ההון העצום שכבר היה בידי 643 המיליארדים העשירים ביותר בארה"ב זינק ב-29% מאז תחילת מגפת הקורונה - בעוד שמיליוני אמריקנים נפגעו קשות מהמשבר. כך לפי מחקר חדש שפרסם המכון למחקרי מדיניות (The Institute for Policy Studies).
לפי המחקר, המבוסס על נתונים של "פורבס", 643 המיליארדרים גרפו לכיסם לא פחות מ-845 מיליארד דולר בנכסים שונים בין 18 במרץ ל-15 בספטמבר, מה שהגדיל את הונם המשותף מ-2.95 טריליון דולר ל-3.8 טריליון דולר. באותה תקופה, כמעט 200 אלף אמריקנים מתו מנגיף הקורונה ויותר מ-50 מיליון אמריקנים איבדו את מקום עבודתם.
1 צפייה בגלריה
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
(צילום: איי אף פי, אי פי איי)
צ'אק קולינס, מנהל תוכנית אי השוויון של המכון שנמנה על כותבי המחקר, אמר שהוא המום מהמספרים, והוסיף שמשבר הקורונה "מזין בעוצמה רבה את אי השוויון הקיים בארה"ב".
לדבריו, "חשבתי שאחרי שישה חודשים של משבר הדברים ישתנו - וכולם יספגו מהלומה. ההבדל בין הרווחים שגרפו המיליארדרים לסבל הכלכלי הנרחב שחווה ארה"ב הוא מוחלט, ומדגיש את ההקרבה הבלתי שווה ואת הרווח שנעשה על גבי אחרים".
ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון, שהיה האדם העשיר בעולם עוד לפני המשבר, הרוויח יותר מכל מהמגפה. הונו האישי, לפי הערכת פורבס, עלה ב-73.2 מיליארד דולר מאז תחילת המשבר והגיע לשיא של 186.2 מיליארד דולר. זאת בעקבות הזינוק במניית אמזון, ששגשגה על רקע העלייה בשירות האונליין והמשלוחים בעת המגפה.
הונו של אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל חברת טסלה, עלה ב-274% ל-92 מיליארד דולר, והביא אותו לחמישייה הראשונה של מדד המליארדרים של בלומברג. מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, ראה את הונו גדל ב-84% או 45.9 מיליארד דולר ל-100.6 מיליארד דולר.
ביל גייטס, שהתחייב להעניק לפחות מחצית מהונו לצדקה ולהשקיע כספים במאבק נגד נגיף הקורונה, ראה את הונו המשוער גדל ב-19% ל-116 מיליארד דולר.

קריאות להטיל מס עושר על המרוויחים הגדולים מהמשבר

הרווחים העצומים בעת משבר גרמו לקריאות להטיל מס על המליארדרים, שיוכל לסייע בהתאוששות הכלכלית מהמגפה. ברני סנדרס ואילחן עומר, שניהם סנאטורים דמוקרטים, הציגו חקיקה בנושא שעל פיה יוטל מס חד פעמי על רווחי העושר של המיליארדרים, כדי לסייע לאמריקנים העובדים לכסות את שירותי הבריאות. על פי פרטי ההצעה, בזוס ישלם מס עושר חד פעמי של 42.8 מיליארד דולר, ומאסק ישלם 27.5 מיליארד דולר.
רוברט רייך, שכיהן כשר העבודה האמריקני בקדנציה של הנשיא קלינטון, אמר כי יש צורך בדחיפות ב"מס עושר בכדי לסייע בתיקון אי השוויון". לדבריו, "ג'ף בזוס יכול היה לתת לכל עובד באמזון 105 אלף דולר ועדיין להיות עשיר כמו שהיה לפני המגפה. אם זה לא ישכנע שאנחנו צריכים מס עושר - אני לא בטוח מה כן".
המגפה יצרה את המשבר החמור ביותר בשוק העבודה מאז השפל הכלכלי הגדול - שיעור האבטלה בארה"ב באפריל נסק ל-14.7%, ולאחר מכן התאושש מעט והגיע ל-8.4% באוגוסט. מאז פברואר פוטרו בארה"ב 11.5 מיליון עובדים. הבקשות לדמי אבטלה אמנם פחתו לאחרונה, אך עדיין הן גבוהות פי ארבעה בהשוואה לימים טרם המגפה.