שתף קטע נבחר

סיפור של שלום ומחאה

ישראלים בכל העולם התרגשו השבוע מהסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין אבל היו כאלו שלא נתנו לחגיגות לעצור אותם מלהפגין מחאה כנגד ראש הממשלה, נתניהו. כמה עשרות מהם הגיעו מרחבי ארה״ב לוושינגטון

השבוע, על מדשאות הבית הלבן נרשמה התרגשות גדולה בעת החתימה על הסכם הנורמליזציה ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו המריאו בתחילת השבוע לוושינגטון, ובטקס חגיגי חתמו נתניהו, הנשיא טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד על ההסכם שמוביל מיידית לפתיחת שגרירויות בישראל ובאמירויות, שיתוף פעולה ודו-קיום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה של היחסים בין איחוד האמירויות לישראל. בין עקרונותיו הכלליים של ההסכם נרשמו בין היתר: אמנת האו"ם ועקרונות החוק הבינלאומי הנוגעים להסדרת יחסים בין המדינות; על ישראל ואיחוד האמירויות להכיר ולכבד את ריבונותה זו של זו, וכן את הזכות לחיות בשלום ובביטחון, לפתח יחסים ידידותיים ושיתוף פעולה ביניהן ובין העמים שלהן. המדינות צריכות אף להסדיר את המחלוקות ביניהן בדרכי שלום.

 

לצד ההתרגשות ומחיאות הכפיים של אורחי הטקס, מחוץ לגדרות הבית הלבן חיכתה לנתניהו קבלת פנים אחרת: קבוצת מפגינים ישראלית עם נציגים שונים ממחאת הדגלים השחורים שהתגבשה פה בארצות הברית, במחאה על התנהלותו של נתניהו כמואשם בפלילים. המפגינים הגיעו מכל קצוות היבשת והתייצבו מחוץ לבית הלבן חמושים בשלטים: "באנו להזכיר לנתניהו שגם כשהוא כאן, הוא עדיין מואשם בפלילים ולא ראוי לכהן כראש ממשלה".

 

ירדירד ()
מחאה בווושינגטון, השבוע

 

במקום התאגדו כ-40 מפגינים ולא עצרו לאורך כל טקס החתימה על ההסכם. המפגינים, חברים בתנועת המחאה UnXeptable - תנועה שייסדו פעילים בסן-פרנסיסקו ומונה כיום למעלה מעשרים קבוצות פעילות בעולם כולו. שוחחנו עם רחלי בטיש-לבקוביץ', אחת ממובילות המאבק: "התייצבנו בבית הלבן כדי להזכיר לנתניהו, שלא משנה איפה הוא יהיה, הוא עדיין מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, וממשיך לנהל את המדינה כאילו כלום", היא אומרת. "אנחנו כבר שישה שבועות ברצף בתוך ההפגנות המתקיימות במוקדים שונים בארצות הברית, כל אחד בעירו. אנו מפגינים מדי שבוע בסולידריות חוצת-יבשות עם המפגינים שמתייצבים בבלפור שבוע אחר שבוע בקריאה לנתניהו לצאת לנבצרות או להתפטר עקב היותו נאשם בפלילים, ועקב פגיעתו השיטתית במוסדות הדמוקרטיה הישראלית ובערכיה", היא אומרת. "שלא תטעו", היא מדגישה, "כולנו שמחים מאוד ומברכים על כך שיש הסכמי שלום ונורמליזציה, אך יש לנו ביקורת רבה על האדם שחתם עליהם. גם במקרה הזה הדברים נעשו באופן שמאוד תואם את הלך הרוח של נתניהו - טריקים ומחטף. בפועל ברגע האמת גילינו שהוא כלל לא יכול לחתום על ההסכם בלי האישור של גבי אשכנזי, שזו בדיחה מהלכת. הוא בורח והיה לנו חשוב שגם פה תהיה לו קבלת הפנים. שהוא ידע שאנחנו לא שוכחים שהוא מושחת ושהוא לא ראוי", היא אומרת. ראש ממשלה שמואשם בפלילים לא ראוי לנהל מדינה״.

 

בטיש-לבקוביץ' מתארת את הביקורת של המפגינים כלפי המהלך של נתניהו: "המהלך נעשה במחטף. זה לא הובא לידיעת אף אחד, לא אושר ולא קיבל התייחסות משר הביטחון ומשר החוץ. אף אחד לא יודע מה רשום בהסכם. הוא עושה את זה בטריקים שלו בהתנהלות הלא דמוקרטית שלו. עוד תזכורת לאיך הוא מנהל את המדינה״.

 

את היום הם התחילו מול מלון ה"בלייר-האוס", היכן שמשלחות הדיפלומטיים שוהות, ומשם עברו לבית הלבן: "רוב האיזור חסום גם בגלל הגעתו של נתניהו וגם בגלל השרידים של מחאת ה-BLACK LIVES MATTER. קיבלנו דיווחים שממש שמעו אותנו בתוך המדשאות של הבית הלבן. הגענו לפה חבר'ה מסן פרנסיסקו, מיאמי, שיקגו, ניו יורק, פילדלפיה וושינגטון. עשינו את כל הדרך הארוכה באמצע המגיפה, באמצע העבודה, ואת הילדים השארנו בבית. זה היה מספיק חשוב לנו להגיע. אנחנו מתכוונים להמשיך במאבק שלנו עד שנתניהו יתפטר. הרצון שלנו הוא שמדינת ישראל תישאר דמוקרטית, זה מה שמחזיק את כולם." היא מוסיפה: "מבחינתי ראוי לכהן בראשה של מדינת ישראל כל מי שהוא אדם ישר שלא מואשם בפלילים, ומי שטובת המדינה עומדת לנגד עיניו." עוד היא הוסיפה: "בישראל מעריכים את ההשתתפות שלנו במחאה, ואנו מתכוונים להמשיך בה במוקדים השונים בארצות הברית."

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים