"לא שומרת ערך" הוא אחד התארים הכי פוגעניים עבור מכונית משומשת בארץ. בגלל המיסוי הגבוה, גם מחירי מכוניות מיד שנייה יקרים יחסית לעולם, והישראלים מחפשים דרך להגן על ההוצאה שלהם. אבל בדיקת נתוני שמירת הערך של כ-70 מכוניות משומשות פופולריות בנות שלוש שנים (דגמי 2017), מגלה שדברים משתנים. מכוניות ממותגים שלא נחשבו מבוקשים יכולות להפוך לרכישה טובה, ואילו מכוניות ממותגים שנתפסו כשומרי ערך, הפסידו יותר.
כך למשל, שברולט ספארק אוטומטית איבדה בשנה האחרונה רק 2% לפי מחירון לוי יצחק, עוקפת אפילו "באנקר" כקיה פיקנטו שעם ירידת מחיר של 5.5% בלבד, עדיין נהנית מביקושים חזקים, למרות היותה מובילה בשוק היד השנייה עם היצע גדול.
10 צפייה בגלריה
 שברולט ספארק
 שברולט ספארק
שברולט ספארק
גם פיז'ו לא הבריקה בעבר בשמירת ערך. אבל דגמי הבנזין של ה-2008 וה-3008 איבדו בשנה האחרונה כ-9% בלבד, לעומת מי שהייתה פעם קונצנזוס ישראלי: סובארו פורסטר, אחד מרכבי הכביש-שטח הטובים בשוק, איבד בשנה 15% מערכו. סובארו XV העממי יותר איבד 13%.
אפילו טויוטה לנדקרוזר, לפי המחירון הסמן הימני של שוק המשומשות מבחינת שמירת ערך, עם שנים שערכו אף עלה באופן מאוד לא מקובל, איבד בשנה האחרונה 11%. מי כן הצטיינו? יונדאי איוניק איבדה רק 4%, סימן להפיכת ההיברידיות לקונצנזוס ולמעמדה של יונדאי, שבעבר היותר-רחוק לא הצטיינה בסחירות כמשומשות. אך הכוכבת החדשה של שוק היד השנייה לפי המחירון היא סוזוקי איגניס, הג'יפונית הקטנה, שמחירה בשנה האחרונה לא ירד כלל.

מה קורה בשוק? הבכירים מסבירים

"עם ישראל יצא מהליסינג אל מגרשי המשומשות", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, חברת האם של חברת הליסינג שלמה סיקסט. "החודשים האחרונים היו החזקים ביותר שלנו מבחינת מכירות רכב, גם משומש וגם במסלול הליסינג הפרטי, 'הפרטי-תפעולי' כמו שהוא מכונה אצלנו. גם בזמן משבר כלכלי אנשים צריכים רכב, יש משבר רפואי שמרחיק אותם מתחבורה הציבורית, והם מחפשים תמורה טובה לכסף, ומעדיפים לקחת רכב חדש או משומש בתשלום חודשי".
10 צפייה בגלריה
אייל גור, מנכ"ל שלמה סיקסט
אייל גור, מנכ"ל שלמה סיקסט
אייל גור, מנכ"ל שלמה סיקסט
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר, אומר ש"מצב השוק הרבה יותר טוב משחשבנו. יש ביקוש קשיח לרכב משומש בארץ, חלק גם קונים כי אין על מה לבזבז כעת, ולחו"ל לא נסעו הקיץ, וכנראה שגם לא בחגים. יש גם מי שמגיעים בחיפוש אחרי מכוניות מיני, מתוך הבנה ששינויי המס הירוק בינואר ישפיעו עליהן באופן יחסי יותר מדגמים אחרים, והתייקרות צפויה של אלפי שקלים במחיר משמעותית יותר למכוניות זולות. גם הליסינג התפעולי מתרומם בחזרה. גם עובדים בחברות שעברו לעבוד מהבית עדיין צריכים רכב, להקפיץ ילד לחוג, לקניות או לבקר חברים".
10 צפייה בגלריה
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר
מוני בר, מנכ"ל באדג'ט, מסביר ש"יש הרבה ענפים במשק שלא נפגעו כלכלית, עובדי מדינה ופנסיונרים שלה, למשל. גם בהיי-טק חברות עדיין גדלות, יש אפילו מלונאים שהוציאו עובדים בכירים לחל"ת בגלל מצב התיירות, אבל בחרו להשאיר להם את רכב הליסינג כדי לשמר אותם. הקטנתי מאוד את צי ההשכרה, אבל לא הייתה בעיה למכור את המכוניות שרכשנו. היו ביקושים חזקים לקטנות כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10, מהן חיסלנו כמעט את כל המלאי. ומצד שני, גם ג'יפונים נמכרים היטב".
10 צפייה בגלריה
מוני בר, מנכ"ל באדג'ט
מוני בר, מנכ"ל באדג'ט
מוני בר, מנכ"ל באדג'ט
אלי צדוק, מנכ"ל רשת אוטו סנטר, השיק דווקא בימי המשבר קמפיין חדש עם הפריזנטור יגאל עדיקא, למסלול שמאפשר לרוכשים להתחיל לשלם על הרכב רק שלושה חודשים אחרי שקיבלו אותו. "רצינו לתת לאנשים ביטחון, ובאמת בחלק מהדגמים אנחנו כעת עם ימי מלאי נמוכים יותר מאשר בפברואר, לפני הקורונה. אנחנו מוכרים גם את רכבי הליסינג וההשכרה של הרץ, וגם מלקוחות פרטיים שרכשו הונדה חדשה.
"יש לקוחות שמגיעים ומחפשים דווקא את הדגמים שנמכרים בשוק הפרטי, עם אבזור רב יותר, ומבעלות פרטית בעברם. קונים לא רק ג'יפונים אלא גם משפחתיות, כי הן יותר זולות ובמקרה שלא מוצאים את רכב הפנאי שחיפשו".
10 צפייה בגלריה
אלי צדוק, מנכ"ל אוטו סנטר
אלי צדוק, מנכ"ל אוטו סנטר
אלי צדוק, מנכ"ל אוטו סנטר
בעוד שבשוק החדשות יירשם השנה שיא במכירת מכוניות חשמליות, יש כבר מי שמציע חשמליות משומשות למכירה. קרסו הייתה הראשונה ששיווקה כאלה, בעבר דגמי פלואנס ZE מעודפי בטר פלייס ובשנים האחרונות את דגמי רנו זואי וניסאן ליף. "ההיצע עדיין קטן, אבל תואם את הביקושים", מסביר ארז כהן, מנכ"ל מרחבים, שמוכרת את דגמי היד השנייה של קרסו טרייד-אין ושל שתי החברות הליסינג של הקבוצה, ליס4יו וקל אוטו.
"עקרונית הביקושים כעת טובים בכל פלחי השוק. לא רק היבירידיות, גם דגמי דיזל. יש עדיין אנשים שחוששים מהיברידיות ומחפשים רכב חסכוני. רנו גרנד-קופה מבוקשת אצלנו לא פחות מהיברידיות".
10 צפייה בגלריה
ארז כהן, מנכ"ל מרחבים
ארז כהן, מנכ"ל מרחבים
ארז כהן, מנכ"ל מרחבים
שי הרשקוביץ', מנכ"ל ליסקאר המתמחה בליסינג מימוני לעסקים קטנים ובינוניים, מזהה עלייה בביקוש לעסקאות ליסינג לרכבים משומשים. "עסקים ממשיכים להחליף כלי רכב שהגיעו לפרקם. יש כאלה שמקטינים את הצי, אבל הרוב ממשיכים ומשקיעים. חברות שבעבר רכשו רכב במזומן, מעדיפות כעת לקחת מימון חוץ בנקאי לאותה מטרה, ולקבל הכרה של הוצאה מוכרת על חשבונית עסקת הליסינג. המשבר רק הגדיל את הצורך של המדינה לטפל בנושא שווי השימוש. אם מישהו באמת רוצה לעודד כעת עסקים קטנים, שיתחיל לגבות שווי שימוש נמוך יותר מרכב שמייצר הכנסה. אין סיבה שרכב כזה ישלם כמו רכב פרטי צמוד".
10 צפייה בגלריה
שי הרשקוביץ', מנכ"ל ליסקאר
שי הרשקוביץ', מנכ"ל ליסקאר
שי הרשקוביץ', מנכ"ל ליסקאר

תנאי ליסינג לבעלי רכב פרטי

יש גם מי שמשיק דווקא כעת שירותים חדשים. אוויס החלה להציע את שירות AVIS 360, המעניקה לבעלי רכב פרטי תנאי ליסינג, בלי להיכנס לעסקת החכרה, אלא סביב הרכב הקיים. השירות כולל לקיחת הרכב לטסט ולטיפול שנתי במוסך כולל עלויות הטיפול הבסיסי הכוללות שמן ומסננים, שטיפה חודשית, ומוקד שירות. המחיר: 180 שקל לחודש למכוניות שמחירן עד 150 אלף שקל, כשהמחיר לדגמים יקרים יותר נקבע פרטנית לפי הדגם. אפשר בנוסף לשלם דרך אוויס את אגרת הרישוי השנתית ב-12 תשלומים, ולעשות דרכה גם ביטוח במחיר תחרותי.
"המטרה היא להעניק שקט נפשי וגב שאין לבעלי רכב פרטי ויש ללקוחות ליסינג", אומר חיים אהרונוב, סמנכ"ל המכירות של אוויס. "אנחנו מעמידים את כוח הקנייה שלנו לטובת משתמשי השירות, בשירותי מוסך, חלפים ואביזרים. יש לנו כבר לקוחות מכל פלחי השוק, כולל בעלי רכבי יוקרה שבטיפול אחד חסכו יותר מעלות השירות לשנה. אנחנו מבטיחים שהם לא יקבלו הצעות מחיר מפוצצות".