הברכות, זה אחד הדברים האהובים עליי בחגים - גם ברכות שאנחנו מברכים זה את זה וגם כאלה שאנחנו מברכים בכל הארוחות. היופי בברכות האלה הוא בפשטות: אנחנו מברכים על תוצרת הארץ הפשוטה, על מה שנתנה ממש עכשיו האדמה, ולא על דברים מפוארים או מסובכים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים באוכל - הצטרפו לעמוד האינסטגרם שלנו
אנחנו מברכים על כרישה, סלק, תפוחים, רימונים ועוד הרבה דברים פשוטים ונהדרים. היכולת הזאת להודות, לחגוג ולברך על הדברים הפשוטים היא יכולת מופלאה ומבורכת.
4 צפייה בגלריה
כרישה וסלט קצוץ
כרישה וסלט קצוץ
סלט מנגולד פריך
(צילום: נדב טל)
למתכונים נוספים של נדב טל:
השבוע בטור אני מגיש לכם שני סלטים שחוגגים את הדברים הפשוטים: הראשון - סלט שמערבב את הירקות העונתיים, אלה שבירכנו עליהם רק לפני מספר ימים - תפוחים, מנגולד וצ'יפס כרישה פריך. אלה דברים פשוטים שמתערבבים יחד לסלט מושקע במיוחד.
הסלט השני הוא סלט קצוץ שהוא הפשטות במיטבה. עם אורז לבן הוא יכול להיות תוספת נהדרת לארוחה מפסקת, וביננו הוא גם תוספת מבורכת בכל ימות השנה.
הסוד בסלט קצוץ טמון קודם כל בטריות ובאופן החיתוך: הירקות צריכים להיות מוצקים וחתוכים קטן - אבל גם לא קטן מדי. השתדלו לבחור ירקות מוצקים, לצמצם ככל הניתן בנוזלים ולחתוך את הסלט סמוך להגשה.
ביניים
המצרכים:
1 צרור מנגולד
1 תפוח עץ ירוק
20 גבעולי כוסברה
2 גבעולי נענע
חופן צנובר
לצ'יפס כרישה -
1 כרישה
1 כף קמח גדושה
1/4 כפית פלפל שחור גרוס
1/2 כוס שמן לטיגון
4 צפייה בגלריה
כרישה וסלט קצוץ
כרישה וסלט קצוץ
(צילום: נדב טל)
לרוטב -
1/3 כוס שמן זית
1/2 לימון סחוט למיץ
2 כפות דבש
1 כף חומץ
1 שן שום, כתושה
1/2 כפית מלח גס
1/4 כפית פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
כרישה וסלט קצוץ
כרישה וסלט קצוץ
(צילום: נדב טל)
איך מערבבים?
  1. מסירים את החלק הירוק של הכרישה, שוטפים ומייבשים היטב. פורסים לטבעות דקות ומניחים בקערה. מוסיפים את הקמח והפלפל השחור, ובעזרת הידים מערבבים קלות (המטרה שכל טבעות הכרישה יהיו מקומחות).
  2. מחממים את השמן במחבת ומטגנים את טבעות הכרישה המקומחות. כאשר הכרישה מוזהבת ושחומה מסירים מהשמן ומניחים על נייר סופג לספיחת עודפי הטיגון. מניחים בצד עד להרכבת הסלט - ומרחיקים ידיים טועמות.
  3. את עלי המנגולד שוטפים ומייבשים היטב. בעזרת סכין מסירים את אדרת העלה - החלק הלבן במרכזו, קוצצים את החלק הירוק לרצועות דקיקות, ומעבירים לקערת ערבוב.
  4. את התפוח חותכים לגפרורים דקיקים (אפשר להשתמש במנדולינה - ואם בחרתם לעבוד עם מנדולינה בבקשה נקטו משנה זהירות). פורסים את התפוח לפרוסות דקות ככל האפשר. חותכים את הפרוסות בצורה אלכסונית לרצועות דקיקות, ומעבירים לקערת הערבוב.
  5. מפרידים את עלי הכוסברה והנענע מן הגבעולים הגסים. שוטפים, מייבשים, קוצצים גס, ומוסיפים לקערת הערבוב.
  6. קולים על מחבת לוהטת ויבשה את הצנובר עד להזהבה, מקפידים לנענע את המחבת כדי למנוע חריכה של הצנובר. מוציאים מהמחבת, מצננים ומוסיפים גם כן לקערת הערבוב.
  7. בקערית קטנה מערבבים את הדבש, החומץ ומיץ הלימון. ברגע שהנוזלים מתאחדים מוסיפים את שמן הזית בזילוף איטי, תוך כדי בחישה. מוסיפים את השום הכתוש, המלח והפלפל.
  8. את הרוטב ואת צ'יפס הכרישה מערבבים אל תוך הסלט סמוך ככל שינתן להגשה, מעבירים לצלחת הגשה, ומגישים.
להגשה: רצוי לשמור קצת מצ'יפס הכרישה בצד ולפזר מעל הסלט בשביל לקבל אקסטרה מחמאות.
ביניים
המצרכים:
3 מלפפונים מוצקים
2 עגבניות בשלות ומוצקות
1 גזר מוצק
15 גבעולי פטרוזיליה
2 גבעולי נענע
לרוטב -
1/3 כוס שמן זית
1/2 לימון
1 כף חומץ
1 שן שום כתושה
1/2 כפית מלח גס
1/4 כפית פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
כרישה וסלט קצוץ
כרישה וסלט קצוץ
סלט קצוץ
(צילום: נדב טל)
איך מערבבים?
  1. מסירים את קצוות המלפפון, ואם הוא ארוך במיוחד חוצים אותו לרוחבו, ופורסים פרוסות דקות לאורכו. אחר כך פורסים לרצועות דקות ואר כך לקוביות קטנטנות ככל שניתן - אם המלפפון לא מאוד מוצק וליבתו רכה מוותרים על הליבה (החלק עם הגרעינים), ומשתמשים רק בדפנות המלפפון כדי לצמצם רכות ונוזלים. מעבירים לקערת ערבוב.
  2. את הגזר קולפים וקוצצים באותו אופן שחתכנו את המלפפון, ומעבירים לקערת הערבוב.
  3. מסירים את העוקץ של העגבניות, חוצים, ומרוקנים את לב העגבנייה, ומשתמשים בבשר העגבנייה בלבד. פורסים לרצועות דקות ואז לקוביות - בגודל זהה לזה של הגזר והמלפפון.
  4. מפרידים את עלי הפטרוזיליה והנענע מן הגבעולים, קוצצים ומוסיפים לקערת הערבוב.
  5. מוסיפים את כל מרכיבי הרוטב, מערבבים, מסננים עודפי נוזלים ומעבירים לכלי הגשה.
נדב טל הוא בעל הבלוג "עושהסלט"