודית האחרונה התחילה לא משהו עבור צוקרברג. באוקטובר 2019, בדיוק בתקופת החגים, הוא זומן לדיון בקונגרס האמריקאי במסגרת שימוע בוועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס לגבי ליברה, המטבע שחברתו עמדה להנפיק. אולם חברי הקונגרס ניצלו את ההזדמנות לתקוף את מייסד פייסבוק דווקא בנושאים אחרים שעמדו על הפרק - החל מפרסום ממוקד, דרך התערבות במערכות בחירות, חסימת תחרות, ניטור תוכן ותנאי העסקה של עובדי קבלן.
חברי הוועדה תקפו את חופש הביטוי המוגבל ברשת החברתית, ותהו בקול אם אפשר לסמוך על צוקרברג, צעיר בן 35 שמחזיק בידיו מידע על כ-2.7 מיליארד בני אדם, בעוד שמדיניות החברה שלו בתחומים פוליטיים וצנזור מידע לא ברורה, ולעתים נעה בין אדישות מדאיגה לבין זלזול מופגן.


המתקפה של הקונגרס המשיכה בזירות אחרות, וצוקרברג הפך מיזם חביב לאויב העם. בנובמבר 2019 זכה לביקורת חריפה מצד סשה ברון כהן. בנאום נוקב שנשא בכנס של הליגה נגד השמצה, מתח השחקן ביקורת חריפה על התנהלותן של הרשתות החברתיות הגדולות, ובפרט על פייסבוק ומייסדה, שלדבריו מאפשרים הפצת שקרים ודברי שנאה.
"הדמוקרטיה, שתלויה בקיומן של אמיתות משותפות, נמצאת בסכנה", התריע כהן. "ומה משותף לכל הטרנדים המסוכנים האלה? שהשנאה והאלימות משגשגים בזכות כמה חברות, שמהוות יחד את מכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה. פייסבוק, יוטיוב, גוגל, טוויטר ואחרות מגיעות למיליארדי אנשים, והאלגוריתמים שלהן מקדמים בכוונה תכנים שמעוררים את תגובת המשתמשים - סיפורים שפונים לאינסטינקטים הבסיסיים שלנו, ומעוררים זעם ופחד".
וזאת גם הסיבה שצוקרברג נמצא ברשימה שלנו. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות בישראל בשנה האחרונה, שימשו הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ - כולן בבעלות צוקרברג - כלי משמעותי להפצת מידע וקמפיינים, אך גם להפצה חסרת תקדים של מידע שגוי, מבושל, "פייק ניוז", והשפיעו באופן דרמטי על השיח הישראלי, ואולי אף על דפוסי ההצבעה בבחירות.

סילבן אדמס

שנת לידה: 1958
מצב משפחתי: נשוי + 2
ארץ לידה: קנדה
מקום מגורים: ישראל
ועוד משהו: אדמס שיפץ לאחרונה את ביתו בתל-אביב ב-120 מיליון שקל.

5 צפייה בגלריה
סילבן אדמס
סילבן אדמס
סילבן אדמס
(צילום: עוז מועלם)

סילבן אדמס, בן לניצולי שואה, הוא כנראה האיש הפחות מוכר ברשימה הזאת. אבל אדמס הוא גם אחד האנשים שהכי משפיעים על הספורט הישראלי, ויותר מכך – על תרבות הספורט. הוא הקים את הוולדרום (היכל לאימונים ותחרויות אופניים) הראשון בישראל בהדר יוסף, הביא לארץ, לפני כשנתיים, את מרוץ הג'ירו ד'איטליה, ויחד עם רון בר און קידם את ה"סטארט אפ ניישן", קבוצת רוכבי האופניים הטובה בישראל לסבב המירוצים המובילים בעולם, כולל הופעה היסטורית בטור דה פראנס.
שנת התש"ף תיזכר כזו שבה החתים אדמס, מיליארדר קנדי שעשה עלייה, את כריס פרום, אחד מגדולי הרוכבים בהיסטוריה וארבע פעמים אלוף הטור דה פראנס, כדי לתקוע יתד ישראלי בטופ של הענף. על הדרך הוא כמובן לא היסס להגיד ש"משרד התיירות צריך למנות אותי לסגן שר, כי הפרויקטים האלו מביאים תשומת לב למדינה ומקדמים תיירות".

בנימין נתניהו

ומעל כל האנשים המוכשרים הללו ישנו עוד יהודי אחד, שלטוב ולרע משפיע על כל פרט ופן בחיינו מזה עשור, בטח ובטח בשנה האחרונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו.

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
בנימין נתניהו בחתימת ההסכם בבית הלבן
(צילום: רויטרס)

שלוש מערכות בחירות, שני גלים של קורונה והסכם שלום אחד מול שתי מדינות ערביות - נדמה שלא הייתה השנה שיחה בישראל שבסופו של דבר לא הסתיימה בדמותו ובשמו של נתניהו. או כפי שעמית סגל נוהג לסכם את היחס כלפיו: נתניהו הוא כמו כוסברה. יש כאלה שאוהבים אותו, יש כאלה שלא. אבל אף אחד לא נשאר אדיש אליו.