גולשת הסקי האוסטרית אנה וית' חייכה מאוזן לאוזן. הייתה לה סיבה טובה. וית' הייתה על המסלול הבטוח למדליית זהב אולימפית שנייה ברציפות במקצה ה-Super G בסקי אלפיני. התוצאה שקבעה 1:21.12 דקות דירגה אותה במקום הראשון בתחרות האולימפית של פיונגצ'אנג 2018, כשכל הפייבוריטיות לפודיום כבר התחרו. הגולשות שנשארו היו כאלו שהיו אמורות להתברג בירכתי הדירוג. אף אחד לא ספר אותן. גם בתקשורת היו כבר שהכריזו על וית' כמנצחת.
עוד כתבות בפרויקט "מזנב לראש":
כמה דקות לאחר מכן החיוך המאושר התחלף בחיוך של מבוכה ו-וית' תפסה את ראשה כלא מאמינה.
3 צפייה בגלריה
לדצ'קה. סיפור מדהים
לדצ'קה. סיפור מדהים
לדצ'קה. סיפור מדהים
(צילום: AFP)
אחת מאותן אנדרדוגיות שנותרו בתחרות הייתה הגולשת הצ'כית אסתר לדצ'קה. היא דווקא הייתה שם מוכר מאוד בספורט החורף, אבל לא בגלל הישגיה בסקי – אלא בזכות הישגיה בסנואובורד, ענף אחר לגמרי. לדצ'קה הגיעה לפיונגצ'אנג כפייבוריטית לזהב בסנואובורד, אבל אף אחד לא ציפה ממנה לדבר בסקי. לראייה, לפני האולימפיאדה – היא מעולם לא זכתה במדליה בסקי במסגרת סבב גביע העולם ולקראת התחרות האולימפית, היא דורגה 47 בלבד בקטגוריית ה-Super G. בגלל הרקורד הדל שלה בסקי, היא שובצה לגלוש בסוף – היכן שמשובצות הגולשות חסרות הסיכוי למדליה.
אלא שמהרגע שלדצ'קה זינקה והחלה לדהור במורד המדרון, אפשר היה לחוש שמשהו מוזר קורה. הביצוע שלה היה רחוק מלהיות מושלם טכנית, השדר של יורוספורט הרבה להעיר על טעויות שביצעה, אבל המהירות שלה הייתה פשוט מסחררת. כבר בספליט הראשון היא הייתה מהירה יותר בשתי מאיות מווית' המובילה, וככל שהתקדמה - נרקמה לנגד עינינו אחת מהסנסציות הגדולות ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים. לדצ'קה חצתה את קו הסיום בזמן של 1:21:11 דקות. מאית השנייה מהיר יותר מווית'. השדר השתולל בצרחות מרוב התלהבות. "זו ההפתעה הגדולה ביותר בהיסטוריה של אולימפיאדת החורף. האם אתם מאמינים לזה?", הוא שאג.
ברגעים הראשונים נראה היה שאפילו לדצ'קה לא ממש מאמינה. היא פשוט ניצבה עם פה חצי פעור, מנסה לעכל את הדקה וחצי המטורפות בחייה. "את המנצחת", פנו אליה, "לא...", היא ענתה כמסרבת להאמין. "איך זה קרה?", היא שאלה בעודה מחבקת את וית' ההמומה שנאלצה להסתפק במדליית הכסף.
3 צפייה בגלריה
במקור היא בכלל גולשת סנואובורד. לדצ'קה
במקור היא בכלל גולשת סנואובורד. לדצ'קה
במקור היא בכלל גולשת סנואובורד. לדצ'קה
(צילום: גטי אימג'ס)
אחר כך לדצ'קה הסבירה שלא חגגה כי הייתה משוכנעת שמדובר בטעות בלוח התוצאות. "חשבתי שבעוד כמה שניות יתקנו את התוצאה. ברור שזה היה החלום שלי, אני מגיעה לכל תחרות במטרה לנצח – אבל בהחלט לא ציפיתי לזה". התקשורת הצ'כית הכריזה על הניצחון של לדצ'קה כ"נס על השלג", בהשאלה מהניצחון המפורסם של נבחרת ההוקי של ארה"ב על ברית המועצות ב-1980 שכונה "נס על הקרח". שני האירועים הללו הם מאותם רגעי קסם שהופכים את האולימפיאדה למה שהיא: מצבור סיפורים מדהימים של התעלות אנושית.
וית' עצמה הודתה שהייתה בטוחה שהזהב כבר בכיס שלה. "חשבתי שניצחתי כי מעולם לא קרה שמישהי מהגולשות האחרונות ניצחה", היא סיפרה, "בהתחלה זו הייתה הפתעה גדולה עבורי שלדצ'קה מסוגלת לעשות את זה. אחר כך פשוט הבנתי שבגלל שהיא עסוקה בסנואובורד ולא מרבה להתחרות בסקי, לא יכולתי לדעת עד כמה היא חזקה. היא ראויה לניצחון".
במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר המרוץ, לדצ'קה סירבה להוריד את משקפי הסקי שלה בטענה שמדובר בסמל המסחרי שלה. כשהצלמים והעיתונאים הרבים ביקשו ממנה בכל זאת להוריד אותם בשביל התמונות, היא ענתה בשנינות: "לא התאפרתי היום כי לא ציפיתי לנצח בתחרות הזו".
3 צפייה בגלריה
משקפי הסקי של לדצ'קה. הסמל המסחרי שלה
משקפי הסקי של לדצ'קה. הסמל המסחרי שלה
משקפי הסקי של לדצ'קה. הסמל המסחרי שלה
(צילום: AFP)
שבוע לאחר מכן, לדצ'קה זכתה בזהב האולימפי גם בלחם ובחמאה שלה – סנואובורד והשלימה דאבל אולימפי מדהים. קשה להסביר עד כמה יוצא דופן ההישג של לדצ'קה. בסקי אלפיני קורות הפתעות לעיתים, אבל מעולם גולשת שדורגה כל כך נמוך לא זכתה בזהב אולימפי משום מקום. יותר מכך, מעולם לא הייתה גולשת שהתברגה בצמרת העולמית בשני ענפים שונים, בטח לא אחת שזכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות בענפי שלג שונים. לדצ'קה פרצה דרך שייתכן ותשנה לטווח הרחוק את ספורט החורף. אולי אחרי שהוכיחה שזה אפשרי, נראה בעתיד יותר ויותר גולשים ורסטיליים המתחרים בכמה ענפים שונים. "לדצ'קה הוכיחה שאפשר להצליח בשני ענפים. להישג שלה תהיה השפעה ארוכת טווח", אמרה כוכבת הסקי האמריקאית לינדזי וון.
השנה הוכיחה לדצ'קה שההצלחה שלה בסקי לא הייתה התעלות חד פעמית. היא השיגה את הניצחון הראשון שלה בקריירה בסבב גביע העולם בסקי כשסיימה ראשונה במקצה דאונהיל בתחרות בקנדה. מעבר לכך, היא דורגה שנייה בסיכום הכללי של העונה בקטגוריית דאונהיל ושלישית בקטגוריה המשולבת.
בראיונות הרבים שהעניקה מאז אותו דאבל סנסציוני, לדצ'קה נשאלה פעם אחר ופעם את שאלת ה"איך?" - "איך עשית את זה?". היא דווקא לא התקשתה לענות: "זו לא שאלה קשה במיוחד. פשוט ניסיתי. ניסיתי ונתתי את כל מה שיש לי. כולם אמרו לי שזה בלתי אפשרי ואני לא מאשימה אותם. בהרבה מובנים, הייתה להם נקודה. אני פשוט רציתי את זה כל כך שלא הייתי מסוגלת לחשוב על שום אפשרות אחרת".