2 צפייה בגלריה
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
חדר אוכל צה"לי
(צילום: דובר צה"ל)
במסגרת מאמצים לשפר את איכות המזון המוגש לחיילי צה"ל, כמות הבשר המוגשת ללוחמים תוגדל ב-30% כבר בשבועות הקרובים. לפי התוכנית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מנת החלבון היומית ללוחם תוגדל בנובמבר ל-140 עד 150 גרם ליום בממוצע. זאת במקום 100 עד 120 גרם המוגשים להם כעת.
על התוכנית הוחלט לאור דרישה של הלוחמים ביחידות להגדיל את כמות הבשר בארוחות. בעקבות הבקשה החלה עבודת מטה שנמשכה כשנה, ובה השתתפו תזונאים ומהנדסי מזון. בתהליך נשמעו גם התנגדויות לתוכנית - שמשמעותה קנייה של עוד טונות רבות של בשר ודגים מדי חודש. לבסוף אכן הוחלט להגדיל את כמות החלבון, ולטובת זאת להסיר מוצרים אחרים מהתפריט כדי להישאר באותה מסגרת תקציב.
כיום קונה צה"ל כ-500 טונות של בשר לסוגיו מדי חודש, וכבר עתה מקבלים הלוחמים כ-20% חלבון יותר מאשר החיילים העורפיים. בעבר כבר הוגדלה כמות החלבון בארוחת הבוקר באמצעות תוספת מוצרי חלב או סויה.
2 צפייה בגלריה
חייל צה"ל אוכל מזון ממנת קרב
חייל צה"ל אוכל מזון ממנת קרב
גם מנות הקרב יקבלו תוספת חלבון. חייל אוכל בשטח
(צילום: Shutterstock)
באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הבטיחו כי תוספת הבשר לא תהיה של מנות מעובדות המזיקות לבריאות - כגון נקניקיות או המבורגרים תעשייתיים. "אנו מצמצמים את צריכת הבשר המעובד בצה"ל למינימום", אמרו באגף.
השינוי יורגש בכל היחידות הלוחמות, וגם בבסיסי אימונים שאליהם מגיעים חיילי מילואים, כמו המטבחים של מחנה צאלים בדרום. השינוי בתפריט ייעשה בהדרגה ותוך תהליך של בקרה ופיקוח. תוספת החלבון תתבטא גם במנות הקרב, שבהן ייארזו ללוחמים בשטח שבעה או שמונה חטיפי חלבון.
הלוחמים הצמחוניים והטבעוניים לא יקופחו ויזכו גם הם לתוספת של מנת חלבון מן הצומח, למשל טופו. באט"ל סיפרו כי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, צמחוני בעצמו, תמך במהלך ונתן לו אור ירוק. במסגרת המהלך יבחנו אם להמשיך להגיש שניצל תירס כמנה צמחונית, וייבדק אם זו אכן מנה בריאה ומזינה. כיום משרתים בצה"ל כעשרת-אלפים חיילים צמחונים או טבעונים שמקבלים מזון טבעוני, וכן נעליים וכומתות שעשויים מחומר דמוי-עור שמקורו איננו מן החי.