"אני לא מוכן לקחת חלק באיסור על שחיטה דתית בפולין. אלה דברים שעשו בהיסטוריה רק קבוצות פאשיסטיות". את הדברים אומר, בריאיון מיוחד ל-ynet, סגן יו"ר הסנאט הפולני, מיכאל קמינצקי, חמישה ימים לאחר שהחוק האוסר על שחיטה דתית (כשר וחלאל) למטרות יצוא, אושר בפרלמנט הפולני ברוב גדול של 356 בעד, מול 75 מתנגדים ו-18 נמנעים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עכשיו מגיע החוק לתחנה הבאה שלו, הסנאט (הבית העליון), ושם עומד בשער קמינצקי, שמבטיח להילחם על תיקון החוק ולפעול להוצאת כל הנושא של מניעת יצוא. "לעולם לא אצביע בעד חוק מבייש כזה, שמנוגד למדיניות ההיסטורית שבה יהודים שגרים בפולין במשך מאות בשנים, יכלו לקיים את מנהגיהם", הוא אומר.
אף שהחוק מיועד כלפי חוץ, מבהיר קמינצקי שהבעיה טמונה ביסודותיו המוסריים: "לעולם לא אצביע בעד פיתרון שייתפס על ידי היהודים במדינה שלי – כצעד נגד המסורת שלהם. עבורי זה חשוב יותר מההיבט הכלכלי של הנושא, כי פולין מספקת הרבה בשר כשר ואנחנו גאים בזה במשך מאות שנים".

"לא על חשבון הזכויות היהודיות"

קמינצקי מתכוון להחריג את השחיטה הדתית מהחוק. "אני בעד צעדים להגנת זכויות בעלי החיים, אבל לא על חשבון הזכויות היהודיות. עם כל הכבוד לזכויות בעלי החיים, אני חושב שהחופש הדתי עומד במקום גבוה יותר".

2 צפייה בגלריה
 מיכאל קמינצקי, סגן יו"ר הסנאט הפולני
 מיכאל קמינצקי, סגן יו"ר הסנאט הפולני
מיכאל קמינצקי, סגן יו"ר הסנאט הפולני

את החוק יזם מנהיג מפלגת השלטון ("חוק וצדק") בפולין, ירוסלב קצ'ינסקי, שגיבש טיוטת חוק לריסון השחיטה הדתית במדינה. פולין מייצאת 70 אלף טון בחודש בשר כשר ובשר חלאל (שחיטה מוסלמית), בעיקר לטורקיה, ישראל ומדינות נוספות באירופה. משמעות העברתו היא מכה קשה לקהילות היהודיות באירופה, וגם מצב חדש בשוק הבשר הישראלי, שעם הזמן ייאלץ לייקר את מחיריו.
קמינצקי לא לבד. החוק של קצ'ינסקי צריך עדיין לעבור אישור של הסנאט (הבית העליון), ולאחר מכן נדרשת חתימה של נשיא פולין, אנדז'יי דודה, שכבר הכריז בפגישה עם יו"ר הסנאט שהוא שוקל להטיל וטו על החוק. מי שנבחר לקדנציה שנייה בזכות הלובי החקלאי, הודיע כי יביא בחשבון את נושא הטיפול ההומני ורווחת בעלי החיים, אך גם את רווחתם ואיכות חייהם של חקלאים פולנים.
ואולם קצ'ינסקי הוא האיש החזק בפוליטיקה הפולנית, והוא לא מתכוון לוותר. בתקשורת המקומית פורסם כי שר החוץ הפולני, יאן ארדנובסקי, שהצביע נגד החוק כבר הושעה מהמפלגה, וכעת נשקלים פיטוריו.

תולה תקווה בנשיא הפולני

קמינצקי העומד בראש מפלגת European Union Democrats תולה כעת את תקוותיו בנשיא דודה. "למרות העובדה שהנשיא מייצג את אותה מפלגה שהציגה את החוק המצער הזה – אני תקווה שהוא יטיל וטו על זה". ההצבעה בסנאט צפוייה להתקיים ב-9 באוקטובר, ובינתיים מתוכננת הפגנת ענק של כארבעים אלף חקלאים בפולין, הנחשבת ליצואנית הגדולה ביותר של בשר כשר באירופה ומי שאחראית לכ-40%-50% משוק הבשר הטרי בישראל.
מאחורי היוזמה עומד ניסיון של קצ'ינסקי לשפר את הדימוי הקיצוני של מפלגת השלטון בעיניי הצעירים הליברלים בפולין. בקרב הצעירים במדינה נתפסת המפלגה כקיצונית, בעיקר בגלל הקו הנוקשה שהיא מובילה נגד קהילת הלהט"ב. הרעיון של הגנה על בעלי חיים נועד לקנות את ליבם של הצעירים.
החוק נועד להגן על בעלי חיים: לאסור כאמור על שחיטה דתית – כשרה וחלאל – וכן למנוע שחיטת חיות לתעשיית הפרוות. השחיטה הדתית אוסרת על הימום של החיה לפני שחיטתה, דבר שגורם לה לסבל רב, כך לטענת המתנגדים לשחיטה הכשרה. החוק כולל גם מגבלות על גידול בעלי חיים לתעשיית הפרוות, על שימוש בחיות בקרקסים - וכן מחייב את שיפור היחס לסוסים וכלבים ששירתו את כוחות הביטחון.

היסטוריה של מאבקי כשרות

אם יאושר החוק, הרי שהפסקת היצוא לישראל צפויה להביא לייקור במחירי הבשר בארץ. באחת מרשתות השיווק היה מי שהעריך אתמול כי עלולה להיות התייקרות חדה של "עד 50%", אבל גם אם מדובר במספר מוגזם עדיין מדובר בצעד שעלול לייקר את המחיר לצרכן.

2 צפייה בגלריה
שר החקלאות הפולני יאן קרישטוף ארדנובסקי(באמצע) ,  שליח חב"ד בפולין הרב סטמבלר (משמאל) והעסקן איש חב"ד מאיר סטמבלר
שר החקלאות הפולני יאן קרישטוף ארדנובסקי(באמצע) ,  שליח חב"ד בפולין הרב סטמבלר (משמאל) והעסקן איש חב"ד מאיר סטמבלר
שר החקלאות הפולני יאן קרישטוף ארדנובסקי (באמצע), שליח חב"ד בפולין הרב סטמבלר (משמאל) - והעסקן איש חב"ד מאיר סטמבלר

לפני כשמונה שנים ניסתה פולין למנוע את השחיטה הכשרה בחקיקה, ואולם בתום שנתיים של מאבק משפטי קבע בית המשפט כי מדובר באיסור "בלתי חוקי שפוגע בחופש הדת". כעת טוענים במפלגת השלטון כי אמנם הותרה שחיטה כשרה, אבל לא צריך לאפשר שחיטה בכמויות גדולות ליצוא למקומות אחרים. הארגונים היהודיים באירופה מנהלים מגעים דיפלומטיים בניסיון לסכל את רוע הגזרה. במשרד החוץ אמרו בשם שגרירות ישראל בפולין שהם נמצאים בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים.
הרב שלום סטמבלר, שליח חב"ד בפולין, אמר כי "נושא השחיטה היהודית הוא נושא חשוב ואנחנו מאוד מודאגים, בפרט שזה קשה לנפש של היהודים ולכיס של הפולנים שמעסיקים בתעשייה אלפי עובדים".