הונאות והלבנת כספים בכל העולם: מסמכים שהודלפו ונקראים תיקי ה- FINCEN, כוללים דיווחים על העברות בנקאיות חשודות בסך של כ-2 טריליון דולר – וחשפו כיצד הבנקים הגדולים בעולם אפשרו לכאורה לגורמים עברייניים ואף מדינות, להלבין כספים ולהעביר אותם לכל רחבי העולם. כך לפי דיווח ב-BBC ובאתרי חדשות רבים ברחבי העולם.
1 צפייה בגלריה
העברות בסך 2 טריליון דולר
העברות בסך 2 טריליון דולר
העברות בסך 2 טריליון דולר
(צילום: shutterstock)
מדובר ביותר מ-2,000 דו"חות, שנקראים Suspicious Activity Reports) SAR), ותיעדו פעולות בנקאיות שסומנו "חשודות" על ידי הבנקים בין השנים 2000-2017. הם הועברו כדיווח לאגף למודיעין פיננסי במשרד האוצר האמריקני שנקרא - Financial Crimes Enforcement Network - או בקיצור FINCEN. במסמכים ישנם גם מאות דיווחים מבנקים בישראל, אך יש לציין כי עצם העברת דו"ח שכזה לרשויות האמריקניות אינה מצביעה על כך שבוצעה פעולה לא חוקית. תנועות הכספים עשויות להיות חלק מפעילות עסקית לגיטימית, שרק במקרה התנהלה בדפוס שנראה לבנק חשוד.
המסמכים הוגשו לקונגרס האמריקאי כחלק מחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, לאחר שהודלפו לאתר BuzzFeed על ידי בכירה לשעבר במשרד האוצר האמריקני בשם נטלי אדוארדס. הם הועברו לארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי (ICIJ) שחלק אותם עם 108 ארגוני חדשות ב-88 מדינות. בינואר 2020 הודתה אדוארדס והורשעה בהדלפה הבלתי חוקית.
כאן תוכלו לגשת למאגר המסמכים כפי שהוטמע באתר ה-ICIJ:

מקורב לפוטין והלבנת כספים מצפון קוריאה

בין היתר נחשף לפי הדיווחים, כי הבנק הגדול בבריטניה - HSBC, אפשר לעבריינים שביצעו "הונאת פונזי" להעביר כ-80 מיליון דולר לרחבי העולם – גם אחרי שחוקרים אמריקנים עלו על ההונאה. בבנק טוענים שפעלו כחוק.
ב-NBC דווח כי לפי המסמכים, צפון קוריאה ביצעה הלבנת כספים מתוחכמת בסך כ-175 מיליון דולר במשך שנים, תוך שהיא משתמשת בחברות "קש" ונעזרת בחברות סיניות, והעבירה כספים דרך בנקים אמריקניים בניו יורק. לפי הדיווח, כך למעשה הצליחה להפר צפון קוריאה את הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה.
מהמסמכים עוד עולה כי הבנק האמריקני JP Morgan אפשר העברות בסך כמיליארד דולר דרך חשבון בלונדון מבלי לדעת מי היו בעליו. הבנק גילה לאחר מכן שבעלי החברה שהחזיקה את החשבון היה מאפיונר שניצב ברשימת עשרת המבוקשים של ה-FBI.
עוד התגלו חשדות שאוליגרך מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין השתמש בבנק Barclays בלונדון כדי להימנע מסנקציות על העברות למדינות מערביות. בחלק מהכסף השתמשו כדי לקנות יצירות אומנות יקרות.
המסמכים אף חושפים כי הבנק המרכזי של איחוד האמירויות לא פעל לעצור פעילות של חברה מקומית שסייעה לאיראן להימנע מסנקציות, וכי דויטשה בנק הגרמני העביר לכאורה "כסף מלוכלך" של מלביני כספים עבור ארגוני פשע, טרוריסטים וסוחרי סמים.